Tammer
Gudomlig sporthojare
Från dag 1.
Eh? Ändå finns det dag 1.Varje dag jag köper något och hämtar det i butiken är det förpackat enligt 1.
Från dag 1.
Hur packar du barnens julklappar? 214 olika veck, eller som ett paket? Jaja, du behöver inte svara..Från dag 1.
Samma dilemma finns ju även på bilsidan, fast inte i lika hög grad. Man kan jämföra en Volvo 240 från 80-talet med en ny Toyota CR-H. Volvon har rena, enhetliga och funktionella linjer. Som en kartong. När blir en kartong omodern? Medan Toyotan har en massa omotiverade och konstig plåtveck, underliga och icke-funktionella linjer efter karossen sida. Och fälgarna ser bara konstiga och överdesignade ut.
https://www.klassiker.nu/kopguide/volvo-240-turbo-lego-racer-2181
https://www.toyotaofdecatur.com/blog/2019-toyota-c-hr-exterior-and-interior-color-options/
Vi ser förbi den helgjutna designen bara för att vi för vårt inre ser styggelser som hönstrappor och Dynamindfronter när vi talar 140.
Under 4 decennier var han tongivande designer, på ett och samma företag.
Ursprunglig 144 är en sak. 240 en HELT annan, med drag av VSCC eller vad den nu hette, den kommittéritade styggelsen.
DYNAMIND-front!!! Det var tufft det!
Bara en sådan sak skvallrar ju om en helt annan tidsanda. Långt innan folk hade kontaktnät, LinkedIn konton och ”karriärcoacher” som tjatar om att byta arbetsgivare minst vart fjärde år...Långt innan vem du känner blev viktigare än vad du kan...
Även detta symboliseras i den diskuterade bilens design - lojaliteten...
Samma dilemma finns ju även på bilsidan, fast inte i lika hög grad. Man kan jämföra en Volvo 240 från 80-talet med en ny Toyota CR-H. Volvon har rena, enhetliga och funktionella linjer. Som en kartong. När blir en kartong omodern? Medan Toyotan har en massa omotiverade och konstig plåtveck, underliga och icke-funktionella linjer efter karossen sida. Och fälgarna ser bara konstiga och överdesignade ut.
https://www.klassiker.nu/kopguide/volvo-240-turbo-lego-racer-2181
https://www.toyotaofdecatur.com/blog/2019-toyota-c-hr-exterior-and-interior-color-options/
Toyota har nog aldrig byggt en snygg bil, så får man sedan dyrka första Celican bäst man vill.
Deras storhet ligger i att skiten funkar. År efter år efter år. Den geniala ”My Toyota is fantastic” är något som det faktiskt finns lite fog för, eftersom ägarna nog skulle kunna skriva under på det.
Hampe uttrycker sig ”typiskt västkustskt” i sin hyllning av hemmalaget Volvo. Det tog firman nästan 70 år att konstruera en bil som klarade vintervägar någorlunda. 140-serien hyllar man bara om man aldrig haft någon - maken till gris att köra är svårhittad. Däremot är ur-144 ganska smakfullt formgiven till skillnad från efterföljarna. Det blev aldrig bättre.
Märkligt är det, men det står verkligen inte Volvo i pannan på mig.
Nja, jag är ingen blind lokalpatriot. Bilarna rostar som skam och 240 är smal och trång invändigt.
Faktum är att jag aldrig ens kört Volvo från 740 och framåt!
Inte 740/760, inte 900, inte 850, V70 eller någonting alls nyare än just 240.
Inte en meter.
Det är inget medvetet ställningstagande, det här bara inte blivit av.
Märkligt är det, men det står verkligen inte Volvo i pannan på mig.
Just 240 är ju ett väldans dåligt exempel, den är ju varken snygg eller modern, möjligen tidlös, men då precis som en kartong, fullkomligt ointressant i alla tider.
Skall vi prata tidlös design så hade jag snarare lyft ursprungliga alfa giulia, eller till och med bmw 2002. Bannemig en C-kadett är vackrare än 240.
Cr-h är inte ens så farlig i min mening, klart den är ful, men åtminstone har de försökt göra något med designen, sedan att det är en alldeles hemsk bil att köra är en annan sak, hur en stor världsvan tillverkare som Toyota kunde misslyckas så totalt med att bygga en bil kommer jag aldrig att förstå.
Skulle ha gått till Specsavers...Skönhet ligger helt i betraktarens ögon.. Personligen anser jag att Volvo 245 är riktigt snygg och är helt ärlig med att finner jag en fin av sista årsmodellerna som heter classik så är jag inte o även att meka ned en D5 218hp i den då rör sig dom 1300 kg rätt så bra
Nja, jag är ingen blind lokalpatriot. Bilarna rostar som skam och 240 är smal och trång invändigt.
Faktum är att jag aldrig ens kört Volvo från 740 och framåt!
Inte 740/760, inte 900, inte 850, V70 eller någonting alls nyare än just 240.
Inte en meter.
Det är inget medvetet ställningstagande, det här bara inte blivit av.
Märkligt är det, men det står verkligen inte Volvo i pannan på mig.
Skönhet ligger helt i betraktarens ögon.. Personligen anser jag att Volvo 245 är riktigt snygg och är helt ärlig med att finner jag en fin av sista årsmodellerna som heter classik så är jag inte o även att meka ned en D5 218hp i den då rör sig dom 1300 kg rätt så bra
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |