https://www.blocket.se/annons/uppsala/yamaha_500_xs_ev_byte_mot_forslag/86460336
Egentligen borde den här hojen vara lika eftertraktad, men det är den av någon anledning inte. Samma årgång, samma skick, obes, men den kostar en tredjedel av stånkan.
Å ändå är det XS 500an som är överprisad.
Modellen var svårsåld redan när den kom. Vi har pratat om den tidigare här - den var designad långt ute på kanten, och skulle egentligen givits 750-prestanda: lite lägre effekt än dåtida 750or, men lägre vikt och därigenom skulle den kunna hänga på rakt fram och rent av runda 750or på yttern i kurvor.
Så var planen, men debaclet med TX 750 gjorde att man fick kalla fötter och släppte hojen med mellanmjölkseffekt.
Därmed var hojens öde beseglat. Den vart bara konstig, och fick reas undan.
Tänk vilken ikon den hade varit med 65 eller så hästkrafter, högt uppe i effektbandet.
En 750-killer, och alla ifrånkörda skulle hatat bakdelen ännu mer.
Nu är den egentligen bara en kuriositet, med värde endast för den som känner historian bakom modellen.
Enkelheten med 1-cyl spelar in. Och att SR är en ikon som tillverkats oförändrad i decennier.
Och den är snygg, XS är det inte.
Märkligt snygg - och egentligen 10 år förtidig. Vem kunde ana att en hommage till urstånkan skulle sälja som smör i solsken redan medans det fortfarande stod nya, osålda originalstånkor i diverse lagerlokaler i England - inte sällan under förvaltning av diverse konkursförvaltare och arbetarkollektiv?
En fantastisk succé, XT och SR 500 - på alla marknader den släppts.