Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det står bara Kawasaki på mina regbevis. :)

Kawasaki Heavy Industries, KHI är ett japanskt företag som tillverkar allt från motorcyklar, elverk, bilar, båtar, höghastighetståg och industrirobotar till tyngre industriprodukter.

En bild på en gammal tung motorcykel:

View attachment 467741

Heavy Industries är väl(?) grenen som bygger de tunga grejerna som kraftverk, kanske tågen och div industriprodukter?

Lite manligare än Yamahas flöjter... :rodnar
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det står bara Kawasaki på mina regbevis. :)

Kawasaki Heavy Industries, KHI är ett japanskt företag som tillverkar allt från motorcyklar, elverk, bilar, båtar, höghastighetståg och industrirobotar till tyngre industriprodukter.
Den bästa Kawasakin jag haf nöjet att meka med
Hkp4C.jpg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tror det där är hämtat från USA, hojarna har "häftiga" namn där. Min cb400 heter "Superdream" i USA...
27 hästar på en 250cc från den tiden är nog normal, jag hade en GSX250 -82 en gång i tiden som hade just 27hk. Miltalet på den där känns osannolikt lågt, tyder på någon typ av import. Verkar vara standard med manipulerade mätare i vissa länder.
I Tyskland fanns det en försäkringsklass för hojar upp till 20 kW/27hk.
I den klassen hade Suzuki bl a x7, gsx250, gn400, gsx400, dr400 och gs500e.
Även sr500 hade 27 hästar i Tyskland varav rätt många importerades till Sverige där det letades ostrypta delar.
Maxeffekten var 100 hästar, en gräns som Sverige hakade på. Visst vore det märkligt annars om alla fabrikat hamnade på samma effekt i prestigeklasserna. I USA var det full effekt men där redovisades aldrig effekten på den tiden, varken i broschyrer eller tidningars tester. Vore väl orättvist när värsta HDn hade 65 hästar.
Det är skillnad på tillägget i fabrikatet och tillägg i modellnamnet. Honda CB450 hette Nighthawk vilket även användes på några 650 och 750 modeller.
Jag har inte sett att Honda Powersports används i dagligt tal, annonser, tidningar osv, i USA, även om den amerikanska divisionen heter så. Vad har svenska bilhandlare med det att göra?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Bananhelikoptern! Så balla!
De borde nytillverkas. Tillsammans med Hercules. Fö var det det första flygplanet jag flög med. En repmånad 1983. Hade inget val. Lite samma känsla som i filmen Hair. Fast vi skulle bara från Oskarshamn till Visby.
Nu sabbar jag tråden, men Bananen var nog faktiskt Hkp1
Som jag missade med några år.
501HKP1-05-F9Mars1969.jpg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
I Tyskland fanns det en försäkringsklass för hojar upp till 20 kW/27hk.
I den klassen hade Suzuki bl a x7, gsx250, gn400, gsx400, dr400 och gs500e.
Även sr500 hade 27 hästar i Tyskland varav rätt många importerades till Sverige där det letades ostrypta delar.
Maxeffekten var 100 hästar, en gräns som Sverige hakade på. Visst vore det märkligt annars om alla fabrikat hamnade på samma effekt i prestigeklasserna. I USA var det full effekt men där redovisades aldrig effekten på den tiden, varken i broschyrer eller tidningars tester. Vore väl orättvist när värsta HDn hade 65 hästar.
Det är skillnad på tillägget i fabrikatet och tillägg i modellnamnet. Honda CB450 hette Nighthawk vilket även användes på några 650 och 750 modeller.
Jag har inte sett att Honda Powersports används i dagligt tal, annonser, tidningar osv, i USA, även om den amerikanska divisionen heter så. Vad har svenska bilhandlare med det att göra?
Det visar bara att bilhandlarna ofta inte har en aning om vad det är de säljer, både modellbeteckningar och prissättning kan vara helt åt skogen. Och andra formuleringar i texten.
Att alla 250cc hade samma effekt kanske är att de var avpassade för den tyska marknaden, och att lilla Sverige fick samma. Fast vi hade försäkringsklasser efter cylindervolym och inte effekt. Jag har en MC-Nytt från 1984 där man testade 4 japanska 400cc twinnar, alla har samma cc men olika effekt, 36/41/43/46 hk.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ungefär som Yamaha är uppdaterat i Yamaha Music och Yamaha Motors men än så länge har bilhandlarna inte börjar skriva att dom säljer en "Yamaha Motors R1" :hihi
Mjae vad jag vet är det är snarare så att det finns Yamaha och det finns Yamaha Motor där den förra är den största aktieägaren i den senare. Antar det är därför som url:er utan ordet motor alltid leder till musik, tex yamaha.se. Har man tur kan man hitta en Yamaha-motor-länk nånstans på sidan. 1642440013385.png
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, Honda är ju uppdelat i olika grenar varav Powersport innefattar MC, ATV plus säkert nåt mer.

Ungefär som Yamaha är uppdaterat i Yamaha Music och Yamaha Motors men än så länge har bilhandlarna inte börjar skriva att dom säljer en "Yamaha Motors R1" :hihi
Såe, vart hamnar MT-10?
Kassa bromsar, tveksam fjädring, mappad av en grobian, väger som ett piano, ser absolut inte ut som en motorcykel...
Men låter schysst. :va
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tror faktiskt att han är helt vilse. Ynka 1100 mil och orenoverad smäller högt hos samlare i världen. Visserligen tillverkas kopior, men en CBX med orginalsystemet intakt, uj uj uj. Men jag kan ju ha fel.


Den här däremot, är nog ungefär 35.000 för dyr:
Inte ens jag, som är en övertygad sucker för röd-vita Yamaha, skulle slå till.


Och sen säljer Larsa ut en Suzuki-trippel:


 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tror faktiskt att han är helt vilse. Ynka 1100 mil och orenoverad smäller högt hos samlare i världen. Visserligen tillverkas kopior, men en CBX med orginalsystemet intakt, uj uj uj. Men jag kan ju ha fel.


Den här däremot, är nog ungefär 35.000 för dyr:
Inte ens jag, som är en övertygad sucker för röd-vita Yamaha, skulle slå till.


Och sen säljer Larsa ut en Suzuki-trippel:


FZRens pris är bara konstigt. Suzukizamlaren ligger lite för högt på alla, han har säkert tjatat i tio år om hur värdefull hans samling är men han får nog sitta på dem tio år till för att få de pengarna. Och byta sving.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Den här däremot, är nog ungefär 35.000 för dyr:
Inte ens jag, som är en övertygad sucker för röd-vita Yamaha, skulle slå till.


Jag såg den. En massa balla buzz words. Hur mycket ville du ha för den där femtontusenkronorsmotorcykeln sa du?!
Tror jag såg en likadan för 18 för ett tag sedan. En omlackad helblå ute för 22 å fem. Jag gillar dom. En fzr1000 för 25 låter bättre. Bra annonstext! Lite skumma gråa fält. Lack eller folie? Inte så bra bilder. Lägg på sadeln!

image.jpeg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
FZRens pris är bara konstigt. Suzukizamlaren ligger lite för högt på alla, han har säkert tjatat i tio år om hur värdefull hans samling är men han får nog sitta på dem tio år till för att få de pengarna. Och byta sving.
Om det ändå varit en FZR, så kan priset vara motiverat om skicket är ok. Men nu är det ju en
FZ 750, numera är ju såna degraderade till körkortshojar.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top