Ja japsen fick en chock med s1000rr 2010 då föll luftsiffrorna och dom fick nåt att jobba motEnligt Graves som trimmar dylika maskiner så ger en R1 -07, med helsystem, tädningsmodul, powercommander och väl injekterad i bänk ca 163 hästar mot original 156...
Precis som när R1:an släpptes 1998 och tog alla på sängen...Ja japsen fick en chock med s1000rr 2010 då föll luftsiffrorna och dom fick nåt att jobba mot
Det skulle vara kul med en tråd om vilka motorcyklar som när dom släpptes spöade allt annat, eller på annat sätt ändrade hur motorcyklar skulle byggas.Precis som när R1:an släpptes 1998 och tog alla på sängen...
Sen kom Gixxer 1000 2001 och sopade banan...sen hände inte så mycket innan S1000RR...
Nu är alla och nosar på +200 hästar vilket innebär en massa elektronisk strypning för att inte kasta av föraren...
Du menar:Det skulle vara kul med en tråd om vilka motorcyklar som när dom släpptes spöade allt annat, eller på annat sätt ändrade hur motorcyklar skulle byggas.
Typ som 4 backars "racing" trumbroms och Trajjas silltunne nav som gav bakfjädring, fram till dagens värstingar med alla sina elektroniska hängslen och livremmar.
Jag är dock för dåligt påläst för att ens kunna bidra till en sån lista, men visst har det funnits hojjar som har tagit branchen på sängen i alla tider.
Sånt stör mig nåt oerhört, att inte kunna lita på siffrorna från fabrik. Samma med viktsiffrorna. Vikten ska väl gälla körklar hoj utan bensin, eller?Ja japsen fick en chock med s1000rr 2010 då föll luftsiffrorna och dom fick nåt att jobba mot
Effektkurvan såg lite "böööl ouiiitt" ut.klämma ut 166hk på hjulet på min -07.
Jag har sett tävlingstrimmade R1or som häver ur sig 210 hp men då är det mesta fibblat med. De fick ju enligt regelverket inte göra så mycket annat än i toppen men de som hade råd köpte 30 kolvar och stakar samt ett gäng vevar och vägde dessa så de kunde plocka ihop de som vägde likadant och de vevar som var bäst viktade, en dyr balansering alltså.R1orna verkar ha mytiskt flexibel effektpotential
Med egenmoddat avgas o powercommander (ingen tändmodul) lyckades lokale bänkaren, efter en hel dags jobb, klämma ut 166hk på hjulet på min -07.
Visserligen bekräftade arseldynon (sure...) men dynojets bänkar sägs ju vara lite "flexibla" så det måste ändå tas med en nypa salt..
View attachment 468614
Något helt annat:
Fanns en 2012 R1 annons på blocket för några år sen som inte kändes helt realistisk (tidig crossplane).
Skulle vara bänkad på Motospeed så mejlade dem och frågade om detta unika effektmonster på 212,06hk, (original uppgivet 182hk) och vad "digitalt resultat" betyder?
De kunde dock inte hjälpa mej....
Var såklart lite intresserad (särskillt med tanke på priset men fegade ur...
View attachment 468618
Hahaha, "viss" skillnad, bra jobbat, snygga kurvor.Effektkurvan såg lite "böööl ouiiitt" ut.
Min tjejhoj's effekt/vrid kurva. Traktor!
Nä precis, fyll varukorgen med GYTR (YEC) superbikedelar och de uppgivna 95kkr investerat, är en piss i atlanten, hehe.Jag har sett tävlingstrimmade R1or som häver ur sig 210 hp men då är det mesta fibblat med. De fick ju enligt regelverket inte göra så mycket annat än i toppen men de som hade råd köpte 30 kolvar och stakar samt ett gäng vevar och vägde dessa så de kunde plocka ihop de som vägde likadant och de vevar som var bäst viktade, en dyr balansering alltså.
Sen höjdes kompet rejält, fetvassa kammar och ventiler och portning som passade. Då kunde de höja varvtalet, vilket ju är det ena sättet att trimma (det andra är mer kubik).
Nackdelen var noll vridmoment under 10 000 varv, den kunde knappt börna på blött gräs, samt renovering var 300:e mil med nya kolvar, stakar och lager i hela motorn. Dessutom ett väldigt smalt effektregister, vilket innebär att den är ganska svårkörd. Den måste varvas satan för att det öht ska hända något.
De flesta av oss kör betydligt fortare med en originalmotor helt enkelt. Det går inte få en sån effekt ur samma kubik utan att försaka botten och mellanregistret.
Varför inte börja från början? Honda CB750 -67 som för alltid ändrade hur en superbike skulle vara konstruerad. Radfyra på svindlande 67hk slog det mesta som fanns på marknaden och satte standarden för åtskillig år framöver. Då ett effektmonster som bara vana motorcyklister kunde behärska, idag en hoj som nybörjare har till övningskörning inför uppkörningen, men ändå...Det skulle vara kul med en tråd om vilka motorcyklar som när dom släpptes spöade allt annat, eller på annat sätt ändrade hur motorcyklar skulle byggas.
Typ som 4 backars "racing" trumbroms och Trajjas silltunne nav som gav bakfjädring, fram till dagens värstingar med alla sina elektroniska hängslen och livremmar.
Jag är dock för dåligt påläst för att ens kunna bidra till en sån lista, men visst har det funnits hojjar som har tagit branchen på sängen i alla tider.
Det var långt ifrån början, men den förtjänar absolut att vara medVarför inte börja från början? Honda CB750 -67 som för alltid ändrade hur en superbike skulle vara konstruerad. Radfyra på svindlande 67hk slog det mesta som fanns på marknaden och satte standarden för åtskillig år framöver. Då ett effektmonster som bara vana motorcyklister kunde behärska, idag en hoj som nybörjare har till övningskörning inför uppkörningen, men ändå...
Är nog få som kör upp på en veteranhoj värd åttio tusen ++Varför inte börja från början? Honda CB750 -67 som för alltid ändrade hur en superbike skulle vara konstruerad. Radfyra på svindlande 67hk slog det mesta som fanns på marknaden och satte standarden för åtskillig år framöver. Då ett effektmonster som bara vana motorcyklister kunde behärska, idag en hoj som nybörjare har till övningskörning inför uppkörningen, men ändå...
Jag tänkte mer på effekterna man tog ut på den tiden. Tidiga 80-talare av CB650/750 kunde man köpa för dryga 10000kr för ett par år sedan, nu verkar även dessa ha blivit eftertraktade.Är nog få som kör upp på en veteranhoj värd åttio tusen ++
Effekten var heller inget nytt, men den var billig och läckte inte olja.
Jag tänkte mer på effekterna man tog ut på den tiden. Tidiga 80-talare av CB650/750 kunde man köpa för dryga 10000kr för ett par år sedan, nu verkar även dessa ha blivit eftertraktade.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |