Alltså köpt ny för 170000:- för 11 år sedan när kronan var mer värd, och säljs utan att ha körts för 125000:- idag, ingen lyckad investering direkt..
Oroa er inte, jag är inte inne för att ta alla uddaqvarnor i försvar - och heller inte påstå att just detta exemplaret är en bra investering.
Men, en lustigt missuppfattning som man ibland möter är att svenska kronan skulle ha tappat mot andra valutor under den senaste 10-års perioden.
Helt fel.
Mars 2003 betalade man 9,15 för en Euro, nu är den nere i 8,80
Tittar man på dollarns djupdykning sedan dess så är skillnaden gigantisk:
Mars 2003 kostade en Dollar 8,42 men just nu reas den ut för 6,50
Vi vill gärna inbilla oss att allt var mycket bättre förr och att vi går mot död och elände vart vi än går - men när det gäller hur omvärlden värderar den svenska kronan så har vi sannerligen lyft oss själva i kragen sett över ett decennie.
Bra eller dåligt?
Frågar man exportindustrin så hade man gärna sett en saggigare kurs för att slippa trimma produktionen och komma på smartare sätt att skapa konkurrenskraft, men till syvende og sidst:
Svenska kronan är ingen skvalpvaluta längre som omvärlden kan roa sig att spekulera emot när man inte tjänar pengar på något annat, vettigare.
Ämnet:
Jag hade inte köpt den.
...för jag vet att jag inte hade kunnat ha den ståendes orörd. Jag hade givit mig ut och tokgasat - och vad är samlarvärdet på en nedbusad jubileumsmodell, egentligen?