Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Priset känns väl helt ok för hojar i den kategorin.

Lite bättre bilder och en mera säljande annons så borde den gå.

Det som är lite svårt är iofs placeringen i landet.
Men du skulle ju kunna skriva in i annonsen att du kan möta upp köpare vid närmaste flygplats så han kan köra hem hojen därifrån.

T.ex:

Tack för din input!. har tagit lite bilder nu så jag gör kanske om annonsen i em.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
MZ i bra och komplett skick börjar bli sällsynt, 10.000kr är på ingetvis dyrt. Har sålt 250 MZ betydligt dyrare själv. "Ljuddämparen" är en expansionskammare som sedan japanerna bland annat kopierade. Vi ska tacka MZ för att de förfinade och utvecklade tvåtaktaren istället för att nedvärdera märket. :)
Vadå expansionskammare?
Det är en helt vanlig så-tyst-som-möjligt ljuddämpare. Walter Kaaden mådde förmodligen illa när han såg eländet. MZ:as rejshojar som t.ex Mike Hailwood körde däremot hade riktiga sådana.

Not sent from an I-Thing

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Vadå expansionskammare?
Det är en helt vanlig så-tyst-som-möjligt ljuddämpare. Walter Kaaden mådde förmodligen illa när han såg eländet. MZ:as rejshojar som t.ex Mike Hailwood körde däremot hade riktiga sådana.

Not sent from an I-Thing

Det är en expansionskammare ja, samtliga östblockshojar kör med sammastuk. Min IZH 350 har nära nog 1,5" tjock krök innan ljuddämparen just i syfte av expansion. Det var inte typ Suzuki som uppfann expansionskammaren......det var Kaaden.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Japp, det är en sorts expansionskammare - jävligt sofistikerad och avstämd mot avgaspulserna genom längden istället för med den stora "guppyblåsan" vi är vana att se idag.

Men ful. I våra ögon är MZas ljuddämpare smärtsamt fula, men det ligger funktion bakom dem.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Zundapp KS 125 hade en liknande men några cm kortare. Ändå för lång och därför ful. Att korta ned den var otänkbart eftersom man skulle tappa effekt direkt. Jag provade en expansiondämp från GS 125. Fränt men smärtsamt högt ljud. Svårt att smyga hem på nätterna.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Michel Kadenacy är nog den egentliga pappan...

Det är en expansionskammare ja, samtliga östblockshojar kör med sammastuk. Min IZH 350 har nära nog 1,5" tjock krök innan ljuddämparen just i syfte av expansion. Det var inte typ Suzuki som uppfann expansionskammaren......det var Kaaden.

Det var inte såvitt jag vet heller Walter Kaaden som uppfann den. Han var en, kanske den som gjorde den meningsfull och användbar. Mannen bakom teorierna hette Michel Kadenacy

Med lite god vilja går det att kalla det mesta för expansionskammare fast de flesta har nog t.ex ngt sånt här Clipboard Image.jpgeller liknande i tankarna.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Det var inte såvitt jag vet heller Walter Kaaden som uppfann den. Han var en, kanske den som gjorde den meningsfull och användbar. Mannen bakom teorierna hette Michel Kadenacy

Med lite god vilja går det att kalla det mesta för expansionskammare fast de flesta har nog t.ex ngt sånt här View attachment 437217eller liknande i tankarna.

Vi kan argumentera detta i evighet, faktum kvarstår att DMW var ledande på tvåtakt och sedan bytte namn till MZ och fortsatte utvecklingen. Kanske inte är en slump att en MZ förare hoppade av till japanerna, varför inte en från Husqvarna eller Jawa, för att de inte var lika framgångsrika. Må MZ vila i frid. :)

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Allt är inte misär på Blocket.

rqJaWER.png

https://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_XS650SE_73123791.htm

Vem blir först?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja för fan :tummenupp
Erkänn, Det vore en våt dröm för dig att glida runt på en John Deere och impa på fjortisarna på byn :D

För er andra så funderade jag redan förra sommaren att lägga ut den på annons. Sen ångrade jag mig då den är väldigt givande när man kör.
Nu igår så var jag ute och körde en trevlig bomber-tempo-runda på småvägarna häromkring tills en Saab 9-5 svängde ut framför mig och jag fick bromsa ned in på vägen han kom ifrån för att undvika han. Givetvis med motorstopp som följd.
Jag är inte arg på Saaben, jag höll väl inte riktigt lämplig fart själv där :tungan
Men eftersom XT:n nu är lite lätt kinkig när man stänger av den abrupt. Så fick jag stå där och kicka i 3 min innan han gick igång igen.
3 min låter kanske inte som en lång tid, men står man i skinnställ och försöker få igång en 600-kubiks enstånka med bönner som tittar på, så är det en evighet.
Därav åkte den ut på annons i år.
Jag kommer nog att ångra mig så fort jag tar ut den på nästa tur. För den är djävligt rolig att köra :yoparty
Och jag är definitivt inte desperat på att sälja den. Har jag haft den i 11 år så kan jag ha den i 10 till utan att lyfta på ögonbrynen.
:)

Edit: Du glömde ju länka till min eminenta annons :tungan
https://www.blocket.se/ystad/John_Deere_Motard_Enduro___Yamaha_XT600_73135546.htm

Last edited:

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Hoj
S1000R-15
Du måste ju ha förstått att den skulle hamna i den här tråden. 25000:-.....:7peta

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA