Dagens Blocket! (mc-relaterat)

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag ska ner till dom trakterna om ett tag, står den kvar kanske jag måste åka till Biltema och köpa en hjälm och köra hem

70 mil på en gammal okänd 400cc iförd biltemahjälm och ryggsäck låter som en dröm...
Det är en hårfin gräns mellan dröm och mardröm ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Typfel på dom och andra Suzuki från den tiden är laddningen. För den som är spekulant rekommenderar jag att ta med en voltmeter och mäta över batteriet när motorn går. Annars är det mkt hoj för pengarna

Är det dyrt/besvärligt att fixa då?
Eller är det bara att byta den fantastiskt innovativa laddningsregulatorn mot något bättre?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Typfel på dom och andra Suzuki från den tiden är laddningen. För den som är spekulant rekommenderar jag att ta med en voltmeter och mäta över batteriet när motorn går. Annars är det mkt hoj för pengarna
Hur var det nu...? Man skulle väl undvika startförsök om batteriet var lite halvdant, för då kunde allt hända? Jag tyckte t.o.m att dom var snygga - iaf den fyrcylindriga som såg lite mer "fullmatad" ut.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur var det nu...? Man skulle väl undvika startförsök om batteriet var lite halvdant, för då kunde allt hända? Jag tyckte t.o.m att dom var snygga - iaf den fyrcylindriga som såg lite mer "fullmatad" ut.

Att undvika startförsök när batteriet är halvdant är nog bara ett problem för moderna hojar som får felkoder på ABS systemen och annat kul.

På en gammelharv är det enda som händer att dom inte startar innan du har laddat.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Att undvika startförsök när batteriet är halvdant är nog bara ett problem för moderna hojar som får felkoder på ABS systemen och annat kul.

På en gammelharv är det enda som händer att dom inte startar innan du har laddat.
Jaha okej. Men de problemen gällde väl i princip alla Suzuki från tidigt 80-tal?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad händer med strömmen när det blir spänningsfall?

Det kan absolut bli ett problem även på äldre hojar.

Problem med ABS-system som härrör från svaga batterier försvinner vid nästa omstart...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad händer med strömmen när det blir spänningsfall?

Det kan absolut bli ett problem även på äldre hojar.

Problem med ABS-system som härrör från svaga batterier försvinner vid nästa omstart...

Teoretiskt går strömen upp när spänningen sjunker, men det förutsätter ju att man inte har ett tomt batteri då...

Det enda kvarvarande problemet är att man måste ladda batteriet.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har svårt att se att ett startförsök med för dåligt batteri på en äldre hoj skulle kunna ställa till med nåt men upplys mig gärna hur det skulle gå till.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag hade en tysk kvalitetsvagn för många år sen, dvs en BMW 528i E28. Den hade en tendens att dra ur batteriet ibland och när det var allra som sämst firade den högtiden med att starta varningsblinkers, vindrutetorkare och spolning på rutan. Det såg säkert roligare ut än jag hade.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade en tysk kvalitetsvagn för många år sen, dvs en BMW 528i E28. Den hade en tendens att dra ur batteriet ibland och när det var allra som sämst firade den högtiden med att starta varningsblinkers, vindrutetorkare och spolning på rutan. Det såg säkert roligare ut än jag hade.

Det låter som en normal kallstart med en fransk bil :ROFLMAO:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det låter som en normal kallstart med en fransk bil :ROFLMAO:
...eller en militär SAAB 96 som jag hade på en övning för måååånga år sen. När man öppnade förardörren så startade vindrutetorkaren... och när man svängde mer än 45 grader på ratten så tutade den... :)

Det var för övrigt ett jordfel i en baklykta, kom vi på långt senare...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
...eller en militär SAAB 96 som jag hade på en övning för måååånga år sen. När man öppnade förardörren så startade vindrutetorkaren... och när man svängde mer än 45 grader på ratten så tutade den... :)

Det var för övrigt ett jordfel i en baklykta, kom vi på långt senare...
Låter som en utmärkt bil att ge till B-styrkan. ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har svårt att se att ett startförsök med för dåligt batteri på en äldre hoj skulle kunna ställa till med nåt men upplys mig gärna hur det skulle gå till.
Det var nåt jag har läst i hojblaskornas begtester, säkert i Bike. Minns att det bl.a gällde nämnda 400or och 750ES. Själv så vet jag absolut noll om el.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top