Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Då jag sålde min 690 i torsdags (vi kom inte överens) är jag nu blocket knarkare.
De flesta hojar verkar rätt överprisade (tycker givetvis jag som köpare) och överväger därför faktiskt en ny hoj. Men samtidigt noterar jag att hojarna jag bevakar inte blivit sålda. Tidigare såldes det mesta rätt fort.
Får se om det bara var tillfälligt under påsken, eller det fortsätter.
Får väl ha lite is i magen och se vad som händer även om man mår psykiskt dåligt för garaget är tomt :) .
Räkna inte med att kunna pruta eller med spontana prissänkningar. De flesta ställer hellre undan sin pärla i garaget och försöker igen om några månader. Idag behöver folk inte sälja för att få loss pengar, utan man har råd att köpa nytt ändå. Och behåller hellre sin gamla hoj istället för att gå ned i pris.
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dessutom är det vår nu, får man inte hojen såld så kan man nyttja den.

På hösten när folk har problem med var dom ska vinterförvara hojen så kan priset sjunka rejält när dom börjar inse att dom har en vecka på sig att sälja, annars måste dom städa ur garaget.

Lite som att köpa båt när det är slut på den sesongen och den ska tas upp, tvättas och vinterförvaras, men båtar har en ännu billigare tidpunkt, när det är dags att vårrusta...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Dessutom är det vår nu, får man inte hojen såld så kan man nyttja den.

På hösten när folk har problem med var dom ska vinterförvara hojen så kan priset sjunka rejält när dom börjar inse att dom har en vecka på sig att sälja, annars måste dom städa ur garaget.

Lite som att köpa båt när det är slut på den sesongen och den ska tas upp, tvättas och vinterförvaras, men båtar har en ännu billigare tidpunkt, när det är dags att vårrusta...
Har tydligen inte varit några problem med vinterförvaringen de två senaste höstarna, i alla fall inte sett till prisbilden..
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dessutom är det vår nu, får man inte hojen såld
Lite som att köpa båt när det ...men båtar har en ännu billigaidpunkt, när det är dags att vårrusta...

...speciellt när det börjar glesna i leden på uppställningsplanen och hamnkaptensdjävulen börjar närma sig, spankulerandes med händerna på ryggen, i allt snävare cirklar.

Det är då man skall köpa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...speciellt när det börjar glesna i leden på uppställningsplanen och hamnkaptensdjävulen börjar närma sig, spankulerandes med händerna på ryggen, i allt snävare cirklar.

Det är då man skall köpa.

I många småbåtshamnar ligger ju en tredjedel av båtarna kvar på land hela sommaren.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Men, här har vi ju mycket av den här byggarkonflikten kondenserad ned till ett par rader!

En ny omgång motorcykelmänniskor, inte nödvändigtvis yngre, bygger själva eller imponeras av något dom tror är vintage, café, retro, scrambler eller vad man vill kalla det.

Vi andra står och kliar oss i huvudet. Varför vill någon bygga skit av något som redan var skit - fast på en annan måte?
Jaja, om man ska tänka som du gör - att den BÅDE ska vara snygg och gå att åka på så får jag ge dig en poäng.
Som varandes tvåhjulsnovis så har jag aldrig haft (det tvivelaktiga) nöjet att köra en CB i vare sig original- eller caffelatteracerutförande. Således nöjer jag mig med att bedöma hur bygget ser ut.
På bild.
I en blocketannons.

I takt med att jag får fler mil i sadeln och får chans att prova fler olika hojar så har jag förhoppningsvis uppnått den högre grad av upplysning som krävs för att se bortom plattityder och modenycker när jag betraktar en tvåhjuling.

Men skägget, det kommer jag aldrig raka av mig. Hör ni det - ALDRIG!! :blah
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jaja, om man ska tänka som du gör - att den BÅDE ska vara snygg och gå att åka på så får jag ge dig en poäng.
Som varandes tvåhjulsnovis så har jag aldrig haft (det tvivelaktiga) nöjet att köra en CB i vare sig original- eller caffelatteracerutförande. Således nöjer jag mig med att bedöma hur bygget ser ut.
På bild.
I en blocketannons.

I takt med att jag får fler mil i sadeln och får chans att prova fler olika hojar så har jag förhoppningsvis uppnått den högre grad av upplysning som krävs för att se bortom plattityder och modenycker när jag betraktar en tvåhjuling.

Men skägget, det kommer jag aldrig raka av mig. Hör ni det - ALDRIG!! :blah


Bakgrund:


CB 650 var en förnuftig hoj i en vansinnig tid.
Hjulen snurrade fortare och fortare, alla jagade hästar och balla features - gärna sådant som kunde kortas ner till snärtiga akronymer. Honda hade inte bara släppt utan verkligen aavvlliivvaatt sitt gamla SOHC-koncept för fyrorna med buller och bång.

Nu var det DOHC som gällde, och de nya spännande motorkonfigurationerna lanserades som spön i backen.

Plötsligt, oannonserat och oefterfrågad stod den gamla SOHC-motorn på scen igen.
Kanske inte i rampljuset, men den fanns med i laguppställningen och skapade oro.

Faktiskt. Oro.

Vad var det för något? Nedfodrad 750...?
Nej, det var en upptagen 500!
627 cc var mer än någon bonnatrimmare hade vågat ta ut.
Hur kunde Honda!? Och hur kunde den vara så löjligt billig?

Den avfärdades först som en lågbudget, lågseriehoj som sattes ihop av överblivna delar från andra, nedlagda modeller - och det är inte svårt att förstå varifrån det ryktet kom. Den såg sannerligen ut som ett hopkok av lösa bitar.

Men modellen bet sig kvar och ökade... ...kanske inte i populäritet, men väl i produktionstal.
Den sålde visserligen - men aldrig i paritet med hur många som tillverkades.

Svårt att få ihop ekvationen?
Alla andra också. Vi väntar fortfarande på att något Storage Wars-realityprogram skall bryta upp grindarna till ett dammigt förråd och hitta The Lost Legion av CB 650s.

Ärligt - hojen skakade MC-branschen. Åtminstone i Sverige. Den var snorbillig.
När folk gick in hos handlaren och meddelade att dom var intresserade av en CB 650 så fick dom frågan:

"Vill du ha en -83a, -82a, -81a eller en -80a?"

Eh, jag hade tänkt mig en ny...?

"Ja, dessa är de 4 årsmodeller vi har inne eller kan beställa hem som är nya - helt nya."

Priserna var därefter, och CB 650 kraschade andrahandsvärdet för i första hand sig själv, men ruckade det även på andra hojar. Försök få ett vettigt pris på din 2 år gamla hoj med 1000 mil på mätaren när nya hojar reas bort för typ halva pengen du själv köpte för...

CB 650 sågs aldrig som en riktig hoj.
Man kunde urskulda sig att man hade den som "förstahoj" eller att man "köpt den till tjejen" men det var aldrig någon maskin man skulle gått ut på Facebook och berättat att man köpt.
Ja, eller Heta Linjen som det hette då.


Så, CB 650 är minerad mark än idag, hos oss som var med.
Det bästa jag tror att man kan göra med den är att "bygga tillbaka" den och få den till att likna en CB 500 från sjuttitalet med lite Raask-grejer, Stigefeldt 4-1 och kanske en MuscleMachine-kaross.

Ett litet ironiskt bedrägeri som bara den initierade skulle ta, och därtill mysa igenkännande åt.

Att försöka bygga caféracer enligt det idag förhärskande 1A-receptet klingar så falskt.


Är jag trist? Ja.
Elitistisk? Avgjort!
Dömande? Absolut.

Men, hojar har en historia.
En XS 650 kan man bygga både scrambler, tracker och caféracer av - om man har lite handlag och finess.
Det kan man inte bara gå iland med, utan tillochmed få beröm för.

En TX 750 går inte att göra någotdera med. Där måste ansträngningarna läggas på att rätta till motorkonstruktionens brister och få maskinen att hålla en hel säsong - även om man bara finkör till några träffar.
En ärkeflopp som drogs tillbaka efter år, medans XS 650 bara tuffade på - både som individ och modell.

Yamahaexemplen ovan är ytterligheter: nästintill samtida, lika i sin uppbyggnad, kannibalserande rivaler - om det inte vore for att den ena var skottsäker och den andra en teknisk katastrof som kunnat dra omkull hela märket.



Och, kom då ihåg att Yamaha valde att inte följa/bräcka Suzuki med sin 4cyl LC 2-taktare GL 750...

GL_750_2.jpg

...och heller inte vågade gå före Suzuki in i Wankelåldern!

75350.jpg

Man valde den säkra vägen med den milda TX 750, och se vart det höll på att sluta.

Äsch, det flyter ut.
Summan av kardemumman skulle vara att det finns hojar man kan bygga vidare på, hojar som skall bevaras och hojar som inte skall nämnas. CB 650 hamnar i den sista kategorin.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Och tänk på CB650C ?



Mmm...


Å andra sidan har vi Nighthawk som efterträdde Custommodellen i USA:

1982_honda_cb650-sc_nighthawk_sohc_156476159482ae1452bf903cb8261982_honda_cb650-sc_nighthawk_s...jpg


Snyggast i blått:

251087d4d38a6imag0527-1511302210223@2x.jpg



Jag har alltid varit svag för färgsättningen, grafiken och flattracklinjerna hos den modellen.
Lite uppstädning och filande på utseendet skulle gjort den till en vinnare.

Meeen, sedan var det ju det där med motorn.
Så charmlös.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Mmm...


Å andra sidan har vi Nighthawk som efterträdde Custommodellen i USA:

View attachment 470966


Snyggast i blått:

View attachment 470967



Jag har alltid varit svag för färgsättningen, grafiken och flattracklinjerna hos den modellen.
Lite uppstädning och filande på utseendet skulle gjort den till en vinnare.

Meeen, sedan var det ju det där med motorn.
Så charmlös.
Blännkess somm synns!!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Mmm...


Å andra sidan har vi Nighthawk som efterträdde Custommodellen i USA:

View attachment 470966


Snyggast i blått:

View attachment 470967



Jag har alltid varit svag för färgsättningen, grafiken och flattracklinjerna hos den modellen.
Lite uppstädning och filande på utseendet skulle gjort den till en vinnare.

Meeen, sedan var det ju det där med motorn.
Så charmlös.
Vrickat att de, vad det ser ut som, valde att behålla 16 tums bakhjulet från custommodellen. Med det övrigt lätt sportiga utseendet menar jag
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Aj aj aj!

20220420_192531.jpg

20220420_192610.jpg



Verkar som KGK har problem att få fram dom där V-twinnarna som dom annonserar om.

"Trygg affär" erbjuder Blocket. Jojo...


Tänk glädjen att bestämma sig, beställa, välja ut tillbehör, få hem grejerna, vänta på hojen, vänta på hojen, vänta på hojen, vänta på hojen... ...vänta på hojen...

Känn vreden när allt bara skiter sig och delarna ligger kvar hemma.


Ouch!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klockren :)
Upplever med att byggare och skäggtrimmare ofta är samma person. Inget focus på hur det går att köra utan bara om den kan ta sig till cafet och tillbaka (för att beundras :) ) och inget annat.
Blir lite kulturkrock för en bonnpojk som jag. Är mera intresserad av hur kul den är att köra :)
De är helt enkelt den nya tidens harleyfolk.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Bakgrund:

CB 650 var en förnuftig hoj i en vansinnig tid...
Vilken fantastisk exposé, stort tack! :shrules
Min handledare köpte f.ö. en CB650C som coronaprojekt. Jag tror jag låter bli att återberätta historien ovan, han kanske avsäger sig uppdraget om jag skulle göra det...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Blocket är överfullt av gamla radfyror från 80-talet för måttliga pengar. Oftast med något mindre problem, vem tar slutligen hand om och fixar alla dessa? Blir de sålda, och kan någon få dem i trafik igen ? Bara undrar. Bara på några timmar, t ex:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Blocket är överfullt av gamla radfyror från 80-talet för måttliga pengar. Oftast med något mindre problem, vem tar slutligen hand om och fixar alla dessa? Blir de sålda, och kan någon få dem i trafik igen ? Bara undrar. Bara på några timmar, t ex:
Jag hoppas att dom bästa tas om hand, medans dom sämsta åker på skroten efter att framhjulet har vänts fel och bakdelen har sågats sönder...
Då kan ju dom som renoverar dra nytta av delarna från som som sågar sönder
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blocket är överfullt av gamla radfyror från 80-talet för måttliga pengar. Oftast med något mindre problem, vem tar slutligen hand om och fixar alla dessa? Blir de sålda, och kan någon få dem i trafik igen ? Bara undrar. Bara på några timmar, t ex:
Den där cbr:en var lite väl dyr för alla besvären. Men ingen av dem ser ju ut att vara svårt att få fason på.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top