Dagens Blocket! (mc-relaterat)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror det är precis det de försökt med. Eller iaf kollat runt på lite annonser, och de feta harleysarna har ju sissybar, så då måste det ju vara något astufft så de trycker in det i annonsen med. :hihi

De är rätt dåliga på bullshit isf. :hihi
Hade de googlat "sissybar", hade de antagligen fått upp bilder på en ful metallbåge, medelst en del på en bar med delvis avklädda transvestiter, sedan är det ganska lätt att titta på motorcykeln i försäljningshallen och se om någondera finns där.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man inte vet vad man skriver om, eh, googla? :va Det är i dagsläget jävligt lätt att låta som man vet vad man snackar om, helt utan att ha en blekaste.
Tro mig, jag är försäljare... :D

Jo, jag stöter på såna säljare mest hela tiden, men jag trodde bara att dom var allmänt korkade inte inte medvetna om sin dumhet.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
PB25QHc.jpg

fHH5nOV.jpg

http://m.blocket.se/Skane/Mz_ts_150_73015585.htm?aw=1

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jösses. Jag vet också motorcykelns värde. I mina ögon.
Men jag skriver det inte här i tråden - för det vore inte snällt... ;)

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
MZ i bra och komplett skick börjar bli sällsynt, 10.000kr är på ingetvis dyrt. Har sålt 250 MZ betydligt dyrare själv. "Ljuddämparen" är en expansionskammare som sedan japanerna bland annat kopierade. Vi ska tacka MZ för att de förfinade och utvecklade tvåtaktaren istället för att nedvärdera märket. :)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
De inre egenskaperna är det nog ingen som tänkt så mycket på. Utseendet och proportionerna däremot kan man ha åsikter om. Jättekåpan ger säkert bra väderskydd. Men huj så oskön att se på. Baklampan är .....stor.
DDR-design, kort sagt! :)

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
10.000 för en gammal MZ är kanske inte dyrt för en som vill ha en sån å tycker de är typ kult eller någe sånt....
Men jag tycker den är skit ful å skulle inte ta imot den om man fick den äns...
Tur att alla inte tycker samma..

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
MZ i bra och komplett skick börjar bli sällsynt, 10.000kr är på ingetvis dyrt. Har sålt 250 MZ betydligt dyrare själv. "Ljuddämparen" är en expansionskammare som sedan japanerna bland annat kopierade. Vi ska tacka MZ för att de förfinade och utvecklade tvåtaktaren istället för att nedvärdera märket. :)

Ja, och nej.

Kaaden gjorde fantastiska saker av egna och andras teorier kring tvåtaktsmotorn.
Men, det var på -50 och fram till 1963, typ. Efter att Degner hoppat av - i Sverige, direkt efter Kristianstads GP, så hände inget mer av vikt med saluhojarna av märket MZ, eller mekaniken kring det.

Grällare färger, blaffigare bakljus - visst, men den utannonserade TSen är en -83 års modell.
Den skiljer sig mekaniskt inte på några väsentliga punkter från 1963-års modell.

För egen del så är det inte så att jag "nedvärderar märket". MZ har sin plats i historien, absolut.
Men, det är just "en plats i historien". MZ är en utmärkt reflektionsyta att spegla DDR och kommunismens sönderfall emot - det sönderfall egentligen som uppstod direkt när teori skulle omsättas i praktik.

Redan 1963 stannade utvecklingen på motorcykelsidan - trots att just MC stod för en stor del av bastransportbehovet, under åren som familjer väntade på att bli tilldelade sin Trabant or whatever man hade bokat och betalt 10 eller 15 år tidigare. :jisses

MZ är också intressant eftersom den svenska DDR-regimen ansåg att 250cc skulle räcka alldeles utmärkt för oss i Sverige också, som i Östtyskland.
Den famösa "Rapport 13" som var ämnad att förbjuda alla motorcyklar i Sverige över 250cc bygger på just den referensen.
Vad skall man med en massa onödiga extrahästar till?

MZ var en massprodukt, och det vimlar av dem - i gamla öst.
Jag ser just nu på Mobile.de ca 40st 150 TS till salu.
En -83a som ser ut att vara i liknande skick, men som fodrar lite jobb ligger på mindre än halva priset:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/d...Variant1.modelDescription=150+TS&pageNumber=1

...och då är den reggad och klar.

Visst finns det pärlor som utannonseras för typ EUR 2000 från förstaägare och annat - men till vilket pris säljs dem egentligen?

Det finns en ostalgikult kring MZ, på samma sätt som Trabant har en hel skock av tillbedjare. Men är det en bra motorcykel? Är det en snygg motorcykel?
Väcker den habegär?

Det vet bara köparen.
Men, att handla en hoj i Sverige som ännu inte gått igenom registeringsprocessen för 10 lök, av någon som anser att han "vet motorcykelns värde" är ingen bra affär.

Den hojen är knappast värd mer här i Sverige än i Tyskland, där rimligen "marknaden" för modellen borde finnas.
...om någonstans.

Och, som slutkläm, för att få saker och ting rätt:

"Expansionskammaren" var egentligen inte varken MZs eller ens Kaadens originalidé. Det var Erich Wolf på DKW som snubblade över den kunskapen, men Kaaden fördjupade förståelsen och vidareutvecklade konceptet. Den roterade sliden var Daniel Zimmermans baby, men, tillsammans med andra upptäckter och idéer tvingades han överlämna detta arbete till MZ enligt beslut från statsledningen. :skrämd

Hela detta teknikpaketet: hur man får en tvåtaktare att pinna på ordentligt - slidmatning, expansionskammare mm vart inte "kopierat av japanerna".
Det var faktiskt ren stöld! Verklig, fysisk stöld där vitala delar försvann ur depåboxen i Kristianstad och lastades på bil, varpå dom fördes ut ur landet via Danmark. Det var Suzuki som hjälpte Degner att hoppa av, och få med sig visst kunnande - och viktiga bitar för att förstå vad som hände inne i maskinerna.

Resten är som vi säger historia.
Jag hatar inte MZ. Som 16-åring ägde jag en 125 TS - bland många andra 125or under några hektiska tonår.

Basik transportation. Jag avskydde det långa "fotsteget" längs sidan, men allt annat jag provade antingen ströp effekten, eller stökade till effektbandet.
27 mm Bing gick att trycka dit, och plötsligt var den fula ankungen snabb.
Bara 4 växlar gjorde att man inte riktigt hängde med KS125:eek:rna i accet upp till 100, men i gengäld var den snabbar i toppfart.
...eller om jag bara var mer galen än dom andra. Jag vet inte, men jag upplevde det som att "jag vann" och det var det viktigaste.

Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
"Ljuddämparen" är en expansionskammare som sedan japanerna bland annat kopierade. Vi ska tacka MZ för att de förfinade och utvecklade tvåtaktaren istället för att nedvärdera märket. :)

Rekommenderar helhjärtat boken "Stealing Speed" av Mat Oxley för den som vill fördjupa sig i ämnet. Riktigt kalla kriget drama där folk riskerade liv och lem, även utanför motorcykelracingen, för att smuggla ut inovativa lösningar från DDR till Japan.
Början på den gyllene tvåtaktseran inom roadracing.

mat6.jpg

Edit: Notrightrider postade visste en längre version av det jag skrev ovan.

Last edited:

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Japp, det är en fascinerade historia.

Även Jan Leek har forskat i den, och beskrivit den här:

2EJFvoa.jpg

Nyheter
Ducati Multistrada V2