De kallades "surhink" och gjorde skäl för smeknamnet. Vad är café med den där om jag får fråga?Den här tyckte jag ändå såg bra ut, inget felvänt framdäck i alla fall!
De kallades "surhink" och gjorde skäl för smeknamnet. Vad är café med den där om jag får fråga?Den här tyckte jag ändå såg bra ut, inget felvänt framdäck i alla fall!
Om priset är rätt brukar allt gå att sälja. Så fort en hoj annonseras ut några tusenlappar under snittpriset brukar den vara såld på några timmar.Hmmm...det kan ju vara:
"- Gamla sura sporthojar går det på "trettonde på dussinet" av. Vem vill ha en sån, liksom...."
Är det ingen pil på de där nabbadäcken eller varför är så många tvärtommonterade?Det lär vara ett syftningsfel.
Tror inte Kawasaki monterade sina framdäck så här från fabrik...
View attachment 470914
Det undrar jag också? Fyra tusen kronor liksom?Vad är det för fel på den här då? Besiktigad, knappt 4000mil, går bra, 4000kr. Eller fattas det en nolla på priset?
Vad är det för fel på den här då? Besiktigad, knappt 4000mil, går bra, 4000kr. Eller fattas det en nolla på priset?
SåldSkulle absolut kunna köpa som vinterhoj.
Jäääävlar vad den e fin! Älskar de äldre ninjorna! Den där var brutalt snygg och välbevarad. 33 lax med! Borta om några timmar.Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kawasaki zxr 400 https://www.blocket.se/annons/stockholm/kawasaki_zxr_400/100482841
Wow ?
Vad är det för fel på den här då? Besiktigad, knappt 4000mil, går bra, 4000kr. Eller fattas det en nolla på priset?
Fast...jag ville inte ha den, vara bara fascinerad över priset. Överprisade hojar ser man ofta, men inte snorbilliga. Varför sälja en 15000kr-hoj för 4000kr?Felet är att du är för långsam och den är såld.
För att slippa jidder och folk som inte dyker upp. Man blir av med objektet direkt och kan filosofera kring vad som ska in som ersättare.Fast...jag ville inte ha den, vara bara fascinerad över priset. Överprisade hojar ser man ofta, men inte snorbilliga. Varför sälja en 15000kr-hoj för 4000kr?
Det får du nog fråga säljaren om, men om du skulle visa den för någon som inte kan särskilt mycket alls om hojar (läs: jag) så skulle hen (läs: jag) kalla det en caferäser.De kallades "surhink" och gjorde skäl för smeknamnet. Vad är café med den där om jag får fråga?
Inte ute efter att angripa säljaren eller byggherren men det blir liksom inte mer än en faceliftad cb, en surhink med clip on. Jag säger det p g a att det är en medioker motorcykel. Tung, slö, svampig, wobblig och med sorgliga bromsar. Det var inte vad de som skapade caféracerkulturen eftersträvade även om materialet som förädlades var vardagshojen, pendlingsfordonet.Det får du nog fråga säljaren om, men om du skulle visa den för någon som inte kan särskilt mycket alls om hojar (läs: jag) så skulle hen (läs: jag) kalla det en caferäser.
Det får du nog fråga säljaren om, men om du skulle visa den för någon som inte kan särskilt mycket alls om hojar (läs: jag) så skulle hen (läs: jag) kalla det en caferäser.
Inte ute efter att angripa säljaren eller byggherren men det blir liksom inte mer än en faceliftad cb, en surhink med clip on. Jag säger det p g a att det är en medioker motorcykel. Tung, slö, svampig, wobblig och med sorgliga bromsar. Det var inte vad de som skapade caféracerkulturen eftersträvade även om materialet som förädlades var vardagshojen, pendlingsfordonet.
Onödigt hackande , jag veeeeet.
"Dom som skapade Caféracerkulturen" startade med ännu sämre utgångsmaterial (fast onekligen mycket fränare än en CB)Tung, slö, svampig, wobblig och med sorgliga bromsar. Det var inte vad de som skapade caféracerkulturen eftersträvade även om materialet som förädlades var vardagshojen, pendlingsfordonet.
Onödigt hackande , jag veeeeet.
Dom där däcken varkar i alla fall sakna rotationsrikting, så det blev ju i alla fall en liten framgång???Men, här har vi ju mycket av den här byggarkonflikten kondenserad ned till ett par rader!
En ny omgång motorcykelmänniskor, inte nödvändigtvis yngre, bygger själva eller imponeras av något dom tror är vintage, café, retro, scrambler eller vad man vill kalla det.
Vi andra står och kliar oss i huvudet. Varför vill någon bygga skit av något som redan var skit - fast på en annan måte?
Det man får fram är fortfarande skit - men nu duger dom inte till sitt ursprungliga ändamål längre.
Det tog oss lång tid nog att acceptera det menlösa originalets existensberättigande - en prisbillig förflyttningsmaskin baserad på daterad teknik och undermåliga komponenter, och som begagnad och näst intill gratis kan accepteras som pendlingshoj till vardags eller att ruttna bort i saltslask.
Inget man vill synas på till vardags, dock...
Nu plötsligt så hissas hojarna till skyarna, tillsammans med sina byggherrar - som i våra ögon bara står och gräver i samma gemensamma tillbehörslåda både rent fysiskt och idémässigt.
Vi andra står frågande.
Det hade varit en sak om man byggde någon enstaka "caféracer" på ett omöjligt objekt, med en ironisk glimt och fick fram något vi alla kunde skratta gott åt: en pastisch av en sporthoj med de rätta accenterna klistrade över de svaga punkterna.
View attachment 470952
"Ha ha ha! En CB 650 med Cafétema! En sådan rolig kille!
Vad skall dom komma på härnäst? En 400 med scramblerstuk?
Så tokiga människor det finns..."
Men nej.
Tydligen bygger man på djupaste allvar och hjälper varandra att linda sina avgasrör och kamma varandras skägg.
För mig är det obegripligt. Det är bortomhorisontenbeyond sminka gris.
Det är lägga upp på operationsbordet-galet att försöka transplantera fast albatrossvingar och fiskstjärt på nämnda gris.
Resultatet blir varken fågel eller fisk. Problemet är att det inte ens är en gris längre.
Det är ett kadaver ingen vill kännas vid.
KlockrenMen, här har vi ju mycket av den här byggarkonflikten kondenserad ned till ett par rader!
En ny omgång motorcykelmänniskor, inte nödvändigtvis yngre, bygger själva eller imponeras av något dom tror är vintage, café, retro, scrambler eller vad man vill kalla det.
Vi andra står och kliar oss i huvudet. Varför vill någon bygga skit av något som redan var skit - fast på en annan måte?
Det man får fram är fortfarande skit - men nu duger dom inte till sitt ursprungliga ändamål längre.
Det tog oss lång tid nog att acceptera det menlösa originalets existensberättigande - en prisbillig förflyttningsmaskin baserad på daterad teknik och undermåliga komponenter, och som begagnad och näst intill gratis kan accepteras som pendlingshoj till vardags eller att ruttna bort i saltslask.
Inget man vill synas på till vardags, dock...
Nu plötsligt så hissas hojarna till skyarna, tillsammans med sina byggherrar - som i våra ögon bara står och gräver i samma gemensamma tillbehörslåda både rent fysiskt och idémässigt.
Vi andra står frågande.
Det hade varit en sak om man byggde någon enstaka "caféracer" på ett omöjligt objekt, med en ironisk glimt och fick fram något vi alla kunde skratta gott åt: en pastisch av en sporthoj med de rätta accenterna klistrade över de svaga punkterna.
View attachment 470952
"Ha ha ha! En CB 650 med Cafétema! En sådan rolig kille!
Vad skall dom komma på härnäst? En 400 med scramblerstuk?
Så tokiga människor det finns..."
Men nej.
Tydligen bygger man på djupaste allvar och hjälper varandra att linda sina avgasrör och kamma varandras skägg.
För mig är det obegripligt. Det är bortomhorisontenbeyond sminka gris.
Det är lägga upp på operationsbordet-galet att försöka transplantera fast albatrossvingar och fiskstjärt på nämnda gris.
Resultatet blir varken fågel eller fisk. Problemet är att det inte ens är en gris längre.
Det är ett kadaver ingen vill kännas vid.
Jaja, jag menade inte fördjupa mig in absurdum. Vet inte om du argumenterar med eller mot mig?"Dom som skapade Caféracerkulturen" startade med ännu sämre utgångsmaterial (fast onekligen mycket fränare än en CB)
Man byggde på BSA, Triumph, Norton och annat, som var tunga, svampiga, wobbliga och definitivt hade sorgliga trumbromsar.
Grejen var ju att man rensade bort vikt för att få dom att nästan gå fort med sina veka stenåldersmotorer, så fort man tordes åka med trumbromsar och dåtidens ramar.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|