Tja,
SJÄLVKLART så säger inte en återförsäljare nej till en kund som har råkat att missa en årsservice, det handlar om goodwill och att behålla sina kunder. Precis samma sak som att en polis kan ge dig en varning för fortkörning istället för böter . OM man ska vara nitisk som återförsäljare så kan man kort och gott säga... Tyvärr du har missat en service här och då gäller inte garantin enligt föreskrifterna. Detta finns på papper grabbar! Allt är upp till hur snäll återförsäljaren är när ni kommer in med en bristande servicebok.
Men nej... Har du blivit nekad garantiåtgärd pga detta så har du blivit blåst. Jag köpte hojen 2013, yamaha Sverige har ett register över hojarna, så när jag påpekade den "bristande serviceboken" så knackade de in regnumret i datorn och såg att garantin började gälla 2012 när hojen köptes, vilket gjorde att garantin var kvar då leveransservicen på lite magiskt vis var tekniskt sett flyttad till 2012 (varför den gjordes i dec 2011 är dock ett mysterium). Detta gör i princip en servicebok överflödig tills dess att du tänkt sälja och köparen inte vill ringa yamaha och fråga efter servicehistoriken.
Detta datorknapprande skedde även då jag skulle lämna in hojen på garantirep då de tittade i serviceboken o såg att det var en lucka där, men när de väl kollat så var allt frid o fröjd.
Last edited: