FRÄN! Men... Alltså.... nu har jag tänkt samma tanke VARENDA gång jag ser en Triumph Thruxton. Det är en riktigt snygg hoj... men är det inte lite för mycket luft mellan bakhjul och sadel? Borde den inte sänkas ett par centimeter? Eller är jag helt enkelt för gammal?
Blocket är hela Sveriges marknadsplats inom kategorin custom säljes i hela sverige med över 2690 annonser
www.blocket.se
Snygg, och verkar vara byggd med en genomgående och fullföljd tanke.
Om man väger det begärda priset mot det som är gjort och tillsatt till hojen, så är den närmast billig - om man jämför med random bobberscrambler som annonseras ut av byggherrar för halva den summan.
Ingen hoj man behöver skämmas för att köra.
Höjden bak är ett problem. Att sänka så mycket som behövs för att rätta till det estetiska lär påverka viljan att vara med och svänga, och då är vi inne på den eviga frågan:
Utseende eller funktion?
Skall man acceptera sävligare egenskaper hos en hoj bara för att det är snyggt?
Jag har aldrig kunnat frigöra mig från tanken att de som formgivit Thruxtonen har tittat på en massa bilder från back in the days och noterat att vissa hojar varit resta bak.
Sedan har man kopierat stuket därför att det sett fräckt ut.
Kanske har den som stått bredvid hojen på bilderna haft den fräckaste skinnpajen eller de snyggaste brudarna bredvid sig, och därför har man bestämt att hoj med stance är bra.
Man har liksom inte fattat
varför somliga valde att resa sin hoj bak, utan bara kalkerat av det man sett.
Och, väljer man att designa en hoj på detta viset så måste ju avsalumodellen ändå ges trygga och pålitliga egenskaper både rakt fram och i kurvor.
Alltså tvingas chassiteknikerna labbs med andra parametrar för att lugna ner hojen - avgjort mer rigida och svårjusterade för den normala köparen.
Fundera på hur en original Thruxton skulle se ut om man hängde på ett par dämpare bak som är en tum längre för att få lite roligare instyrning i böjarna... ?
”Öh, Jocke - är du klar för Gotland nu eller...?”
Nä, jag tycker också rumpan ser underlig ut, i vart fall rakt ut ur butik.
Dom har helt enkelt tagit bort en mycket enkel modd från oss som
gillar att pilla själva.