En Monkey är inte, och kommer aldrig att bli, en klassiker. Det är ingen riktig mc, det är något man plockar fram på grillfesten för att låta kompisarna ha kul i trädgården. Och då funkar det lika bra med en Crescent Compact som alla förstår, och prisbilden bör förstås ligga på den nivån. Tiotusen, allt annat är bara drömmerier.
Vänd på det.
Om jag hade en Monkey i det skicket, så vore nog 43 papp summan som behövdes för att jag skulle börja fundera över att skiljas från den.
Men okay - då annonserar jag inte.
Jag skulle vilja driva upp priset lite till på originalmonkeysarna lite till, med detta lilla tankebränsle:
Husbilarna blir som alla ser ute på vägarna bara större och större.
Det vi inte lägger märke till är att dom samtidigt blir mindre och mindre.
”Plåtisar” skenar i populäritet.
Dom stoora skeppen kan husera en Guldvinge i sin buk.
Vad skall dom små husbilarna ta med för någonting att lösa dagstripper eller inhandling på?
Cyklar måste hänga utanpå, skramlar, ser skräpigt ut, innebär en stöldrisk och spränger ofta den viktiga 6-metersgränsen.
En originalmonkey, med sitt fällstyre och förseglingsbara tankventilation tar mindre plats än en cykel, och går enkelt att få undan i stuvutrymmen som finns på husbilarna snäppet ovanför plåtisklassen.
I en plåtis får den stå under sängen bak - där det ofta är rätt mycket grejer ändå.
Nå, utemöblerna kan åka takbox. Apmoppen skall med!
Så nej, en frisk originalmonkey har inte nått sitt rätta pris ännu.