Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Ja jösses. Det finns folk till allt. Och jo en permobil är ju löjligt dyr. Men ovärderlig för den som behöver en.
Du har så rätt! :tummenupp
Som SHs egen lilla krympling (hög skada, C4-C5) är jag helsponsad från Permo. Frid och fröjd när allt funkar, men när den inte gör det, då är jag handikappad på riktigt!

Den F5a jag har nu fick jag i november -17 och har idag gått ca 2700 mil. Under åren har det varit alla upptänkliga fel, oftast är det elektroniken som strular. Motorer t.ex vet jag inte hur många som gått åt och allt är sviiindyrt! En meterlång kabel byttes härom året - 6000:-, motorer (en på var sida) runt 25/st och för ett tag sen byttes huvudenheten, där gissade teknikern på ca 50 lax! Oklart då varför man inte köper in en ny rulle ist med flerårig garanti för ett startpris på ca 100.000.

När då nåt blir fel på elrullen så blir jag oftast av med den i flera dar, mycket beroende på långa leveranstider av delar. Inget konstigt då allt görs i förh-vis små serier, jmf bil t.ex.
Då blir jag sittande i min manuella reservrulle som jag inte tar mig 5 meter med utan hjälp. Detta pga kass armfunktion efter olyckan.

Den stekheta sommarn 2018 stod rullen still i tre veckor som jag då fick uppleva inomhus i värmen. Men när jag får tillbaks den efter ett långt stillestånd är allt glömt och det är det närmaste jag kommer äkta lycka!

Apropå att rullen är ovärderlig alltså...
 
Last edited:
Du har så rätt! :tummenupp
Som SHs egen lilla krympling (hög skada, C4-C5) är jag helsponsad från Permo. Frid och fröjd när allt funkar, men när den inte gör det, då är jag handikappad på riktigt!

Den F5a jag har nu fick jag i november -17 och har idag gått ca 2700 mil. Under åren har det varit alla upptänkliga fel, oftast är det elektroniken som strular. Motorer t.ex vet jag inte hur många som gått åt och allt är sviiindyrt! En meterlång kabel byttes härom året - 6000:-, motorer (en på var sida) runt 25/st och för ett tag sen byttes huvudenheten, där gissade teknikern på ca 50 lax! Oklart då varför man inte köper in en ny rulle ist med flerårig garanti för ett startpris på ca 100.000.

När då nåt blir fel på elrullen så blir jag oftast av med den i flera dar, mycket beroende på långa leveranstider av delar. Inget konstigt då allt görs i förh-vis små serier, jmf bil t.ex.
Då blir jag sittande i min manuella reservrulle som jag inte tar mig 5 meter med utan hjälp. Detta pga kass armfunktion efter olyckan.

Den stekheta sommarn 2018 stod rullen still i tre veckor som jag då fick uppleva inomhus i värmen. Men när jag får tillbaks den efter ett långt stillestånd är allt glömt och det är det närmaste jag kommer äkta lycka!
Du har en beundransvärd inställning till livet, dina tekniska problem, och hur allting kan bli.
Hatten av för det, och jag har samtidigt en tanke om att hela din händelse, och livsresa, även kan kopplas till trådar som handlar om försäkringspremier.
Vi kan hamna i situationer som blir kostsamma rent penningamässigt, och det är den delen som ett försäkringskollektiv ska hantera.
Däremot sjukt hög kostnadsbild på prylarna till din farkost, i klass med Hitachi/ABB!!
Tur att dom inte tillverkar motorcyklar!
Reservdelskatalogen skulle bli väldigt spännande…..typ 3000kr för ett oljefilter, och lika många kronor per timme för att byta det.
 
Är det kul på sossarnas fester eller?
Huruvida något är kul eller ej är ju inte bara subjektivt utan också beroende av hur bildad man är.
Jag har aldrig varit på något som skulle kunna falla in under termen "sossarnas fester" men jag är ändå helt säker på att sådana är betydligt roligare och intressantare än barn-kalas.
 
Du har så rätt! :tummenupp
Som SHs egen lilla krympling (hög skada, C4-C5) är jag helsponsad från Permo. Frid och fröjd när allt funkar, men när den inte gör det, då är jag handikappad på riktigt!

Den F5a jag har nu fick jag i november -17 och har idag gått ca 2700 mil. Under åren har det varit alla upptänkliga fel, oftast är det elektroniken som strular. Motorer t.ex vet jag inte hur många som gått åt och allt är sviiindyrt! En meterlång kabel byttes härom året - 6000:-, motorer (en på var sida) runt 25/st och för ett tag sen byttes huvudenheten, där gissade teknikern på ca 50 lax! Oklart då varför man inte köper in en ny rulle ist med flerårig garanti för ett startpris på ca 100.000.

När då nåt blir fel på elrullen så blir jag oftast av med den i flera dar, mycket beroende på långa leveranstider av delar. Inget konstigt då allt görs i förh-vis små serier, jmf bil t.ex.
Då blir jag sittande i min manuella reservrulle som jag inte tar mig 5 meter med utan hjälp. Detta pga kass armfunktion efter olyckan.

Den stekheta sommarn 2018 stod rullen still i tre veckor som jag då fick uppleva inomhus i värmen. Men när jag får tillbaks den efter ett långt stillestånd är allt glömt och det är det närmaste jag kommer äkta lycka!
Får jag fråga, godkänner inte staten alternativa inköpskällor? Priset för en permobil lär ju motsvara en extremt avancerad mobil från kina till exempel
 
Du har så rätt! :tummenupp
Som SHs egen lilla krympling (hög skada, C4-C5) är jag helsponsad från Permo. Frid och fröjd när allt funkar, men när den inte gör det, då är jag handikappad på riktigt!

Den F5a jag har nu fick jag i november -17 och har idag gått ca 2700 mil. Under åren har det varit alla upptänkliga fel, oftast är det elektroniken som strular. Motorer t.ex vet jag inte hur många som gått åt och allt är sviiindyrt! En meterlång kabel byttes härom året - 6000:-, motorer (en på var sida) runt 25/st och för ett tag sen byttes huvudenheten, där gissade teknikern på ca 50 lax! Oklart då varför man inte köper in en ny rulle ist med flerårig garanti för ett startpris på ca 100.000.

När då nåt blir fel på elrullen så blir jag oftast av med den i flera dar, mycket beroende på långa leveranstider av delar. Inget konstigt då allt görs i förh-vis små serier, jmf bil t.ex.
Då blir jag sittande i min manuella reservrulle som jag inte tar mig 5 meter med utan hjälp. Detta pga kass armfunktion efter olyckan.

Den stekheta sommarn 2018 stod rullen still i tre veckor som jag då fick uppleva inomhus i värmen. Men när jag får tillbaks den efter ett långt stillestånd är allt glömt och det är det närmaste jag kommer äkta lycka!

Apropå att rullen är ovärderlig alltså...

Jag är uppvuxen i Timrå där Permobil tillverkas. Kuriosa:

Den allra första Permobilen byggde läkaren Per Uddén till sin svåger om jag minns rätt.
Min far var kollega med Per och jag har träffat honom i min ungdom. I 20-års åldern hade jag en flickvän vars bästa kompis var släkt med Uddéns och ute i deras stuga fick jag provköra den allra första Per-mobilen. En vanlig rullstol med spak på ena sidan för fram/back och andra sidan för höger/vänster med enkla länk system till framhjulen. Under sitsen ett bilbatteri och en elmotor.

En skolkamrats storebror (ryggmärgsskada från födseln) hade den första utomhus-permobilen; såg ut som en liten Lotus Super Seven med cykelhjul. Han körde själv 5 km varje dag till skolan och jobb (mekaniker) innan han ”fick” sin första anpassade van. Vi körde en del snöskoter med honom och trots förlamning kunde han lyfta loss skotern själv när han körde fast - stark överkropp.

På 1980-talet började utvecklingen med specialanpassningar för exempelvis neurosedynskadade som inte hade ben och/eller armar. Jag hade tex en ben- och armlös klasskamrat på gymnasiet. Hon stod liksom på maskinen; manövrerade joysticken med stortån och tog sig själv överallt. Kunde också flytta sin position kanske 50cm åt alla håll från chassit tex vid matbord osv. Otroligt bra hjälp.

Flera som jobbar på firman är barndomskamrater; ett antal av dem är också MC-intresserade. Kanske någon av dem hänger här och jag vet minst en som kör Ducati och har haft bland annat en BFG 1300. Vilket inte särskilt många har haft.

Jag TROR att firman har varit inblandad i någon MC-anpassning också; exempelvis Umeåkillen och körskolläraren Kristoffer som med hojen kraschade och bröt ryggen för dryga 20 år sedan men fortsatte att köra sporthoj med nedfällbara stödhjul.


EDIT: Ortman heter firman, i Sundsvall. Det finns sannolikt en koppling till Permobil på något vis. :)



Mvh
 
Du har en beundransvärd inställning till livet, dina tekniska problem, och hur allting kan bli.
Hatten av för det, och jag har samtidigt en tanke om att hela din händelse, och livsresa, även kan kopplas till trådar som handlar om försäkringspremier.
Vi kan hamna i situationer som blir kostsamma rent penningamässigt, och det är den delen som ett försäkringskollektiv ska hantera.
Däremot sjukt hög kostnadsbild på prylarna till din farkost, i klass med Hitachi/ABB!!
Tur att dom inte tillverkar motorcyklar!
Reservdelskatalogen skulle bli väldigt spännande…..typ 3000kr för ett oljefilter, och lika många kronor per timme för att byta det.
Djup bugning, tack så mycket! :bow
Jag har trafikförsäkringen att tacka för mycket. Jämför t.ex. med nån som (har hänt på riktigt) halkade i stentrappan i trädgården. Han slog av sig ryggmärgen och blev förlamad, men fick inte en spänn för det.
För Permon är det Landstinget som har ansvaret och för det betalar jag, som bor i Sörmland, ynka 600 spänn i årskostnad. Jag är så glad att det är i Sverige jag bor och inte i nåt ökenområde i Turkmenistan eller Namibia. Eller USA.
Får jag fråga, godkänner inte staten alternativa inköpskällor? Priset för en permobil lär ju motsvara en extremt avancerad mobil från kina till exempel
Bra inlägg! Jag vet inte, har aldrig tänkt på det. Undra om inte de som upphandlar och köper in sonderar marknaden? Men jag är glad att Landstinget väljer inhemskt iallafall.
 
Huruvida något är kul eller ej är ju inte bara subjektivt utan också beroende av hur bildad man är.
Jag har aldrig varit på något som skulle kunna falla in under termen "sossarnas fester" men jag är ändå helt säker på att sådana är betydligt roligare och intressantare än barn-kalas.
Men gud va humorlös du är då. Barnkalas är väl skitkul! Ballonger och godis! Jag kommer iallafall ihåg att mina barnkalas var jätteroliga! Jordgubbstårta med hemmaodlade jordgubbar ska det va!
 
Jag är uppvuxen i Timrå där Permobil tillverkas. Kuriosa:

Den allra första Permobilen byggde läkaren Per Uddén till sin svåger om jag minns rätt.
Min far var kollega med Per och jag har träffat honom i min ungdom. I 20-års åldern hade jag en flickvän vars bästa kompis var släkt med Uddéns och ute i deras stuga fick jag provköra den allra första Per-mobilen. En vanlig rullstol med spak på ena sidan för fram/back och andra sidan för höger/vänster med enkla länk system till framhjulen. Under sitsen ett bilbatteri och en elmotor.

En skolkamrats storebror (ryggmärgsskada från födseln) hade den första utomhus-permobilen; såg ut som en liten Lotus Super Seven med cykelhjul. Han körde själv 5 km varje dag till skolan och jobb (mekaniker) innan han ”fick” sin första anpassade van. Vi körde en del snöskoter med honom och trots förlamning kunde han lyfta loss skotern själv när han körde fast - stark överkropp.

På 1980-talet började utvecklingen med specialanpassningar för exempelvis neurosedynskadade som inte hade ben och/eller armar. Jag hade tex en ben- och armlös klasskamrat på gymnasiet. Hon stod liksom på maskinen; manövrerade joysticken med stortån och tog sig själv överallt. Kunde också flytta sin position kanske 50cm åt alla håll från chassit tex vid matbord osv. Otroligt bra hjälp.

Flera som jobbar på firman är barndomskamrater; ett antal av dem är också MC-intresserade. Kanske någon av dem hänger här och jag vet minst en som kör Ducati och har haft bland annat en BFG 1300. Vilket inte särskilt många har haft.

Jag TROR att firman har varit inblandad i någon MC-anpassning också; exempelvis Umeåkillen och körskolläraren Kristoffer som med hojen kraschade och bröt ryggen för dryga 20 år sedan men fortsatte att köra sporthoj med nedfällbara stödhjul.


EDIT: Ortman heter firman, i Sundsvall. Det finns sannolikt en koppling till Permobil på något vis. :)



Mvh
Kul med info från dig som varit med intill.
 
Du har så rätt! :tummenupp
Som SHs egen lilla krympling (hög skada, C4-C5) är jag helsponsad från Permo. Frid och fröjd när allt funkar, men när den inte gör det, då är jag handikappad på riktigt!

Den F5a jag har nu fick jag i november -17 och har idag gått ca 2700 mil. Under åren har det varit alla upptänkliga fel, oftast är det elektroniken som strular. Motorer t.ex vet jag inte hur många som gått åt och allt är sviiindyrt! En meterlång kabel byttes härom året - 6000:-, motorer (en på var sida) runt 25/st och för ett tag sen byttes huvudenheten, där gissade teknikern på ca 50 lax! Oklart då varför man inte köper in en ny rulle ist med flerårig garanti för ett startpris på ca 100.000.

Så länge elrullen är i ett relativt gott skick överlag reparerar man alltid även om det är dyrt.

Om man tar en F5 som du har som exempel så ligger den idag på ca 150000:-
i grundutförande och efter specialanpassningar som ofta behövs med tanke på att
Permobil förskrivs till dom som har behov av en avancerad elrulle så kan det landa på allt mellan 200000-400000:-

Permobil är en extremt anpassningsbar stol med alla tänkbara tillbehör tex fot,huvud och ögonstyrning men det kostar oxå.

Det är nog tur att man bor i Sverige när det gäller vissa grejor.

(jobbar som teknisk anpassare elrullstolar på Region Stockholm)
 
Men gud va humorlös du är då. Barnkalas är väl skitkul! Ballonger och godis! Jag kommer iallafall ihåg att mina barnkalas var jätteroliga! Jordgubbstårta med hemmaodlade jordgubbar ska det va!
Kul att du bevisar mitt första påstående i den här thread-driften. :rofl
Om du lever ett liv där vuxna inte tillåts njuta av jordgubbstårta med hemmaodlade jordgubbar så tycker jag synd om dig.
#thread-drift-slut-för-min-del
 
Så länge elrullen är i ett relativt gott skick överlag reparerar man alltid även om det är dyrt.

Om man tar en F5 som du har som exempel så ligger den idag på ca 150000:-
i grundutförande och efter specialanpassningar som ofta behövs med tanke på att
Permobil förskrivs till dom som har behov av en avancerad elrulle så kan det landa på allt mellan 200000-400000:-

Permobil är en extremt anpassningsbar stol med alla tänkbara tillbehör tex fot,huvud och ögonstyrning men det kostar oxå.

Det är nog tur att man bor i Sverige när det gäller vissa grejor.

(jobbar som teknisk anpassare elrullstolar på Region Stockholm)
Intressant med nån från insidan! Ser att priserna har uppdaterats en del sen jag fick min. Fick uppgifter om ca 100kkr, kan det ha varit priset för sju år sen? Min är helt ren, ingen ståfunktion eller specialreglage.

Som jag skrev tidigare så är jag så lyckligt lottad att ha blivit född här. Och trots alla fel så tycker jag att min Permo är oslagbar. Då är jag nog inte är den typiska snittanvändaren som åker mellan rummet och matsalen på boendet. Sitter på orginaldynan tolv timmar om dan och har aldrig ens haft ett tryckmärke. På nitton år.
 
Intressant med nån från insidan! Ser att priserna har uppdaterats en del sen jag fick min. Fick uppgifter om ca 100kkr, kan det ha varit priset för sju år sen? Min är helt ren, ingen ståfunktion eller specialreglage.

Som jag skrev tidigare så är jag så lyckligt lottad att ha blivit född här. Och trots alla fel så tycker jag att min Permo är oslagbar. Då är jag nog inte är den typiska snittanvändaren som åker mellan rummet och matsalen på boendet. Sitter på orginaldynan tolv timmar om dan och har aldrig ens haft ett tryckmärke. På nitton år.
Vi bodde i Puerto Vallarta, Mexiko. Tropiskt paradis om man kan gå. En gubbe nedanför vårt hus var rullstolsbunden. Han hade bara sin plätt utanför han kunde rulla runt på. Gatorna är helt galna där. Svåra gå för fan för folk utan skador. Så fördel Sverige där.
1000018732.png
Bild på hans hus. Ganska säker det var detta stället.
Han brukade sitta utanför och snacka med folk. Verkade vara en glad prick ändå. Man slapp ju frysa iallafall.
 
Bilden är inte från Blocket men vi har alla sett Tr1or och Virago i olika storlekar, kanske t o m den amerikanska 920n. Alla varianter på sadel och bakram. Olika ormbon till avgassystem och så behåller dom originalfästet till fotpinnarna som är asfult original och lika asfult eller värre på en caféstukad hoj. Extra asfult om de kapar av fästet före passagerarfotpinnarna.

Här är en rätt dålig bild men ett betydligt bättre resultat om man tittar på fotpinnarna.
Avgasrören har en snygg dragning.
Snygg gaffel, hjul och bromsar.

Annars är det vanligt med en fet kort USD-gaffel, 17”, stora skivor men bak sitter originalhjul, de med vridna ekrar.
Inte så Chip Foose.

-Aa men gör det bättre själv då.
A man got to know his limitations. Har inte heller någon verkstad.

Ett tips bara, inspiration. Kanske form före funktion i detta fall. Vet inte. Svajig ram? Bandagshoj? Till ett skyltfönster? AI?

IMG_1511.png
 
Bilden är inte från Blocket men vi har alla sett Tr1or och Virago i olika storlekar, kanske t o m den amerikanska 920n. Alla varianter på sadel och bakram. Olika ormbon till avgassystem och så behåller dom originalfästet till fotpinnarna som är asfult original och lika asfult eller värre på en caféstukad hoj. Extra asfult om de kapar av fästet före passagerarfotpinnarna.

Här är en rätt dålig bild men ett betydligt bättre resultat om man tittar på fotpinnarna.
Avgasrören har en snygg dragning.
Snygg gaffel, hjul och bromsar.

Annars är det vanligt med en fet kort USD-gaffel, 17”, stora skivor men bak sitter originalhjul, de med vridna ekrar.
Inte så Chip Foose.

-Aa men gör det bättre själv då.
A man got to know his limitations. Har inte heller någon verkstad.

Ett tips bara, inspiration. Kanske form före funktion i detta fall. Vet inte. Svajig ram? Bandagshoj? Till ett skyltfönster? AI?

View attachment 512874
Är strålkastaren riktad på Vintergatan ?
 
Kommer modet tillbaka. Allt går i cykler sägs det. V-jeans, vita träskor, loafers.

Mintgrön va? Honda sålde VF750C i den färgen. Begränsad upplaga tyvärr. Fanns den inte i lila också? Custom när det var som bäst.

IMG_1518.jpeg
Finns på blocket nu.


IMG_0785.jpeg
Lila funkar. Beroende på vems hojen är väl?

IMG_1237.jpeg
Lite senare, mitten nitti?
 
Kommer modet tillbaka. Allt går i cykler sägs det. V-jeans, vita träskor, loafers.

Mintgrön va? Honda sålde VF750C i den färgen. Begränsad upplaga tyvärr. Fanns den inte i lila också? Custom när det var som bäst.

View attachment 512879
Finns på blocket nu.

Tiffany green. Premiumfärg för finsmakare. 😄
D34C7DFA-B5EA-4936-AF4F-422329037A7A.jpeg
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top