notrightrider
Be spontaneous. Disappear for days.
View attachment 513211
Köpte denna Honda 750 -74a på Blocket i veckan , bra pris och inom en timme att köra gjorde att jag fick ut och åka med släpen![]()
Jösses!
Grattis!!!
View attachment 513211
Köpte denna Honda 750 -74a på Blocket i veckan , bra pris och inom en timme att köra gjorde att jag fick ut och åka med släpen![]()
Bara bygga chopper nu!View attachment 513211
Yes, ögonmått och vinkelslip kommer man långt medBara bygga chopper nu!
Grattis till ett fynd.![]()
Fin som sjutton! Passar styret? Snyggt med låga styren.View attachment 513211
Jo det har jag kört fatboy och sportster och bägge var dö tråkiga men smaken är som bakenDå har du ju inte kört en Harley. Min är skitkul! Faktiskt den bästa jag kört efter Ducatin jag hade förr. Svårt göra stoppies. Fast det finns ju folk till det med.
Fin som sjutton! Passar styret? Snyggt med låga styren.
Noterar lyktfästen och koniska luftfilter.
Saknar en backspegel och passagerarfotpinnar.
Bromskivan sitter på fel sida, framskärmen åt fel håll, hastighetmätardrivning och vajer ska väl sitta på andra sidan?
Jag bytte sida på skiva och bromsok på min CB500 för att oket skulle sitta bakom gaffelbenet. Bara för att. Modernt.
Edit:
Ok, kopplingshandtaget saknas också. Ifall du inte märkt det.
Å blinkers!
Är däcken från förr? TT100 K181 var de bästa. Tillverkas fortfarande har jag sett.
Ja jag märkte avsaknad av kopplingshandtagFin som sjutton! Passar styret? Snyggt med låga styren.
Noterar lyktfästen och koniska luftfilter.
Saknar en backspegel och passagerarfotpinnar.
Bromskivan sitter på fel sida, framskärmen åt fel håll, hastighetmätardrivning och vajer ska väl sitta på andra sidan?
Jag bytte sida på skiva och bromsok på min CB500 för att oket skulle sitta bakom gaffelbenet. Bara för att. Modernt.
Edit:
Ok, kopplingshandtaget saknas också. Ifall du inte märkt det.
Å blinkers!
Är däcken från förr? TT100 K181 var de bästa. Tillverkas fortfarande har jag sett.
Ahh, ser det. Original fyrkantiga. Jag tittade på skruven som håller ljuddämparna.Passagerarpegsen sitter där allt, och pre-74 kan plocka av blinkerserna ostraffat - men hela framtjosan har förra ägaren sannerligen snurrat till.
Jag skulle vilja säga att Checkster faktiskt räddat denna K1/K2.
Bra att luftburken följde med.Ja jag märkte avsaknad av kopplingshandtag
Original luftburk fick jag med
Däcken ska bytas , har ni några förslag?
Och blinkers är väl inte ett krav innan -75 tror jag
”Skottsäker” konstruktion?Udda Harley.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Harley Davidson mt350 https://www.blocket.se/annons/skane/harley_davidson_mt350/1401792214
View attachment 513229
Vinterprojekt?
![]()
Matchless 250 säljes i Helsingborg | Blocket
4000 kr - Touring - Helsingborg - Renoveringsobjekt som säljes till högstbjudandewww.blocket.se
Hellre den än en Roadglide.Udda Harley.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Harley Davidson mt350 https://www.blocket.se/annons/skane/harley_davidson_mt350/1401792214
View attachment 513229
Du budade på den va...?Knappast. Det skulle vara en "Winter is coming"-vinter isf
Man kan tolka tidslinjen så här:
1961: tillverkas
Körs just under 2000 mil i UK, ställs därefter ut i en skog i 25 -30 år.
En svensk hittar hojen och bestämmer att "det här är ett jobb för mig". Tar hem eländet, skickar in papper 1992 och börjar sedan....?
5 år senare säljs hojen till någon som därpå... ....säljer den igen, 4 år efter köpet.
Mer än 20 år längre fram inser denne att jag hinner nog inte fixa hojen, och säljer den vidare till någon som nu, efter ytterligare 3 år säljer lådorna vidare.
Till högstbjdande.
View attachment 513230
Så många händer. Så många dagar.
Jag tror inte att den togs hem från UK i lådor, och det är knappast den nuvarande säljaren som rivit isär den.
Där finns det ju en vansinnigt fin verkstad och plats att arbeta på - ser ju nytt ut allting på bilderna.
...utom själva objektet. Makalöst!
Den enkla och mest logiska förklaringen är att den lilla kvartsliterhojen är förhäxad. Den lurar sina spekulanter att den är finare och mer lättihopsatt än verkligheten senare ger.
Det finns ett enkelt sätt att testa sådana här bananlådehojar:
1. Köp. Mot bättre vetande och min avrådan. Köp, om du nu så gärna vill.
2. Om säljaren har problem att hitta alla lådor, delar, papper så kan det vara en indikation. Inte nödvändigtvis på att säljaren är slarvig, utan att objektet kan vara förhäxat.
3. Räkna antalet kollin du lastar in.
För anteckningar! Fotografera.
3. Kör direkt hem. Samlasta inte med annat objekt. Kör inte grejerna på öppet släp eller lasta på taket. Om du tvingas stanna för att tanka, äta eller annat nödvändigt så öppna inte bagage eller lastutrymme för "kolla lite" på nyförvärvet.
4. Inventera det du lastar ur hemma. Samma antal kollin? Samma ungefärliga skick? Viktigt! Om det redan nu fattas delar eller hela kartonger, om det läckt olja ner i bagaget från den tömda motorn eller om det stinker hypoidolja* utan att man ens ser något läckage så är objektet förhäxat.
5. Ett nytt bananlådeprojekt skall hållas i karantän! Lasta in det i ett rent och slutet utrymme, utan andra delar för att förhindra sammanblandning. OBS! även utan verktyg, för att motverka korsevaporering.
6. Numrera varje låda, väg dem och notera vikt och innehåll. Notera även var du ställer dem och mät inbördes avstånd mellan dem. Fotodokumentation hjälper mycket! Stäng och lås. Häng nyckeln i en kedja runt halsen.
7. Karenstiden bör räknas i veckor, inte dagar. Vid första återbesök i lokalen så skall man ta sig tid att åter mäta det inbördes avståndet mellan lådorna.
Har kartongerna flyttat sig? En tydlig signal på att det handlar om ett omöjligt objekt är att avståndet mellan boxarna har ökat något. Delarna vill helt enkelt inte sitta ihop, och den inneboende kraften är så stor att enstaka kartonger kan ramla ner från hyllor om dom ställs för trångt.
Detta är särskilt vanligt förekommande med objekt som egentligen är sammansatta av olika lösa bitar köpta på swapmeets, Ebay eller nattliga auktioner i delar av Tyskland.
View attachment 513233
Harz är inte bara för motorcyklister...
Försvinner det delar "oförklarligt" redan under transporten, om lådor flyttar på sig i en låst lokal eller minskar i vikt utan att någon rört dem är detta en säker signal att objektet är förhäxat och bara kommer ge dig gråa hår och ett tidigarelagt åldrande.
Fyra olika ägare har blivit äldre av denna samling kartonger. Det är dokumenterat! Har någon av dem blivit lycklig av ägandet..? Kanske en kort stund när man vunnit en budgivning, farit och kollat på delarna och bestämt sig att "det här klarar jag."
Jämför gärna med starten på dagen du känner dig stark, tar en snabb ståmacka som frukost vid bardisken i köket och dricker en hastig klunk mjölk direkt ur paketet för att vara effektiv - och mjölken i munnen visar sig ha surnat...
Så känns det att sätta tänderna i ett förhäxat objekt. Stay away!
Så vad gör man? Säljer vidare, verkar det som.
Inte så kristligt att skicka en förbannelse vidare på en oskyldig MC-broder, tycker jag.
Nej, det ärliga sättet är att berätta för spekulanten att högen med delar faktiskt är förhäxad och kommer sätta sig till motvärn om man försöker återmontera delarna. Somligt försvinner, annat passar inte trots att det är uppenbart att delarna hör ihop. Var ärlig och förklara att du tror att Joseph Whitworth och Joseph Lucas inte bara var en och samma person, utan även Antikrist själv och satt på jorden för att försvåra livet för alla motorcykelrenoverare.
Du kommer betraktas som knäpp, men ingen kommer pruta en spänn. Dom känner det som dom lurar godis av ett barn och du får igen en del av dina förluster - utan att ha behövt ljuga om att du saknar tid, behöver platsen till annat objekt eller skylla på vad hustrun anser.
Ni har blivit informerade.
* Under bilens kvarvarande livslängd. Speciellt när det är varmt. Eller du skall få den värderad inför försäljning.
Edit:
Fasen - P-nummer och tidigt -90 tal: den bokstavsserien öppnades och hölls först exklusiv för fordon som blev märkta av tidens mest populära företeelse - privatimporten!
Först var det bragging rights Deluxe med ett P-nummer på skylten: "har du importerat den själv? Coolt!"
Alla visste på skylten att du var någon. Någon med hockeyfrilla, pastelljacka i olika triangelmönster - men framförallt: någon som inte nöjde sig med det magra utbudet i svenska bilhallar, utan tog sina pengar dit man kunde få det man ville ha.
Ja, eller köpt sin bil av en nasare som gjort allt det besvärliga jobbet - och tagit betalt för det...
Sedan kom rekylen. Ungefär samtidigt som man började ifrågasätta om importerade BMW-bilar verkligen skulle lämna 4 hjulspår i snön och huruvida det egentligen var snyggt att täcka dimljusen på en 124 med en ditsmetad SEC-huv?
Kurvan för försäkringspremier på privatimporterade fordon tog iväg mot himlen och mötte kurvan för inbytespris vid köp av "äkta Mercedes". Dom hann inte ens säga hej till varandra...
Resten är historia. Undrar om det till sist inte var en JO-anmälan som fick Transportstyrelsen att öppna P-registret för även andra fordon, inkomna genom reguljära kanaler. På bara några år svängde statusen på ett P-nummer från "The Shit" till bara skit, för att till sist vara värt mindre än en "P-bonde" ur det gamla länsbokstavssystemet.
Oh well. Matchlessen i annonsen fick sitt nummer for all the right reasons - mitt under importhypen.
Se där en liten, liten metaanledning att inte direkthata hojen. Ett tidsdokument, en blixtbild från en period de flera har glömt bort. Eller rent av försöker förtränga...
Nej nej nej - jag har skit nog som bara står. Jag behöver hinna fylla 150 år för att få alla mina kartonger upp på hjul.Du budade på den va...?![]()
Nej nej nej - jag har skit nog som bara står. Jag behöver hinna fylla 150 år för att få alla mina kartonger upp på hjul.
Problemet är att dom redan har fötter...
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |
![]() |
Omfattande körkortsförändringar på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
Custom Motor Show 2025
Vårens stora event, som kic... |
![]() |
Nytt körkortsdirektiv som på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj
Söndag 18 maj är det dags f... |
![]() |
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!
Upplev drömlika Gotland Rin... |
![]() |
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!
Upplev magiska Gotland Ring... |
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |