Dagens bild

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Igår var det ju så fantastiskt så jag tog en sväng efter jobbet. Råkade på ett mejeri med ostbutik!!! 😍 tyvärr var den stängd, men nu vet jag till nästa gång! 😀

View attachment 512073
Åker du en liten skvätt till så kommer du ju till Osterian i Falköping. Ett lätt sätt att spendera skapligt stora summor om man gillar ost.

Kan rekommendera Bondfrun i Vara också, om man gillar Helmut Walchs korvar, men utan mellanhänder.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
1: shit va dyrt.
2: jag fattar inte.

1. Ja, Gör-det-själven har hoppat upp rejält i pris. Även med medlemsrabatt är det dyrt. Vi är uppe nära intill vad det kostar att skifta hjul hos de skattefria gästarbetarna på stormarknadens parkering. Men, lite moral har man ändå...

2. 42 är ju erkänt som talet likställt med livets mening - och det är sedan gammalt. Men, om man kombinerar siffran med talet 65, vad händer då? Skulle pension vara kopplat till livets verkliga mening...?
Är det en uppmaning att överleva fram till pensionen? Är det en parafras på visdomen "Livet börjar vid 200"? Är det en uppmaning att för en gångs skull öppna det där orangea kuvertet?

Jag är skeptisk.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
1. Ja, Gör-det-själven har hoppat upp rejält i pris. Även med medlemsrabatt är det dyrt. Vi är uppe nära intill vad det kostar att skifta hjul hos de skattefria gästarbetarna på stormarknadens parkering. Men, lite moral har man ändå...

2. 42 är ju erkänt som talet likställt med livets mening - och det är sedan gammalt. Men, om man kombinerar siffran med talet 65, vad händer då? Skulle pension vara kopplat till livets verkliga mening...?
Är det en uppmaning att överleva fram till pensionen? Är det en parafras på visdomen "Livet börjar vid 200"? Är det en uppmaning att för en gångs skull öppna det där orangea kuvertet?

Jag är skeptisk.
Djupt mannen 😶

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Nja, jag har fattat att inte alla människor reflekterar över de siffror som far förbi i det dagliga livet.
Eller undermedvetet tydligen läser VARJE nummerskylt man ser.
...eftersom de roliga alltid ploppar upp i skallen.

Hursomhelst - jag är lättroad. De små sakerna man passerar ger stor glädje.

IMG_20250122_202003_679 (1).jpg

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
Åker du en liten skvätt till så kommer du ju till Osterian i Falköping. Ett lätt sätt att spendera skapligt stora summor om man gillar ost.

Kan rekommendera Bondfrun i Vara också, om man gillar Helmut Walchs korvar, men utan mellanhänder.
Falköpings Osteria har jag varit i, den är ju helgrym. Men föredrar Gäsene ostar när jag handlar i butik här. Har alltid funderat på var de kommer ifrån, nu vet jag :) (de brukar finnas i Falköping också iofs, men där finns ju det mesta å andra sidan).

Bondfrun i Vara var nytt, det ska undersökas. Tackar :)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sol och +10 i Göteborg idag! Så då blev det lite hojåka. Dels en sväng till city med Vespan kl. 8 i morse för några möten, strax efter att nattfrosten hade gett sig och det var plusgrader igen, och sedan en eftermiddagstur med Guzzin.

(Följande är möjligen (möjligen...) intressant endast för göteborgare. Annars kan du sluta läsa nu om du föredrar det och istället kika på bilderna. :) )

Det blev i all enkelhet ett par ärenden i Frölunda och Sisjön. Därefter en sväng till Liseberg Hotel Curiosa för att ta några foton. Skall göra ett event där senare i år med Triumphklubben. Men solen sken och det kändes synd att köra hem.

- Örgryte? Där har jag inte varit på länge! Så det blev en omväg (konstigt att det så ofta blir så när man kör mc) bland funkisvillorna i Skår och därefter en sväng i Kallebäck som förändrats mycket på senare år när man kompletterat 1950-60-70-talskvarteren med massor av nya hus à la 2020-talet.

Ut på den (riktigt) gamla Boråsvägen, förbi Kallebäcks källa, som försåg Göteborg med friskt vatten under flera hundra år (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kallebäcks_källa), vidare mot Rådasjön, Kvarnbyn i Mölndal med Mölndals Kråka (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarnbygatan) och så småningom mot Frölundahållet igen och till Långedrag för ett par eftermiddagsfoton. Slut för idag!

Gamla ångbåtsbryggan i Långedrag. Kanonerna i bakgrunden (zooma!) var tysta idag. Men jag har varit med flera gånger när de skjutit salut. Det är 2 st 24-cm pjäser i öppna värn, några 15 cm (15,2?) i pansarkupoler samt ett antal 57 mm pjäser för närförsvar. Alla i är musealt skick, men kan användas för saluter, t ex på Nationaldagen. 24 cm-pjäserna smäller rätt bra...
1742489579194.png

Vy västerut. Det som kan anas, men knappt syns, i bakgrunden är Stenas färja till Fredikshavn. Den första deletappen "ut i stora världen" för mången resenär.
1742489969713.png

Last edited:

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Mer numerologi... jag kompletteringshandlade lite julmat i mellandagarna, på City Gross, slutsumman blev 666,18 SEK (18 = 6+6+6). Ska jag ringa en excorsist?

20241223_104033165~2.JPG

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...