Dagens bild

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Titta lite snabbt på bilden. När ni kör sista biten i Tyskland och genom Danmark finns det någon anledning på vägvalet? När tittar på bilden känns det som en längre väg än att ta båten Puttgarden/Rödby
Tja, hojkörning innebär ju inte alltid kortast möjliga sträcka (vilket skulle bevisas)… ;)

Anledningen var helt enkelt att reskamraten aldrig åkt broarna. Jag har åkt dem xx gånger. Men han fick bestämma.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tja, hojkörning innebär ju inte alltid kortast möjliga sträcka (vilket skulle bevisas)… ;)

Anledningen var helt enkelt att reskamraten aldrig åkt broarna. Jag har åkt dem xx gånger. Men han fick bestämma.
Alltid kul med lite omväxling. Färjan är varken rolig eller prisvärd
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Idag har jag varit på guidad tur i Dalsland och tittat på hällristningar i Högsbyn. Det ni! :)

Högsbyn tänker någon, ligger inte det vid Tisselskog? På Brudfjällsvägen? Jodå! Så självklart var jag "tvungen" att köra Brudfjällsvägen ännu en gång. Det var andra gången i år, för övrigt. Den är inte så lång men väldigt krokig, och trots att jag kört Brudfjällsvägen ett antal gånger (kanske uppåt 10?) är jag aldrig säker på vad som väntar bakom nästa krök. Men kul är det!

Det här är vad jag kallar "en bra vägskylt".
1721335178291.png

Efter en tur på "Brudan" blir man hungrig och i Håverud vankades det käk. Den berömda akvedukten skymtar i högra övre hörnet.
1721335393394.png

Helt ok utsikt i gammal industrimiljö.
1721335553995.png

Vi rullar på! Efter ett fikastopp (ännu ett alltså) i Ed styrde jag västerut mot Bullaresjöarna.
1721335792617.png

I Vassbotten finns en av många gränsövergångar till Norge. Butiken som en gång i tiden var viktig för gränshandeln just här ser ut att ha tappat stinget. Numera är det Svinesund, Nordby och Strömstad som står för volymerna av köpsugna norrmän i Bohuslän. Systembolaget i Strömstad, tex, är Sveriges utan jämförelse största systembutik räknat i omsättning. En julidag med lagom dåligt väder (dvs, ingen är på stranden, alla är i stan och handlar) är systemet i Strömstad ett kaos av norrmän med kundvagnar fulla av högbeskattat godis.
1721335961907.png

En sedelautomat! Onej, vilken otur. Jag som glömt alla sedlarna hemma i stugan! :)1721336321693.png

Strax innan hade jag korsat Enningdalsälven. Bron ligger i Sverige de gula skyltarna, som knappt syns, till höger i bild ligger i Norge.
1721336484315.png

En liten bit efter Vassbotten, mot Strömstad räknat, är det tydligare var gränsen går. Se den gula skylten.
1721336597953.png

Nä, nu får jag köra hem till stugan och få mig en eller två go'öl innan det är dags att brassa middag!
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Idag har jag varit på guidad tur i Dalsland och tittat på hällristningar i Högsbyn. Det ni! :)

Högsbyn tänker någon, ligger inte det vid Tisselskog? På Brudfjällsvägen? Jodå! Så självklart var jag "tvungen" att köra Brudfjällsvägen ännu en gång. Det var andra gången i år, för övrigt. Den är inte så lång men väldigt krokig, och trots att jag kört Brudfjällsvägen ett antal gånger (kanske uppåt 10?) är jag aldrig säker på vad som väntar bakom nästa krök. Men kul är det!

Körde också Brudfjällsvägen igår på min väg upp till Klarälven:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inget ovanligt, har under våren och sommaren mött flera bilar med släp som varit lastade med 2 hojar på väg söderut på E6:an i Skåne.
Sett husbil på väg norrut med släp med mårkblå hoj med jätteavstånd stänka - framhjul (BMW?)
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Broarna är dyrare... Roligt? Nja. :D
Med Bizz är de avsevärt billigare med bro, dock väljer jag alltid färja med hojen efter att ha kört över Öresundsbron i mörker i 40 km/h med båda fötterna rakt ut för att parera vindbyarna. Inte kul.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top