Ha i åtanke att det finns betydligt färre 850R än exempelvis BMW M3. Och vi vet alla vad en schysst M3'a av tidig modell kostar, till och med i jämförelse med senare 330...
Det där med priser på gamla fordon är många gånger väldigt ologiskt.
Kan förstå att första generationen E30 M3 är högt värderad men E36 finns ju fortfarande 13 på dussinet. Där är jag mer fascinerad över att de allihop som säljs har gått under 20000 mil, det hade alla gått även när jag sålde min E36 för 15 år sedan.
Det finns betydlig färre Saab Sonett än Corvette också, man får ändå flera Sonetter för en Corvette av samma årsmodell. Om man mot förmodan hittar så många Sonetter till salu.
Eller priser på veteranmopeder idag är ju högre än motsvarande motorcyklar trots att de tillverkades mångfalt fler mopeder. Dock är det färre köpare till fordon som kräver körkort.
Nick Burn är nog inne på stor del av svaret, 850R var mytomspunna när de var nya och Volvo-raggarna som då körde Volvo 240 och drömde om om en 850 R kan idag lätt låna dessa pengar och köpa sin gamla drömbil.
Ingen har någonsin drömt om att äga en Saab Sonett...