Dagens bild

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
View attachment 475767
Dom var bytta för inte alltför länge sen före jag köpte den. Du hade inte märkt nåt. Det var bara när han snurra på hjulet det kändes.
Men byter som sagt. Jobbigt å riva av hjulet igen när det är dax
Kjelle påpekade att jag borde byta framhjulslager för ett antal år sedan. Han satte upp det i maskinen så jag kunde höra ljudet. Men det gick inte att känna skillnad på de nya och de gamla...
 
  • Gilla
Reaktioner: TCE

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Asså, man har ju alltid ett nytt hjullager strappad mot den gamla så är det bara att byta NÄR det skär...

Oldest trick in the book.


Fast jag tillhör gamla skolan så jag brukar ha lite koll på hjullager, kopplingsvajer och annat och försöker att byta INNAN det behövs. Men jag är inte felfri... :rodnar

Det där var ju bara löjligt. Du har väl aldrig undgått det gamla tricket med en extra kopplingswire med på långresa?

Eller surar du för något? Märklig inställning.

Eller blir det svårt med engelsk hoj när man måste ha med en extra av ALLTING som lossnar längs vägen? :crash
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
View attachment 475775
Seglora-Viared. Bensträckare. 17 mil idag.
Körde tillräckligt fort för att hålla elpriser, räntor, matpriser, lågkonjunktur osv, bakom mig……


Man kan misstänka att färden till Seglora gick över Hyssna?

Isf fick du kört ett stycke kulturhistoria:
En fantastisk AK-väg, framhackad under vår djupaste depression hittills där staten genom Arbetslöshetskommissionen fick gå in och avlöna alla dem som gick utan arbete och inte kunde försörja sina familjer.

Det var hårt arbete till bottenbetalning, men det var överlevnad.
Det var verkligen det som det handlade om - att överleva. Hålla svälten stången, inte mer än så.

Arbetslösheten låg efter första världskriget tidvis uppemot 35 % och folket led.

100 år sedan. Kommissionen lades ner (ombildades) 1940.
Perspektivet svindlar.

Framtill för 5 år sedan trodde nog de flesta att vi var immuna mot sådant och lämnat ofärdsår bakom oss, att nödhjälpsarbeten hörde till en annan tid.

Personligen är jag inte lika säker längre.

Det står en minnessten från vägbygget mellan Hyssna och Seglora ungefär där vägen är som vackrast och mest dramatisk.

Stanna till där hörni, och reflektera lite.
100 år sedan. Så länge sedan.
Så nära i tiden. På en väg vi fortfarande brukar och njuter.


Mer väghistoria från 3 socknar inom Marks Härad finner man här:

https://www.google.se/url?sa=t&sour...0QFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw36lLdfHugPQcvqziSr3kw0


Finns mycket inspiration till nya turer att hämta i det dokumentet:

Screenshot_20220901-064836.png
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Man kan misstänka att färden till Seglora gick över Hyssna?

Isf fick du kört ett stycke kulturhistoria:
En fantastisk AK-väg, framhackad under vår djupaste depression hittills där staten genom Arbetslöshetskommissionen fick gå in och avlöna alla dem som gick utan arbete och inte kunde försörja sina familjer.

Det var hårt arbete till bottenbetalning, men det var överlevnad.
Det var verkligen det som det handlade om - att överleva. Hålla svälten stången, inte mer än så.

Arbetslösheten låg efter första världskriget tidvis uppemot 35 % och folket led.

100 år sedan. Kommissionen lades ner (ombildades) 1940.
Perspektivet svindlar.

Framtill för 5 år sedan trodde nog de flesta att vi var immuna mot sådant och lämnat ofärdsår bakom oss, att nödhjälpsarbeten hörde till en annan tid.

Personligen är jag inte lika säker längre.

Det står en minnessten från vägbygget mellan Hyssna och Seglora ungefär där vägen är som vackrast och mest dramatisk.

Stanna till där hörni, och reflektera lite.
100 år sedan. Så länge sedan.
Så nära i tiden. På en väg vi fortfarande brukar och njuter.


Mer väghistoria från 3 socknar inom Marks Härad finner man här:

https://www.google.se/url?sa=t&sour...0QFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw36lLdfHugPQcvqziSr3kw0


Finns mycket inspiration till nya turer att hämta i det dokumentet:

View attachment 475781
Intressant. Verkar som om även denna stenbro över viskan tillkom under vägbygget 1921-23.
A25B4E60-E113-4D06-93A9-5A4629466B99.jpeg
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Man kan misstänka att färden till Seglora gick över Hyssna?

Isf fick du kört ett stycke kulturhistoria:
En fantastisk AK-väg, framhackad under vår djupaste depression hittills där staten genom Arbetslöshetskommissionen fick gå in och avlöna alla dem som gick utan arbete och inte kunde försörja sina familjer.

Det var hårt arbete till bottenbetalning, men det var överlevnad.
Det var verkligen det som det handlade om - att överleva. Hålla svälten stången, inte mer än så.

Arbetslösheten låg efter första världskriget tidvis uppemot 35 % och folket led.

100 år sedan. Kommissionen lades ner (ombildades) 1940.
Perspektivet svindlar.

Framtill för 5 år sedan trodde nog de flesta att vi var immuna mot sådant och lämnat ofärdsår bakom oss, att nödhjälpsarbeten hörde till en annan tid.

Personligen är jag inte lika säker längre.

Det står en minnessten från vägbygget mellan Hyssna och Seglora ungefär där vägen är som vackrast och mest dramatisk.

Stanna till där hörni, och reflektera lite.
100 år sedan. Så länge sedan.
Så nära i tiden. På en väg vi fortfarande brukar och njuter.


Mer väghistoria från 3 socknar inom Marks Härad finner man här:

https://www.google.se/url?sa=t&sour...0QFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw36lLdfHugPQcvqziSr3kw0


Finns mycket inspiration till nya turer att hämta i det dokumentet:

View attachment 475781
Helt riktigt!
Tack för historielektionen. Man tar mkt för givet…..men tänk vad folk slitit ont.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hjullagerbyte!

IMG-20220902-WA0000.jpeg

IMG-20220902-WA0002.jpegDSC_0622.JPG
IMG-20220902-WA0004.jpegIMG-20220902-WA0006.jpegIMG-20220902-WA0009.jpeg


Gått och nojjat lite över hjullagerbyte, men 40min från hjul i marken till hjul i marken inklusive fotostop och hämta lagren uppe i huset får jag vara nöjd över.
Sällan allt går smärtfritt, men det här var bannemig helt rätt fram.

Nu en öl och en hofnarr, så är det fritt fram att åka hoj imorgon. :hojraket
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Man kan misstänka att färden till Seglora gick över Hyssna?

Isf fick du kört ett stycke kulturhistoria:
En fantastisk AK-väg, framhackad under vår djupaste depression hittills där staten genom Arbetslöshetskommissionen fick gå in och avlöna alla dem som gick utan arbete och inte kunde försörja sina familjer.

Det var hårt arbete till bottenbetalning, men det var överlevnad.
Det var verkligen det som det handlade om - att överleva. Hålla svälten stången, inte mer än så.

Arbetslösheten låg efter första världskriget tidvis uppemot 35 % och folket led.

100 år sedan. Kommissionen lades ner (ombildades) 1940.
Perspektivet svindlar.

Framtill för 5 år sedan trodde nog de flesta att vi var immuna mot sådant och lämnat ofärdsår bakom oss, att nödhjälpsarbeten hörde till en annan tid.

Personligen är jag inte lika säker längre.

Det står en minnessten från vägbygget mellan Hyssna och Seglora ungefär där vägen är som vackrast och mest dramatisk.

Stanna till där hörni, och reflektera lite.
100 år sedan. Så länge sedan.
Så nära i tiden. På en väg vi fortfarande brukar och njuter.


Mer väghistoria från 3 socknar inom Marks Härad finner man här:

https://www.google.se/url?sa=t&sour...0QFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw36lLdfHugPQcvqziSr3kw0


Finns mycket inspiration till nya turer att hämta i det dokumentet:

View attachment 475781
Var förbi där idag.

Liagärde2.jpg
Liagärde.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
ee6d9a2b51661ad3e6d0743ed7386b4d.jpg



Det är ju den tiden…
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där var ju bara löjligt. Du har väl aldrig undgått det gamla tricket med en extra kopplingswire med på långresa?

Eller surar du för något? Märklig inställning.

Eller blir det svårt med engelsk hoj när man måste ha med en extra av ALLTING som lossnar längs vägen? :crash
Förlåt, du är ju inte min ovän så jag försökte, vad jag tyckte var hyfsat vänskapligt, bara retas lite tillbaka. :rodnar

Men om vi nu ska vara lite allvarliga då. Jag har hyfsad koll men 2000 hade Triumph fått några dåliga kopplingsvajrar som gick av inne mot nippeln. Vanligtvis börjar de fransa, och de som kom efter har också gjort det, så jag blev lite överraskad. Nu är jag inte förste ägaren av senaste Daytonan, utan den har haft 14, kanske inte så kärleksfulla, ägare innan. Den hade originalvajern från 2000 så istället för att fransa och gå trögt gick den av på alldeles för kort tid. Förra gången var för 20 år sedan över 100mil norr om Tokholma och då kom en ny som Blixten på garantin. För att undvika detta i framtiden modifierade jag en skruvnippel som ligger i tankväskan. På längre resor har jag naturligtvis med gas- och kopplingsvajer.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top