Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
En ödmjuk undran är om fönstret för attraktion ändå har passerat?
Funderar eftersom jag ändå är 50+ och det inte ”kittlar”.
Men jag kanske inte är representativ för målgruppen?
Finns gula piller! :hjarta

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
En ödmjuk undran är om fönstret för attraktion ändå har passerat?
Funderar eftersom jag ändå är 50+ och det inte ”kittlar”.
Men jag kanske inte är representativ för målgruppen?

Ja, jag vill inte ha den.
En cool hoj, absolut - men jag tror man behöver visa upp den i UK för att det skall säga ka-ching på allvar.

Det som kan vara lite extra utöver det vanliga är om den "stått över" de första 20 åren, körts mindre än 10 och sedan stått i 40 år till - utan att plockas isär, hamna i grushuset eller byggas bobber av. Märkligt öde.

Damen har en Bullmerca 219 efter sin make också. Dom är heta nu.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Han som halkade i stentrappan, heter han Patrik? Körde lite rally innan det hände. Sitter i rullstol idag.
Vet faktiskt inte, någon berättade om det när jag låg på Ackis vintern -06/-07.
Fick för mig att det var nån äldre det gällde.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 4st Honda)
Finns det någonting bra med en sån här hoj?
Den verkar i alla fall ha Biltemalysen i originalutförandet :va

Och bromsskivan fram?
Om det vore en bra konstruktion borde väl fler ha det?

Och varför slänger men in en motor från HD i det chassiet?
Eller....varför slänger man in en HD motor i någonting överhuvudtaget....förutom en ljusbågsugn?

Buell.png

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Och bromsskivan fram?

Eller....varför slänger man in en HD motor i någonting överhuvudtaget....förutom en ljusbågsugn?

View attachment 513036
Har inte kört någon Buell själv men har hört av kompisar att de är riktigt trevliga, en bra kombo om man nu gillar ljudet av en HD och väghållningen i en sporthoj. Jag vill ha en.

Angående bromsen så lär det finnas vissa fördelar, högre utväxling=mer bromskraft, större yta=bättre värmeavledning, mindre värme som kan ledas in i hjullagret samt att fälgens ekrar kan göras tunnare då de tack vare utväxlingen inte behöver ta upp lika mycket vridande krafter vid inbromsning vilket leder till lägre roterande massa och därmed mer respons i styrningen.

Teoretiskt sett då, har ingen aning om det gör någon större skillnad i praktiken men av vad jag har hört så stannar de väldigt bra. Att fler tillverkare valt att haka på konceptet kan ju både ha att göra med att fördelarna inte är såpass övervägande att det är värt det, att det finns nackdelar som gör det ovärt (har bland annat hört att skivorna har en tendens att slå sig och är dyra att byta ut) eller att Buell helt enkelt har patent på lösningen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då har du chansen idag.
Jag ska till Luleå i eftermiddag, och kåpsläpet är kopplat.
Hojta till om jag ska knipa den åt dig!
Haha, tack för erbjudandet men har precis bränt mina pengar på en Super Seven replika så det får nog vänta ett tag... Överhängande risk att frugan slår ihjäl mig annars... :gnissla :näsblod :hihi

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)

Och bromsskivan fram?

View attachment 513036
Vill ha en också! Så det så! :) Och så många frågor och inga svar...:va Äh håll dig till dina Yamahan..:krama

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Straight edge-are.

Fördelen är att ju längre man bara kör rakt fram desto enklare blir det. Efter några hundra mil rakt fram börjar det bli ett projekt att få skiten att svänga alls.

Jag tog över en hoj som jag var säker på behövde minst nya styrlager. Den var så bynglig i långsamma svängar och rent obehaglig när det gick fort.

Rätt vad det är reser jag mig upp i sadeln och hänger över styret för att se om något hänger löst.
Framdäcket!

Framdäcket är plattslitet! Hojen går som en kryssningsmissil över vatten - spikrakt rakt fram, och tacklar kurvor vansinnigt illa och bara efter brutal övertalning.

Mindre än en tumsbredd av däcket är lika plant som horisonten, och jag undrar:
Dark side, hur avtrubbad måste man vara för att stå ut med det?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Straight edge-are.

Fördelen är att ju längre man bara kör rakt fram desto enklare blir det. Efter några hundra mil rakt fram börjar det bli ett projekt att få skiten att svänga alls.

Jag tog över en hoj som jag var säker på behövde minst nya styrlager. Den var så bynglig i långsamma svängar och rent obehaglig när det gick fort.

Rätt vad det är reser jag mig upp i sadeln och hänger över styret för att se om något hänger löst.
Framdäcket!

Framdäcket är plattslitet! Hojen går som en kryssningsmissil över vatten - spikrakt rakt fram, och tacklar kurvor vansinnigt illa och bara efter brutal övertalning.

Man vänjer sig.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Straight edge-are.

Framdäcket!

Visserligen en moppe men slitet är det.
IMG_1543.png

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Vill ha en också! Så det så! :) Och så många frågor och inga svar...:va Äh håll dig till dina Yamahan..:krama
Jösses!!!!
Ja, vi är alla olika, och det är väl en bra sak.
När det går tungt på jobbet, och vintern kommer tillbaka (10cm snö idag), då kommer mina missbruks-tendenser fram i dager.
Det yttrar sig i att jag krokar på kåpsläpet, och rattsurfar på Blocket.
Eftersom @Bushido inte ville fylla det med sina drömmar, då fick jag lösa det själv.
Hålla sig till Yamaha??? - Nej, jag är inte religiöst inskränkt, utan kunde faktiskt tänka mig någonting annat med japansk ursprungsmärkning.

Zoomer_1.jpg

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jösses!!!!
Ja, vi är alla olika, och det är väl en bra sak.
När det går tungt på jobbet, och vintern kommer tillbaka (10cm snö idag), då kommer mina missbruks-tendenser fram i dager.
Det yttrar sig i att jag krokar på kåpsläpet, och rattsurfar på Blocket.
Eftersom @Bushido inte ville fylla det med sina drömmar, då fick jag lösa det själv.
Hålla sig till Yamaha??? - Nej, jag är inte religiöst inskränkt, utan kunde faktiskt tänka mig någonting annat med japansk ursprungsmärkning.

View attachment 513078
Zoomern är ball! Den och Sachs Madass är två av mina moderna mopedfavoriter.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Räntekampanj!!!

HD_3.png

Intressant även att man verkar behöva infoga en liten utbildningsnotis.
Så...om ni inte visste nedanstående, då bjuder jag på den - gratis ekonomisk rådgivning!

Anm_1.png

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Jag har sett de där lånevarningarna lite överallt på blocket den senaste tiden. Vet inte om den känner av min låga återbetalningsmöjlighet eller om det bara är en slump...

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...