Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jag tror mycket riktigt att sista årsmodellen av Yamahas så kallade "25 mopeder" var i början av 2000-talet (01-03, någonting).
Efter det är det bara EU-moppen som gäller.
Det fanns väl inte så stor marknad för att strypa ner den ännu mer, till samma pris.
Skillnaden mellan att ta ett så kallat förarbevis, jämfört med ett AM-kort är ju inte jättestor, och då får man köra i nästan 50km/h istället för nästan 30km/h.
Enda fördelen (om det nu är en fördel) är att 25-moppen får köras på cykelbana.
Men jag tror att marknaden dog för den typen av moped i och med de nya EU-reglerna.
 
Jag tror mycket riktigt att sista årsmodellen av Yamahas så kallade "25 mopeder" var i början av 2000-talet (01-03, någonting).
Efter det är det bara EU-moppen som gäller.
Det fanns väl inte så stor marknad för att strypa ner den ännu mer, till samma pris.
Skillnaden mellan att ta ett så kallat förarbevis, jämfört med ett AM-kort är ju inte jättestor, och då får man köra i nästan 50km/h istället för nästan 30km/h.
Enda fördelen (om det nu är en fördel) är att 25-moppen får köras på cykelbana.
Men jag tror att marknaden dog för den typen av moped i och med de nya EU-reglerna.
Innebär det alltså att för att klassas som EU-moppe och få köras i 45 km/t så måste fordonet vara en skoter? I så fall: varför?
Hade man kunnat köpa en Yamaha FS1 som gick så snabbt idag borde det vara en storsäljare. Japanska märken som Yamaha, Honda och Suzuki har försvunnit och helt ersatts av Kymco och Baotian, och - Viarelli?. Som sagt: jag letar moppe till barn och barnbarn att ha vid sommarstugan, och det finns bara kinesiska skotrar att köpa. Gamla Suzuki K50 och Yamaha FS1 kostar skjortan och lite till, och nya är bara EU-skotrar.
 
Innebär det alltså att för att klassas som EU-moppe och få köras i 45 km/t så måste fordonet vara en skoter? I så fall: varför?
Hade man kunnat köpa en Yamaha FS1 som gick så snabbt idag borde det vara en storsäljare. Japanska märken som Yamaha, Honda och Suzuki har försvunnit och helt ersatts av Kymco och Baotian, och - Viarelli?. Som sagt: jag letar moppe till barn och barnbarn att ha vid sommarstugan, och det finns bara kinesiska skotrar att köpa. Gamla Suzuki K50 och Yamaha FS1 kostar skjortan och lite till, och nya är bara EU-skotrar.

Nej, så är det inte.
Hos Yamaha fanns ju DT:n kvar till 2011, men jag tror väl att marknaden styrt.
Ungdomarna ville inte ha en "gubbmoppe", det vill säga en FS1, inte mina ungdomar i alla fall.
Några ville ha scooter, och en motard.
Men en begagnad DT kan du hitta, annars kanske det blir Rieju eller något annat, det behöver inte vara "Kina", det finns annat.
Men allt annat än scooter idag verkar vara cross/motard.
Och det kanske ändå är så att en FS1 inte skulle vara en storsäljare riktat mot dagens ungdomar, för den skulle ju hur som helst kosta 30-40kkr, som en ny kvalitetsmoped gör idag.
 
Innebär det alltså att för att klassas som EU-moppe och få köras i 45 km/t så måste fordonet vara en skoter? I så fall: varför?
Hade man kunnat köpa en Yamaha FS1 som gick så snabbt idag borde det vara en storsäljare. Japanska märken som Yamaha, Honda och Suzuki har försvunnit och helt ersatts av Kymco och Baotian, och - Viarelli?. Som sagt: jag letar moppe till barn och barnbarn att ha vid sommarstugan, och det finns bara kinesiska skotrar att köpa. Gamla Suzuki K50 och Yamaha FS1 kostar skjortan och lite till, och nya är bara EU-skotrar.

Till din stora lycka(?) finns det asiatiska FS1 kopior att köpa, helt nya


Sen så finns det ju massor av nya och gamla EU moppar som inte är scooter. En Honda Zoomer är tex ett bra köp som håller värdet, ok scooter men det finns allt möjligt även om det inte är från de Japanska tillverkarna
 
Last edited:
Till din stora lycka(?) finns det asiatiska FS1 kopior att köpa, helt nya


Sen så finns det ju massor av nya och gamla EU moppar som inte är scooter. En Honda Zoomer är tex ett bra köp som håller värdet, ok scooter men det finns allt möjligt även om det inte är från de Japanska tillverkarna

Det är lite svårt att hitta dessa, det verka inte vara någon större marknad. Det fanns nåt med fula konstiga moppar som kostade över 40.000kr. Och de heter saker som Kymco, Malaguti, Viarelli och är mest skotrar, en och annan som ser ut som Honda Dax. Inte direkt några Yamaha FS1. Är forna tiders s k "sportmoppar" förbjudna, eller är det bara så att efterfrågan har försvunnit? Alla kanske vill vara lite kontinentala och köra Vespor som italienarna gör..?
Jag kan inte hitta en enda butik som säljer Yamaha FS1 eller Suzuki K50 längre. Konstigt.
 
Det är lite svårt att hitta dessa, det verka inte vara någon större marknad. Det fanns nåt med fula konstiga moppar som kostade över 40.000kr. Och de heter saker som Kymco, Malaguti, Viarelli och är mest skotrar, en och annan som ser ut som Honda Dax. Inte direkt några Yamaha FS1. Är forna tiders s k "sportmoppar" förbjudna, eller är det bara så att efterfrågan har försvunnit? Alla kanske vill vara lite kontinentala och köra Vespor som italienarna gör..?
Jag kan inte hitta en enda butik som säljer Yamaha FS1 eller Suzuki K50 längre. Konstigt.

Du hittar inga bilhandlare som säljer Amazon, PV och Saab tvåtaktare heller...

Du pratar om antika mopeder som ingen velat ha annat än av nostalgiskäl dom senaste 20 åren.
"Sportmoppar" är ju lixom en motsägelse i sig själv, det är inget sportigt med 45km/h, så då åker man hellre crossmoppe/motardmoppe.

Reijju och Minarelli har varit populära häromkring (och allt med Minarelli motor) för dom finns det delar till.

Sen har ju scootermodellerna varit populära, just för att dom är praktiska (till och med många tonåringar inser det, mam kan tex låsa in hjälmen eller väskan under sadeln)
 
Du hittar inga bilhandlare som säljer Amazon, PV och Saab tvåtaktare heller...
Det är klart att det sker en utveckling, oavsett om det gäller bilar, moppar eller mc. Men vad gäller mopparna är det som om om vanliga personbilar skulle försvinna och det bara finnas SUVar eller pickisar att köpa. Vill dagens motorintresserade ungdomar verkligen åka skotrar med små hjul? Inga vanliga moppar som ser ut som moppar brukade göra finns att köpa.

Du pratar om antika mopeder som ingen velat ha annat än av nostalgiskäl dom senaste 20 åren.
"Sportmoppar" är ju lixom en motsägelse i sig själv, det är inget sportigt med 45km/h, så då åker man hellre crossmoppe/motardmoppe.

Reijju och Minarelli har varit populära häromkring (och allt med Minarelli motor) för dom finns det delar till.

Japanerna verkar helt ha försvunnit och ersatts av sydeuropeiska märken, även här kan man jämföra med bilsidan. Det vore som om Toyota, Honda, Mazda m fl skulle försvinna och det bara fanns Fiat och Alfa att köpa.
Det är väl så det är, blev mest förvånad då jag började leta runt bland mopedtillverkare med tanke på att köpa nåt till ungarna att ha på landet. Skotrar från Baotin, Kymco och Viarelli är det som finns. De där små skoterhjulen känns inte helt rätt på grusvägar eller i skogen. Som väl är finns det en del begagnade "riktiga" moppar kvar, fast de är då oftast lika dyra som nya skotrar.
 
Det är klart att det sker en utveckling, oavsett om det gäller bilar, moppar eller mc. Men vad gäller mopparna är det som om om vanliga personbilar skulle försvinna och det bara finnas SUVar eller pickisar att köpa. Vill dagens motorintresserade ungdomar verkligen åka skotrar med små hjul? Inga vanliga moppar som ser ut som moppar brukade göra finns att köpa.



Japanerna verkar helt ha försvunnit och ersatts av sydeuropeiska märken, även här kan man jämföra med bilsidan. Det vore som om Toyota, Honda, Mazda m fl skulle försvinna och det bara fanns Fiat och Alfa att köpa.
Det är väl så det är, blev mest förvånad då jag började leta runt bland mopedtillverkare med tanke på att köpa nåt till ungarna att ha på landet. Skotrar från Baotin, Kymco och Viarelli är det som finns. De där små skoterhjulen känns inte helt rätt på grusvägar eller i skogen. Som väl är finns det en del begagnade "riktiga" moppar kvar, fast de är då oftast lika dyra som nya skotrar.

Kolla Nordic Karlstad, så ser du en hel hög nostalgimoppar, sen att inga ungar vill köra en sån är en annan sak.
 
Det är klart att det sker en utveckling, oavsett om det gäller bilar, moppar eller mc. Men vad gäller mopparna är det som om om vanliga personbilar skulle försvinna och det bara finnas SUVar eller pickisar att köpa. Vill dagens motorintresserade ungdomar verkligen åka skotrar med små hjul? Inga vanliga moppar som ser ut som moppar brukade göra finns att köpa.



Japanerna verkar helt ha försvunnit och ersatts av sydeuropeiska märken, även här kan man jämföra med bilsidan. Det vore som om Toyota, Honda, Mazda m fl skulle försvinna och det bara fanns Fiat och Alfa att köpa.
Det är väl så det är, blev mest förvånad då jag började leta runt bland mopedtillverkare med tanke på att köpa nåt till ungarna att ha på landet. Skotrar från Baotin, Kymco och Viarelli är det som finns. De där små skoterhjulen känns inte helt rätt på grusvägar eller i skogen. Som väl är finns det en del begagnade "riktiga" moppar kvar, fast de är då oftast lika dyra som nya skotrar.

Japanerna finns kvar i alla högsta grad, men producerar det som säljer.
Sverige är ju en mikroskopisk marknad.
Och som Chronic skriver, det finns väl ingen ungdom som vill åka gubbmoppe idag?
Var får du det från, har du pratat med dom?
Mina ungdomar ville absolut inte ha en gubbmoppe, alltså det du kallar för "riktiga" moppar.
Nä, cross/motard eller scooter är det som gäller.
Dina ungdomar kanske tycker annat, för det finns säkerligen dom som gör det, men dom är svårt underrepresenterade enligt min uppfattning.
Att den gamla "riktiga" mopeden inte finns att köpa idag är på grund av naturligt urval från marknaden.
 
Det finns / har funnits nyligen mopeder med retrostuk från något östeuropeiskt land.
Jag kommer inte ihåg vad de heter men de bilder jag sett visade rätt OK moppar.
Men troligen är det kinaskit i botten och bara en sminkad gris.
 
Dottern till en bekant hade någon skitfrän "sporhojsmoppe" med helkåpa och hela kittet, problemet var bara att hon satt som en jävla ostkrok, och det är inte mycket fartvind som håller uppe överkroppen i 45km/h

Så det slutade med att hon mest körde en av äldre brödernas Baotian.

Dom köpte två nya Baotian fyrtaktare till sönerna, bortsett från missad service så att så att dom började gå dåligt på grund av felaktig ventiljustering så gick dom flera tusen mil (dom bor långt utanför stan) innan grabbarna tog bilkörkort.


Redan när jag var ung fanns det något försök till sportmoppe, Puch hade någon modell (Monza/Montana?) GT med toppkåpa, som skulle se ut som en motorcykel, den lyckliga grabben som fick den slet av toppkåpan då han blev retad för att den långsammaste moppen hade kåpa...
 
Japanerna finns kvar i alla högsta grad, men producerar det som säljer.
Sverige är ju en mikroskopisk marknad.
Och som Chronic skriver, det finns väl ingen ungdom som vill åka gubbmoppe idag?
Var får du det från, har du pratat med dom?
Mina ungdomar ville absolut inte ha en gubbmoppe, alltså det du kallar för "riktiga" moppar.
Nä, cross/motard eller scooter är det som gäller.
Dina ungdomar kanske tycker annat, för det finns säkerligen dom som gör det, men dom är svårt underrepresenterade enligt min uppfattning.
Att den gamla "riktiga" mopeden inte finns att köpa idag är på grund av naturligt urval från marknaden.
Kanske inte gubbmoppe (Puch Florida, Crescent Raket o d) utan snarare det som vi kallade sportmoppe, som Yamaha FS1 och Suzuki K50. Alltså moppar som var avsedda att se ut som en motorcykel, vilket var vad alla egentligen ville ha. På den tiden var det bara tjejer som körde skoter och Vespa, man skulle skämma ut sig totalt om man blev sedd på en sån. De ungdomar som åker moppe "på landet" nu för tiden åker på nån sorts crossmoppar med offroadstuk, sånt som Honda MT5, med de verkar inte heller tillverkas längre.
Jag såg faktiskt att det finns ett polskt märke som någon påpekade här, Romet eller nåt sånt heter det. De har moppar med lite gammaldags mc-stil, och till låga priser. Men de verkar föra en tynade tillvaro, tveksamt om man vågar satsa på så udda grejer.
 
De ungdomar som åker moppe "på landet" nu för tiden åker på nån sorts crossmoppar med offroadstuk, sånt som Honda MT5, med de verkar inte heller tillverkas längre.

Precis, det är vad ungdomar i dag vill ha.

Dom vill inte ha något som ser ut som en FS1 eller K50, det är det bara gamla gubbar som vill ha.

Yamaha FS1 kom för över 50 år sedan, det är ingen jävel som vill ha 50 år gammla modeller i dag, utom du.

MT5 är en 38 år gammal modell, den var omodern för 20 år sedan när min son hade en.

Suxuki K50 är också 50 år gammal och såg omodern ut när jag körde moppe.
 
Last edited:
kreidler var da shit på min tid, 70 talet. dom gick trimma så in i bomben. jag hade en som gick runt 150 knyck med rätt utv. (trimmad till 11 eller 16 hk ) tog motorn direkt från en kreidler van veen tävlings 50 ccm cross. den kalades den stora kreidler motor med 5 växlar. hade inget med någon gatumoppe att göra :tummenupp:D:D:D:D:D:D
men SKOJ var det. drog näääästan jämt med en Yamaha xs 750 som kompisen hade
vilka tider ha ha, har nock aldrig varit helt frisk i kolan
 
Kanske inte gubbmoppe (Puch Florida, Crescent Raket o d) utan snarare det som vi kallade sportmoppe, som Yamaha FS1 och Suzuki K50. Alltså moppar som var avsedda att se ut som en motorcykel, vilket var vad alla egentligen ville ha. På den tiden var det bara tjejer som körde skoter och Vespa, man skulle skämma ut sig totalt om man blev sedd på en sån. De ungdomar som åker moppe "på landet" nu för tiden åker på nån sorts crossmoppar med offroadstuk, sånt som Honda MT5, med de verkar inte heller tillverkas längre.
Jag såg faktiskt att det finns ett polskt märke som någon påpekade här, Romet eller nåt sånt heter det. De har moppar med lite gammaldags mc-stil, och till låga priser. Men de verkar föra en tynade tillvaro, tveksamt om man vågar satsa på så udda grejer.

Ja, jag tror att du har mycket rätt i att de mopparna liknade en motorcykel, och var ungdomarnas val på den tiden.
Och det följde även med i utvecklingen, med bland annat Yamaha TZR 50, DT 50R/X mfl.
Men mina ungdomar (födda 1995-2002) ville inte ha en "sporthoj" som såg ut att gå 300km/h, men i själva verket gjorde 47km/h.
Dom såg mopeden som en frihet att transportera sig, och en av dom viktigaste sakerna i valet var att den skulle vara socialt accepterad bland kompisarna.
Så i princip alla grabbar körde Yamaha Aerox, det blev deras val helt enkelt.
Och idag ser man många undomar som istället väljer en Volvo V70, eller en BMW, som man gör om till LGF, vilket är relativt enkelt idag, och prisbilden är överkomlig.
Ska även tilläggas att mina ungdomar inte drömmer om någon motorcykel, det verkar aldrig ha varit deras grej, dom gör annat istället.
Det finns kanske ungdomar som gör det, och suktar efter en "sportigare" moped även idag.
Men prisbilden är hög, för ett års körning, för sedan finns det ju 125cc runt hörnet.
Men....vadfan....jag letar ju själv en fin TZR....fast det är ju till just mig själv :)
 
Det finns / har funnits nyligen mopeder med retrostuk från något östeuropeiskt land.
Jag kommer inte ihåg vad de heter men de bilder jag sett visade rätt OK moppar.
Men troligen är det kinaskit i botten och bara en sminkad gris.

Om jag inte har helt fel så heter dom Romet och tillverkars i Polen. En kompis köpte en sådan till sin grabb när han kom i moppe åldern.
Tror det är en helt ok moppe och han gillade den.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top