Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Inflation, det drabbar alla varor just nu :tungan
På flera sätt, hade man trott. Om folk får mindre pengar i plånboken pga högre räntor, elpriser, hyror och priset på mat så borde det återspeglas i vad man kan betala för "lyx" som motorcyklar. Om räntan på huslånet fördubblas blir det mindre pengar kvar till att köpa ny hoj till sommaren..? Men förmodligen hör inte hojåkare till den kategorin som är speciellt priskänsliga.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
På flera sätt, hade man trott. Om folk får mindre pengar i plånboken pga högre räntor, elpriser, hyror och priset på mat så borde det återspeglas i vad man kan betala för "lyx" som motorcyklar. Om räntan på huslånet fördubblas blir det mindre pengar kvar till att köpa ny hoj till sommaren..? Men förmodligen hör inte hojåkare till den kategorin som är speciellt priskänsliga.
Absolut, MC ska nog kallas för lyxvara likt båtar. Det går ingen nöd på arbetande människor än. Långt ifrån.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nog för att det är ett fint exemplar, pedantskött, låga mil och en ägare etc, men jag tror ändå att det kan krävas ett par prissänkningar till innan denna blir såld...

xv750.jpg

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Nog för att det är ett fint exemplar, pedantskött, låga mil och en ägare etc, men jag tror ändå att det kan krävas ett par prissänkningar till innan denna blir såld...

View attachment 483020

Hojen är egentligen allt annat än ett "exemplariskt samlarfordon"

Det är inte helt nytt och orört, men det har så få mil på sig att varje ny kilometer svider. Det kostar så mycket att det låser upp sin ägare - för vem "samlar" på en enda hoj? Tänk så många intressanta objekt man behöver avstå för att man har låst upp 50.000 i en XV 750.

Om man är så rik att 50 papp varken gör till eller från...? Ja, då har man råd att samla på något annat.

Hojen i annonsen är ett bojsänke.
Både som motorcykel och som samlarfordon.

Ja, om du nu inte träffade dina drömmars tjej på just en sådan hoj i just den färgen 1983 och du tror att du kan rekreera det ögonblicket framför korvkiosken nu förti år senare - men denna gången verkligen våga tilltala henne.

...medans Bananarama spelar "Cruel Summer" i din freestyle.

Under just dom speciella förhållandena så kanske hojen har det värdet. Eftersom du inte har mycket mer att hoppas på.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Iofs lika bra, snubben som skulle köpa min yama fick bakläxa av sin fru...

Jag gillar kvinnor som kan bära byxor i ett förhållande - som går att betrakta som en jämbördig och som ger lite motstånd när dom egna idéerna blir för galna.

Någon som tar på sig mannens byxor och låter honom sitta hemma på soffan i kallingar är dock inte lika attraktivt...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag gillar kvinnor som kan bära byxor i ett förhållande - som går att betrakta som en jämbördig och som ger lite motstånd när dom egna idéerna blir för galna.

Någon som tar på sig mannens byxor och låter honom sitta hemma på soffan i kallingar är dock inte lika attraktivt...
Ja, jag tycker inte att det var så galet. Den är iofs ful, men billigast i landet också.
Nåväl, jag antar att hon vill att han skall sitta hemma och köra dammsugare istället.

Av bilen han dök upp med när han skulle glo på hojen att döma så tvivlar jag på att det var i ekonomin skon klämde.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Honda hade väl en V5-motor ett tag?
Kanske inget att köra långt med, men fylla en lucka i någons samling.
Hur som helst - respekt för det där diplomet!
Kan både spegla vansinne, men lika gärna beslutsamhet och bra planering.....jag tror på det senare!

Ja, det fanns - på bana.

Vad jag kan berätta om det världsomspännande Ironbuttkollektivet är att just den lilla luckan i reglerna där "5 cylinder" saknas i villkoren för en "Piston diversity" triggar en hel massa människor.
Jag slår vad om att det finns minst 2 stollar där ute som står och försöker Millyarda fram en egen 5-cyl hoj bara för att slänga en körning i ansiktet på ledningen och triumferande säga:. "Ha ha - vad säger ni nu? Det här tänkte ni inte på".

Sådana är dom. Rule Benders.
Reglerna som finns efterlevs till punkt och pricka. Den som fuskar kan bli bannad från alla framtida arrangemang.

Men det som inte är skrivet...

Vi inom Ironbutt får ibland kritik för omständliga och omfattade regler.

Well, speciella körningar drar till sig speciella människor - så mycket är klart.
Den som sätter sig ner och försöker formulera regler till ett Ironbuttarrangemang finner sig själv snart nog som handbollsmålvakt.
I en ishockeymatch...

Medlemmarna försöker på alla tänkbara vis hitta luckor i det som är sagt och skrivet - bara för att kunna sätta sin egen twist på en körning.

Någon kilometerbaserad körning om 3000 km fanns inte. Så Ian McPhee beslöt sig för att skapa en.

300 mil. På ett dygn. Lagligt.
Read all about it:

Det tog 5 år att få körningen godkänd - eftersom den inte fanns ännu.

Men nu finns den. I Australien går den under noanamnet "The Big One"

300 mil. På ett dygn. På hoj.
Ystad - Haparanda.
...och tillbaka till Ystad igen. Typ.
Lagligt. Inom 24 timmar.

Weapon of Choice:
DSCF5070-737020.jpg

Förberedelser?
Massor!

Det är det som är nyckeln till framgång i Ironbuttkörningar.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

View attachment 483020
Bruksvärdet ligger väl runt 20000kr, skulle jag tippa på. Extremt låga miltal har liksom inget värde, en hoj blir ju inte bättre för att den gått 500 mil istället för 3000 mil. Vilket många tycks tro. Man kan se samma fromma förhoppningar i andra annonser:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Honda hade väl en V5-motor ett tag?
Kanske inget att köra långt med, men fylla en lucka i någons samling.
Hur som helst - respekt för det där diplomet!
Kan både spegla vansinne, men lika gärna beslutsamhet och bra planering.....jag tror på det senare!
Jag känner bara till en 5 cylindrig hoj men det är en veteran med stjärnmotorer; Megola som har en roterande motor i framhjulet - jisses vilka gyrokrafter!

Att få en sån att hålla för en Ironbutt vore en prestation utöver det vanliga för en Ironbutt!

Megola:

Sen fanns också Verdel men den var väl i ärlighetens namns något slags boardtrack racer så den skulel väl inte heller accepteras av Ironbutt.

Verdel:

När vi ändå pratar om knasiga konstruktioner så vete fasen om inte Bistella tar priset: En tvåradig 5 cylindrig stjärnmotor, dvs 10 cylindrar, 500 cc tvåtakt med kompressor.

Bistella:

Den är en oneoff så vitt jag förstår men kul är den!

Mvh,
Ingvar

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom