Offroadhojar från tidigt 80-tal eller sent 70-tal hör till de som ökat kolossalt i pris (inte värde, utan pris) senaste året, tidigare kunde man köpa såna full fungerande för hälften av vad som begärs här. Om det sen är nån som köper dem för dessa fantasisummer är en annan sak. Här har vi en optimist till:
https://www.blocket.se/annons/uppsala/kawasaki_125a/91758524
En avställd 125cc från -77, för 19500kr(!). Till råga på allt avställd sen 35 år tillbaka, med allt var det nu innebär. Torrsprickor i däcken, torkade insugsgummin, membran och andra packningar. Kolven sitter nog fast, och alla vajrar kärvar. Dem är ju i o f s "oljeimpregnerad"...
Ja, somliga hojar har verkligen skenat i pris.
Vissa räknat i kronor, andra i procent.
Faktum är att jag tror detta vara ett rejält kap, även till det begärda priset.
Kolla bilden igen. Snacka om att stå inträngd i ett hörn, men, hojen ser ju fan orörd ut!
Till och med original beröringsskydd till tändstiftet har fått vara kvar - den avstörda metallblaffan som alltid gav överslag i regn. Ja, eller saltmodd, dårra.
Hojen ser verkligen ut att ha rullat 1000 lugna mil, och sedan ställts undan. Knappast i den lokalen den står nu, men den tål nog inte att stå oisolerad lika länge till.
I mina ögon är det ett roligt objekt - med utgång från den enda bilden vi ser.
Mycket, mycket skojigare att plocka ner och rekonditionera delar av den ursprungliga hojen, än att jaga svåra NOS-delar på nätet och få ihop något som kanske är snäppet blankare - men som inte riktigt hänger ihop.
Och, att försöka återställa generationers fulmeck på en hoj som kanske kostat 5000 spänn i inköp, men som man fått svära ihop och lägga det fyrdubbla i delar på - det är inte rolig renovering.
Hade jag haft någon relation till KH så hade jag nog fan ringt på den. Den är dessutom i den ovanliga orangea färgen - tidsmarkör från ett sjuttiotal man vågade synas på.
KHn i sig var ovanlig när det begav sig. Den saknade utstrålning som twinnarna RD och GT hade, den saknade dessutom kraften från båda dessa och låg lååångt efter KSen, samt saknade teknikfrikortet som Honda alltid kunde dra med att den var "en riktig motorcykel" när tvåtaktarna drog förbi.
Nä, jag säger "Tjööööp" till den som haft en KH back in the days.
Jag tror inte att det dyker upp ett bättre objekt any time soon, och när den är klar ser den ut att ha kostat putstrasor, vax och kanske en kolv/borrning.
...och sådant är bara kul.