4 cyl är snyggast.. råkar ha 2 i garaget ?Hur var det nu...? Man skulle väl undvika startförsök om batteriet var lite halvdant, för då kunde allt hända? Jag tyckte t.o.m att dom var snygga - iaf den fyrcylindriga som såg lite mer "fullmatad" ut.
...eller en militär SAAB 96 som jag hade på en övning för måååånga år sen. När man öppnade förardörren så startade vindrutetorkaren... och när man svängde mer än 45 grader på ratten så tutade den...
Det var för övrigt ett jordfel i en baklykta, kom vi på långt senare...
Har det med batteriet att göra egentligen? Man skulle kunna få samma resultat om man stänger av bränsletillförseln och kör läänge med ett friskt batteri?Man kan bränna solenoiden om man har ett dåligt batteri och om man håller in startknappen läänge.
En klassiker på gamla båtmotorer och troligen samma på gamla hojar.
Osvuret är bäst.Det var nåt jag har läst i hojblaskornas begtester, säkert i Bike. Minns att det bl.a gällde nämnda 400or och 750ES. Själv så vet jag absolut noll om el.
Med ett friskt batteri klipper reläet till och det blir kontakt. Med ett dåligt batteri blir det dålig kontakt, gnistor och svedda kontaktytor. Dåligt kontakt fortfarande när man byter till ett friskt batteri.Har det med batteriet att göra egentligen? Man skulle kunna få samma resultat om man stänger av bränsletillförseln och kör läänge med ett friskt batteri?
Hur mycket kräm tror du behövs för att dra en spole egentligen? Är batteriet så dåligt är det verkligen stendött.Med ett friskt batteri klipper reläet till och det blir kontakt. Med ett dåligt batteri blir det dålig kontakt, gnistor och svedda kontaktytor. Dåligt kontakt fortfarande när man byter till ett friskt batteri.
Upprepade startförsök med ett dåligt batteri som laddas upp men fortfarande inte ger full kräm. En motor som startar ibland men står en vecka eller två mellan varven.Hur mycket kräm tror du behövs för att dra en spole egentligen? Är batteriet så dåligt är det verkligen stendött.
Helt rätt.Med ett friskt batteri klipper reläet till och det blir kontakt. Med ett dåligt batteri blir det dålig kontakt, gnistor och svedda kontaktytor. Dåligt kontakt fortfarande när man byter till ett friskt batteri.
Då handlar det om totalt skit bakom spakarna + dålig design på relä.Upprepade startförsök med ett dåligt batteri som laddas upp men fortfarande inte ger full kräm. En motor som startar ibland men står en vecka eller två mellan varven.
Båtar är svåra att bogsera igång så folk försöker och försöker trots att startmotorn inte går runt på slutet.
Nu kan ju felet vara oxid och då funkar det med rengöring och ett friskt batteri.
Igen, dålig design på relä.Helt rätt.
Vi hade detta problem i Försvarsmakten, speciellt med en viss fordonstyp.
Startförsök med för dåligt batteri gjorde att det blev gnistbildning mellan kontaktblecken inne i startmotorns solenoid.
Detta skapade en beläggning på kontaktblecken i solenoiden, vilket skapade större problem på sikt, med upplevelsen att startmotorn verkade ”trött”.
I flera fall ”svetsades” blecken samman och startmotorn ”hängde” sig.
Då kommer startmotorn att gå ända tills batteriet frånkopplas och startmotorn kommer med största sannolikhet att hinna ta skada, brinna upp kan man säga.
Själv hade jag elbrand i min armbandsklocka. Batteriet på min V4 var monterat så pluspolen var väldig nära innerskärmen. Jag tappade nåt i det området och lyckads kortsluta batteriet via klockrem och innerskärm när jag skulle fiska upp det jag hade tappat. Klockremmen såg ut som nån hade försökt svetsa i den och det luktade bränt kött.
Kan tyckas så, men en solenoid är ju inte riktigt konstruerad på samma sätt som ett relä.Igen, dålig design på relä.
Japp. Klassiskt fel även på Citroëns D-modeller, med "manuell" solenoid invid pluspolen. För att få funktion på en äldre bil behöver man många gånger öppna och snurra på blecket så det blir frisk yta åtminstone på ena delen. Även BMW-s MC typ /5-/7 (som dock har startrelä) får gnistbildning med dåligt batteri och med tiden krånglande startmotor. Startmotorn som för övrigt är likadan som i sextiotals Opel Kadett.Helt rätt.
Vi hade detta problem i Försvarsmakten, speciellt med en viss fordonstyp.
Startförsök med för dåligt batteri gjorde att det blev gnistbildning mellan kontaktblecken inne i startmotorns solenoid.
Detta skapade en beläggning på kontaktblecken i solenoiden, vilket skapade större problem på sikt, med upplevelsen att startmotorn verkade ”trött”.
I flera fall ”svetsades” blecken samman och startmotorn ”hängde” sig.
Då kommer startmotorn att gå ända tills batteriet frånkopplas och startmotorn kommer med största sannolikhet att hinna ta skada, brinna upp kan man säga.
Oh, boy! Vilket pris...Åter till annonser,
Visserligen få mil men några har ju gått för under 20" under våren.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha xs650se 3L1 https://www.blocket.se/annons/skane/yamaha_xs650se_3l1/102209653
Vilket smycke! XS-motorerna verkar kunna transformeras till allt mellan sidvagnscross till bushoj. Den i annonsen var riktigt fin!Åter till annonser,
Visserligen få mil men några har ju gått för under 20" under våren.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha xs650se 3L1 https://www.blocket.se/annons/skane/yamaha_xs650se_3l1/102209653
Har för mig att de kan tas upp till runt 800cc och 100 hästar, bl.a just i sidvagscross??Vilket smycke! XS-motorerna verkar kunna transformeras till allt mellan sidvagnscross till bushoj. Den i annonsen var riktigt fin!
Det mesta vi såg i bänkarna med ZX9 orna var runt 132 på bakhjulet. Den nyare modellen som kom -98 kunde med helsystem och munstycken komma upp i 139-140 hästar, vilket med 13% förlust ger ganska precis 160 i motorn. En -95 ger kring 150 i motorn...och då är det med helsystem, luftfilter och en väldans massa justerande med munstycken. Enbart en SS2R ger typ noll...Kawasaki ZX-9R 1995
"160hk och går som ett skott"
Trimmet då...Jo.
"Vance Hines 552R" ljuddämpare.
Fast han har ju klistermärkestrimmat den lite också.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |