Dagens Blocket! (mc-relaterat)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gissa om man kommer att garva åt alla ”scrambler/caferacer” om bara några år? Eller snarare gråta, då många fina hojar slaktats...

Den ser ut som vilken customhoj som helst, variation på tema bara. Åtminstone antydan till långgaffel och det är ju plus i min bok. ;)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Gissa om man kommer att garva åt alla ”scrambler/caferacer” om bara några år? Eller snarare gråta, då många fina hojar slaktats...

Den ser ut som vilken customhoj som helst, variation på tema bara. Åtminstone antydan till långgaffel och det är ju plus i min bok. ;)
Personligen lider jag redan av alla hojar som vålds-kapas i tafflighetens tecken, men du har nog rätt i att om 10-20 år kommer nog de flesta andra också att skaka på huvudet åt dagens trend precis som vi gör åt 70-talets byggen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Personligen lider jag redan av alla hojar som vålds-kapas i tafflighetens tecken, men du har nog rätt i att om 10-20 år kommer nog de flesta andra också att skaka på huvudet åt dagens trend precis som vi gör åt 70-talets byggen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk


Men just det här bygget har väl inget med trend att göra?
Oavsett tidsera och trender så finns det ju mer eller mindre lyckade byggen, det här är ju ett praktexempel på när någon utan känsla för form och propotioner har fått gått loss totalt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men just det här bygget har väl inget med trend att göra?
Oavsett tidsera och trender så finns det ju mer eller mindre lyckade byggen, det här är ju ett praktexempel på när någon utan känsla för form och propotioner har fått gått loss totalt.

Helt seriöst så är den ju inte så farlig, den passar inte i dagens mode men -73 var den nog helt ok. Kolla på resten av modet 1973 så klarnar kanske bilden...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gissa om man kommer att garva åt alla ”scrambler/caferacer” om bara några år? Eller snarare gråta, då många fina hojar slaktats...

Utan tvekan. Men jag tror inte att väldans många cafe- och scramblerfantaster inser detta eller ens ser parallellerna till custombygget från sjuttiotalet då väldigt många av dem verkar tillhöra den lättkrencktta generationen...?

Fan, custombygget från sjuttiotalet har ju i alla fall en genomgående och tidstypisk byggstil. Något man ser hos färre än tio procent av alla cafebyggen...?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sådär såg de ut då, jaspcustom. De som körde sågs nog lite som rockstjärnor. TROR jag iaf. Det var ju rätt stuk då, därför lite svårare att håna. Men denna är bara inte vacker. De som hade lite linjer vann ju tävlingar och blev berömda.

Så här garvar vi 2025 åt XJ600 med plattsadel café stuk. Eller det gör vi redan nu.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Helt seriöst så är den ju inte så farlig, den passar inte i dagens mode men -73 var den nog helt ok. Kolla på resten av modet 1973 så klarnar kanske bilden...

Vi ser det väl med olika ögon kanske.
Jag har inget emot byggen från olika eror... men denna är saknar all känsla för propotioner oavsett årtionde.
Jag tror nog att man skrattade åt denna redan 1973

Lite som man flinar åt street fighter-byggen med obscena tyskrövar.
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Gissa om man kommer att garva åt alla ”scrambler/caferacer” om bara några år? Eller snarare gråta, då många fina hojar slaktats...


Mjaeee... Om vi nu för en stund lyfter blicken från just det där bastardbygget ovan... Först och främst: Kafferäsern är ju till att börja med knappast någon hipp dagslända, löst ihoplimmad på 2000-talet. Med sina rötter i 1950- och 60-talets Storbritanien är det väl tvärtom en av mc-världens mest långlivade trender. *Droppar här några slumpmässigt valda ledord*: Ace Café, Ton Up Boys, Rockers, BSA Gold Star. Jupp, här brukar klockorna ringa frenetiskt för de flesta hojintresserade. Tror tvärtom att café-byggen kommer leva långt längre än dagens försäljningsmonster, typ, "äventyrshojar." Men det är vad jag tror, det.

Att det sedan finns bra och dåliga byggen, smakfulla och bottenlöst smaklösa... Ja, det ligger väl i vårt mänskliga dna? Men, visst kan man väl dela en viss oro för att det snart inte finns några originalhojar i bruksskick, och än mindre i mintkondition, kvar...
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top