Dagens Blocket! (mc-relaterat)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Väldigt mycket hoj för dom pengarna, var ju världen snabbaste hoj på sin tid 275+km o sedan 1986 så har toppfarten ökat med 15 km till 300.
:va
En original FZR1000 1995 (vilket får anses var toppåret av dess utveckling) kunde med originaldrevningen komma upp i 252 km/h vid 10 500 rpm. Max varv är väl 11 000 rpm så låt oss dra till med 255 km/h om alla planeterna ligger i rak linje med jupiter och du kör ned för backen vid Hallandsåsen mot Göteborg.
Men alla drevar ju om dem hör jag någon säga här snart.
Ok, -1 fram och +2 bak ger 270 km/h om jorden lutar så att hojen har nedförsbacke hela vägen.
300 km/h... ? Varför fortsatte inte folk köra FZR när Blackbirden, Hayabusan eller ZX-12R kom om den nu är snabbare?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
:va
En original FZR1000 1995 (vilket får anses var toppåret av dess utveckling) kunde med originaldrevningen komma upp i 252 km/h vid 10 500 rpm. Max varv är väl 11 000 rpm så låt oss dra till med 255 km/h om alla planeterna ligger i rak linje med jupiter och du kör ned för backen vid Hallandsåsen mot Göteborg.
Men alla drevar ju om dem hör jag någon säga här snart.
Ok, -1 fram och +2 bak ger 270 km/h om jorden lutar så att hojen har nedförsbacke hela vägen.
300 km/h... ? Varför fortsatte inte folk köra FZR när Blackbirden, Hayabusan eller ZX-12R kom om den nu är snabbare?
Skrev väll aldrig att den är snabbare? skrev väll att den "" Var världen snabbaste hoj när den kom? den e jhu lite långsammare än thunderacen som efterträdde fzr men dom delar motor acen därimot skall ju göra 275km enligt manual.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
:va
En original FZR1000 1995 (vilket får anses var toppåret av dess utveckling) kunde med originaldrevningen komma upp i 252 km/h vid 10 500 rpm. Max varv är väl 11 000 rpm så låt oss dra till med 255 km/h om alla planeterna ligger i rak linje med jupiter och du kör ned för backen vid Hallandsåsen mot Göteborg.
Men alla drevar ju om dem hör jag någon säga här snart.
Ok, -1 fram och +2 bak ger 270 km/h om jorden lutar så att hojen har nedförsbacke hela vägen.
300 km/h... ? Varför fortsatte inte folk köra FZR när Blackbirden, Hayabusan eller ZX-12R kom om den nu är snabbare?
Jag minns att jag skrämde upp min i 250 km/h (på mätaren) en gång. Det hade jag definitivt inte gjort idag, men som 22-åring hade man inte samma konsekvenstänk.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skrev väll aldrig att den är snabbare? skrev väll att den "" Var världen snabbaste hoj när den kom? den e jhu lite långsammare än thunderacen som efterträdde fzr men dom delar motor acen därimot skall ju göra 275km enligt manual.
Nä, du skrev "världen snabbaste hoj på sin tid 275+km o sedan 1986 så har toppfarten ökat med 15 km till 300" och jag poängterade att den inte gör 275+ km/h eller 300 km/h då drevningen inte tillåter det även om man drevar om den.
Tog endast upp de andra som exempel.
Jag har inget emot Yamahas på något sätt eller FZR/Thunderace. Skulle gärna äga en någon gång bara för att jag gillar alla hojar :yoparty
Men några ärliga 275 km/h kommer de inte göra hur mycket man än gillar hojen.
Det är väl lite som Blackbirden när den kom. Det pratades om att den skulle göra över 300 km/h. Drevningen sätter stopp vid 297 km/h om den skulle orka mätaren ut på rätt växel. Det gör den inte, utan den toppar väl som mest 278 km/h original oavsett vad ägarna säger om den.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nä, du skrev "världen snabbaste hoj på sin tid 275+km o sedan 1986 så har toppfarten ökat med 15 km till 300" och jag poängterade att den inte gör 275+ km/h eller 300 km/h då drevningen inte tillåter det även om man drevar om den.
Tog endast upp de andra som exempel.
Jag har inget emot Yamahas på något sätt eller FZR/Thunderace. Skulle gärna äga en någon gång bara för att jag gillar alla hojar :yoparty
Men några ärliga 275 km/h kommer de inte göra hur mycket man än gillar hojen.
Det är väl lite som Blackbirden när den kom. Det pratades om att den skulle göra över 300 km/h. Drevningen sätter stopp vid 297 km/h om den skulle orka mätaren ut på rätt växel. Det gör den inte, utan den toppar väl som mest 278 km/h original oavsett vad ägarna säger om den.
Nå oavsett så är min Ace världens bästa o snålaste hoj som skådats? du är inte rätt troende det är därför du går på teknikaliteter, men gud förlåter även detta så även jag, köp en dom är bättre än säkert 95% klarar av att ta ut ur dom,. Iallafall jag?

Sedan insåg jag mitt misstag. 275 km sedan ökade dom till 300.

Jag glömde att skriva dom andra hojarna ökade till 300 inte fzr eller någon annan Yamaha i den tidseran.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
:va
En original FZR1000 1995 (vilket får anses var toppåret av dess utveckling) kunde med originaldrevningen komma upp i 252 km/h vid 10 500 rpm. Max varv är väl 11 000 rpm så låt oss dra till med 255 km/h om alla planeterna ligger i rak linje med jupiter och du kör ned för backen vid Hallandsåsen mot Göteborg.
Men alla drevar ju om dem hör jag någon säga här snart.
Ok, -1 fram och +2 bak ger 270 km/h om jorden lutar så att hojen har nedförsbacke hela vägen.
300 km/h... ? Varför fortsatte inte folk köra FZR när Blackbirden, Hayabusan eller ZX-12R kom om den nu är snabbare?
-1 fram och +2 bak och du får en hoj med lägre toppfart.... var tvungen att säga det:fakta
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Visserligen inte Blocket.
Men vem sa att gamla sporthojar inte har bra andrahandsvärde? ??? Spana in den här. Snygg var den också!
 

Bifogat

  • Screenshot_20220424_191133.jpg
    Screenshot_20220424_191133.jpg
    441.7 KB · Visningar: 87
  • Screenshot_20220424_191202.jpg
    Screenshot_20220424_191202.jpg
    236.6 KB · Visningar: 85

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det ingen som har gamla Bike tidningar som kan kolla testerna på fzr? Jag vill minnas att Bike fick upp den däromkring 270-275 och nära 300 på mätaren.

Hur som helst gillar jag den, en trevlig hoj. Väldigt neutral och förtroendeingivande. Jag har ett roligt minne från 90-talet med lånad 89a där jag kommer ikapp en Audi 80 efter en kurvig väg.
Audin kör hyfsat fort så jag brydde mig inte om att köra om utan saktar ner till hans tempo, Audin kränger ordentligt och efter några kurvor så ser jag att Audin kör så fort att den sladdar lätt i kurvorna och vi pratar hastigheter på drygt 100 km/h. Han kör alltså verkligen på gränsen till vad Audin mäktar med men bakom honom på hojen känns det helt odramatiskt.

Jag lyckades aldrig bedöma om det var så han körde redan från början eller om han fick för sig att han skulle gasa ifrån hojen i sin backspegel.

Jag övervägde att köra om honom på yttern i någon kurva bara som någon slags förnedring av honom men avstod eftersom risken kunde blivit väldigt stor ifall han skulle gjort något konstigt spårval.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
The bike that brought Yamaha to the forefront of super bike design was launched in 1987 and it was called FZR1000. The 1987 version of the Yamaha FZR1000 had a top speed of over 250km/h and the 1989 version, crowned “The bike of the Decade”, could accelerate from 0-60 in less than 3 seconds and it also had a top speed of over 270km/h. With these features any bike would be very appreciated, so production continued
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top