Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag brukar dagdrömma om att tillfälligt resa tebax till 80-talet och köpa med mig ett gäng splonkens nya hojar, tex RD och RG 500. Vill minnas att nypriset då var nånstans mellan 40 och 50k.
45 000 kr år1986 ska förresten motsvara ca 95 000 kr idag enligt https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
Jag hade nöjt mig med att vara född en fem-sex år tidigare så att jag haft ett eget boende och jobb med stadig inkomst ett par år tidigare i livet. När jag som ung tonåring suktade efter en RD500 fanns det ju fortfarande objekt att hitta till rimliga priser, men bor man hemma hos mor och far och tjänar futtiga tusenlappar på sitt sommarjobb så får man nöja sig med att dregla över blocketannonser. Hade man däremot haft ett jobb så hade man ju faktiskt kunnat hinna köpa ett sjyst objekt innan priserna drog iväg alldeles åt helvete... Minns fortfarande en annons, en snubbe som hade ett antal renoveringsobjekt till salu. Tror han hade tre stycken, hyfsat kompletta men i behov av jobb, och begärde 15 000 stycket eller något i den storleksordningen... Fan att man inte kunde slå till då