Dagens bild

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har jag postat denna bild förut så ber jag allra ödmjukast om ursäkt.
”Redaktionsmoppen”, eller något sådant? Postat och postat, jag minns den från pappersupplagan. Gissar att modifikationerna inte var ”statiska”, s a s. Blandade känslor, började på en sån.
Edit;
Tog bort frågan, svaret fanns i bilden…

Thomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
”Redaktionsmoppen”, eller något sådant? Postat och postat, jag minns den från pappersupplagan. Gissar att modifikationerna inte var ”statiska”, s a s. Blandade känslor, började på en sån.
Edit;
Tog bort frågan, svaret fanns i bilden…
Redaxmoppen på MCM, helt rätt.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Hur är den att leva med? För du kör väl den som "vanlig" hoj med?
Ja.. vi har inte levt tillsammans så länge ännu, några få underbara timmar bara.

Jag har köpt ett mindre bakdrev till den, 44t, så jag tänkte dreva den till 14/44. Sen blir det nog fart i hjulen.

.. och så måste jag balansera hjulen också. Annars blir det ett jäkla skak.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
The Trident and Rocket 3 magazine?

Läge att starta en tidning om stekt salt sill & vaniljsås. ...eftersom båda kan läggas på tallrik och ätas.
Jag kan inte säga vad som är fram och bak på noppiga däck utan att titta på pilen men här vet jag vad jag pratar om och ser en kunskapslucka som måste fyllas. :krama

BSA köpte Triumph som du vet. En trecylindrig 750cc stötstångsmotor utvecklades av en 500 cc twin innan det kom en fyrcylindrig från Japan.

The Triumph Trident was designed by Bert Hopwood and Doug Hele. The Trident's three-cylinder design was developed from Triumph's 1959 5TA unit-construction 500 cc parallel-twin (which had origins in Edward Turner's 1937 Triumph Speed Twin). The Trident has an extra cylinder and, following Triumph practice, its OHV pushrod engine has separate camshafts for the inlet and exhaust valves.

Blue-and-white motorcycle, parked on grass
Prototype Triumph Trident P1, which was on display at the London Motorcycle Museum
Although the prototype was ready by 1965, the factory delayed for years for a cosmetic redesign which meant that its eventual introduction was overshadowed by the apparently more modern Honda CB750, introduced in 1969.

Unlike the CB750 and other Japanese superbikes which had horizontally split crankcases, the Trident engine was essentially a vertically split parallel twin with a separate central chamber to accommodate the third cylinder. Whereas the Speed Twin was a traditional British twin with a 360° crankshaft, this new triple had crankpins offset 120° and so inherently had much smoother primary balance, albeit with a rocking couple. Although most British motorcycles used a wet multiplate clutch, this triple had a dry single-plate clutch in a housing between the primary chaincase and the gearbox. Mounted on the end of the gearbox mainshaft (where the clutch would be expected) was a large transmission shock-absorber.

Test engineers developed the chassis' handling characteristics by affixing lead weights on a standard 650 Bonneville. The first prototype (P1) was running by 1965, and it seemed that Triumph might have a machine in production by 1967. However, the decision to produce a BSA version with sloping cylinders and employ Ogle Design to give the early Tridents/Rocket 3s their "square tank" added bulk and 40 lb (18 kg) of weight, delaying production by 18 months. In 1966 a P2 prototype was produced with a more production-based Trident engine, different bore and stroke dimensions and improved cooling. Hele got 90 bhp (67 kW) from a Trident engine, leading to speculation that further development might have led to a 140 mph (230 km/h) British superbike.

View attachment 511182

1740767951817.png

Så, nä det är inte salt sill och vaniljsås... :7peta:krama

Bifogat

• 1740768106719.png
    1740768106719.png
    10.4 KB · Visningar: 9
Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...