Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ha!

Jag säljer.

Sålde en hoj ytterligare - till en Kroat denna gången.
Damn, Euro är fina grejer!

Han tackade för affären och langade över en literflaska sljivovica som dricks.
Hembränd, som sig bör.
Inte på savkaplommon, men "detta är mycket bättre. Detta är gjort på farmors plommon. Dom har vi gjort brännvin på i generationer. Det där med savka är bara en tjetnics-myt att deras plommon skulle vara så jävla mycket bättre.
Dom är schupaks allihop!"

Det blev lite spänt där ett tag, men jag droppade lite fler Kroatreferenser och allt blev frid och fröjd igen.

6 hojar sålda, ingen prutad på, två har jag fått dricks på - alla sålda på en dag.
It's good to be the King. Och vara billigast på Blocket.

Till hösten skall det vara plats att jobba med grejerna också.
Sålt 6(!) hojar och har ändå några kvar? Det är inte möjligen du som sitter på landets alla Yamaha SR250..?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sålt 6(!) hojar och har ändå några kvar? Det är inte möjligen du som sitter på landets alla Yamaha SR250..?


Fler kvar än vad som är sålt hittills.
Jag kallar mig för en deliberative hoarder.

Det brukar bli så här med några års mellanrum: jag köper och köper och köper tills jag inte får plats med fler.
Då kommer insikten att jag måste sälja - och då skall det gå fort.
...innan jag ändrar mig.

Det som går iväg först är sådant jag inte vill ha. Sedan kommer sådant som går att sälja.

Det som blir kvar är antingen sådant jag verkligen inte vill sälja. Ja, och sådant som ingen annan vill ha.

Det leder till en ganska intressant anrikning inne i gruvgångarna där hojarna står. Värdelöst junk sammanflätat med verkliga liebhabers.

Allting har ett värde, såklart - men många av hojarna har ett värde bara för mig.

Och så skall det vara. Det är kärleken till motorcykeln som är drivkraften.

Startskottet den här gången var att jag inte fick plats med MC-liften jag köpte.
Att flytta ut hojar till en annan gruvgång gick inte fö det var fullt där med.

Jag funderade länge på att bygga en entresol och langa upp de verkliga langtidsprojekten på - men jag insåg att det byggde på ett sluttande plan.

Nu går grejer iväg som jag bestämt mig för att någongång äga - men som inte var så kul som jag trodde. Även sidofångster som ingen velat haft följer med - hojar som var så billiga att det inte spelade någon roll eller bara för att det fanns plats i släpet.
Jag säljer, får plats och brännvin på köpet.

Winn - vin-situation.

Garantin på liften har visserligen gått ut medans den stått i sin trähäck, lutad mot en vägg. Men det gör inte så mycket. Hojarna jag har sin garantitid bakom sig med decennier, och dom går fint.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur många Viragos får du plats med nu?


Virago 535 står absolut på listan över hojar man skall ha ägt innan man lämnar in. Det går inte att dissa utan att ha egna referenser. SHs motvilja och skräckhistorier kring hur hemsk den är att köra bara sporrar.

En dag står det en sådan här - och nu här inne kommer få veta det först.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nog för att det är ett fint exemplar, pedantskött, låga mil och en ägare etc, men jag tror ändå att det kan krävas ett par prissänkningar till innan denna blir såld...


View attachment 483020
Sänkt har den blivit, men fort går det inte... Optimistisk säljare helt klart :hihi

Prissänkt yamma.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Virago 535 står absolut på listan över hojar man skall ha ägt innan man lämnar in. Det går inte att dissa utan att ha egna referenser. SHs motvilja och skräckhistorier kring hur hemsk den är att köra bara sporrar.

En dag står det en sådan här - och nu här inne kommer få veta det först.
Jag har puttrat VLX 600, det är nära nog för mig. :3freak
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Virago 535 står absolut på listan över hojar man skall ha ägt innan man lämnar in. Det går inte att dissa utan att ha egna referenser. SHs motvilja och skräckhistorier kring hur hemsk den är att köra bara sporrar.

En dag står det en sådan här - och nu här inne kommer få veta det först.
Helt rätt tänkt. Jag säger samma sak om Guldwingen. Ska ha en åtminstone en säsong för att kunna fortsätta dissa den.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Fler kvar än vad som är sålt hittills.
Jag kallar mig för en deliberative hoarder.

Det brukar bli så här med några års mellanrum: jag köper och köper och köper tills jag inte får plats med fler.
Då kommer insikten att jag måste sälja - och då skall det gå fort.
...innan jag ändrar mig.

Det som går iväg först är sådant jag inte vill ha. Sedan kommer sådant som går att sälja.

Det som blir kvar är antingen sådant jag verkligen inte vill sälja. Ja, och sådant som ingen annan vill ha.

Det leder till en ganska intressant anrikning inne i gruvgångarna där hojarna står. Värdelöst junk sammanflätat med verkliga liebhabers.

Allting har ett värde, såklart - men många av hojarna har ett värde bara för mig.

Och så skall det vara. Det är kärleken till motorcykeln som är drivkraften.

Startskottet den här gången var att jag inte fick plats med MC-liften jag köpte.
Att flytta ut hojar till en annan gruvgång gick inte fö det var fullt där med.

Jag funderade länge på att bygga en entresol och langa upp de verkliga langtidsprojekten på - men jag insåg att det byggde på ett sluttande plan.

Nu går grejer iväg som jag bestämt mig för att någongång äga - men som inte var så kul som jag trodde. Även sidofångster som ingen velat haft följer med - hojar som var så billiga att det inte spelade någon roll eller bara för att det fanns plats i släpet.
Jag säljer, får plats och brännvin på köpet.

Winn - vin-situation.

Garantin på liften har visserligen gått ut medans den stått i sin trähäck, lutad mot en vägg. Men det gör inte så mycket. Hojarna jag har sin garantitid bakom sig med decennier, och dom går fint.
Det problemet uppstår sällan när man bor i en trerummare i Bredäng, och har hojen vid sommarstugan i Hallstavik...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Virago 535 står absolut på listan över hojar man skall ha ägt innan man lämnar in. Det går inte att dissa utan att ha egna referenser. SHs motvilja och skräckhistorier kring hur hemsk den är att köra bara sporrar.

En dag står det en sådan här - och nu här inne kommer få veta det först.
Virago 535 kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta. Morfar körde lättviktare som ung och blev återfallsknutte på äldre dar, och hans val av hoj föll på just en lilametallic Virago 535. Åkte ofta med honom på den som liten knatte och tyckte att det var världens coolaste hoj, och när han senare bytte upp sig till Dragstar 1100 så tog min mor över Viragon. Samma hoj övningskörde jag sedan på, och jag körde dessutom upp på den när jag som privatist tog mitt tunga kort. Morsan har den fortfarande kvar, fast hon kör inte så mycket längre. Skulle hon någon gång meddela att hon ämnar sälja den så kommer jag nog köpa den av henne.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Virago 535 står absolut på listan över hojar man skall ha ägt innan man lämnar in. Det går inte att dissa utan att ha egna referenser. SHs motvilja och skräckhistorier kring hur hemsk den är att köra bara sporrar.

En dag står det en sådan här - och nu här inne kommer få veta det först.
Men ändå: en liten glidare som kan köpas för under 20' - hur fel kan det bli?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Virago 535 står absolut på listan över hojar man skall ha ägt innan man lämnar in. Det går inte att dissa utan att ha egna referenser. SHs motvilja och skräckhistorier kring hur hemsk den är att köra bara sporrar.

En dag står det en sådan här - och nu här inne kommer få veta det först.
Ja, det är helt klart en upplevelse att köra 535an.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men ändå: en liten glidare som kan köpas för under 20' - hur fel kan det bli?


Väldigt fel.

Ett ärligt pris på en sådan är 5.000 spänn - alltså den summa jag kan tänka mig att sälja den för utan att känna att jag lurar någon.

Följdaktligen får den inte kosta mer än 2.500 i inpris för att jag inte skall förlora för mycket på hojen efter service och nya däck.

Jag vill ha ägt en, men jag tror inte jag vill behålla den speciellt länge.

...och jag har ingen brådska att köpa heller. Rätt vad det är dyker det upp någon som "stått länge" "ett förråd skall röjas ur" eller "pappas hoj skall säljas".

Då möter jag upp, men några 20 papp för en KalleAnka-hoj är inte aktuellt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Väldigt fel.

Ett ärligt pris på en sådan är 5.000 spänn - alltså den summa jag kan tänka mig att sälja den för utan att känna att jag lurar någon.

Följdaktligen får den inte kosta mer än 2.500 i inpris för att jag inte skall förlora för mycket på hojen efter service och nya däck.

Jag vill ha ägt en, men jag tror inte jag vill behålla den speciellt länge.

...och jag har ingen brådska att köpa heller. Rätt vad det är dyker det upp någon som "stått länge" "ett förråd skall röjas ur" eller "pappas hoj skall säljas".

Då möter jag upp, men några 20 papp för en KalleAnka-hoj är inte aktuellt.
Jag kan alltid höra med polaren som har en stående i garaget som inte rullat en meter på flera år, och som bara går på en cylinder. Och som har däck fråm fabriken. Den borde han nästan kunna skänka bort för att få ledigt platsen i garaget. :hihi
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
De flesta ligger ute för runt 20', och sällan för 15'. En mellanklass glidare är vad många med nytaget körkort efterfrågar. Är inte direkt svårsålda, enda problemet är att det finns många att välja mellan
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
De flesta ligger ute för runt 20', och sällan för 15'. En mellanklass glidare är vad många med nytaget körkort efterfrågar. Är inte direkt svårsålda, enda problemet är att det finns många att välja mellan


Förstår du kopplingen mellan "många att välja på" och "svårsålda"?

Tror du att annonserat pris är samma sak som försäljningssumma?

Noterar du hur många dagar annonserna ligger uppe?

Ser du att det ofta är samma hoj som bjuds ut till försäljning, och inte sällan med samma ägare som säljare?

Virago 535 är inget av det av det du vill tro och hoppas.

...och ändå kommer jag att ha ägt en innan dig, trots att du verkar gilla modellen.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har provat två st 535 i mina dar varav den ena var strypt. Den som inte var strypt var pigg i karaktären och klart piggare än vad många här tycks tro. Runt 160 km/h gjorde en original sådan. Det fanns under en tid ett ofog att strypa dem för att få billig försäkring
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Förstår du kopplingen mellan "många att välja på" och "svårsålda"?

Tror du att annonserat pris är samma sak som försäljningssumma?

Noterar du hur många dagar annonserna ligger uppe?

Ser du att det ofta är samma hoj som bjuds ut till försäljning, och inte sällan med samma ägare som säljare?

Virago 535 är inget av det av det du vill tro och hoppas.

...och ändå kommer jag att ha ägt en innan dig, trots att du verkar gilla modellen.
Jag gillar egentligen inte customstuket, jag gillar bara basic brukshojar från tidigt 80-tal. Men om man vill och kan ha flera hojar - varför inte en liten glidare?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Fler kvar än vad som är sålt hittills.
Jag kallar mig för en deliberative hoarder.

Det brukar bli så här med några års mellanrum: jag köper och köper och köper tills jag inte får plats med fler.
Då kommer insikten att jag måste sälja - och då skall det gå fort.
...innan jag ändrar mig.

Det som går iväg först är sådant jag inte vill ha. Sedan kommer sådant som går att sälja.

Det som blir kvar är antingen sådant jag verkligen inte vill sälja. Ja, och sådant som ingen annan vill ha.

Det leder till en ganska intressant anrikning inne i gruvgångarna där hojarna står. Värdelöst junk sammanflätat med verkliga liebhabers.

Allting har ett värde, såklart - men många av hojarna har ett värde bara för mig.

Och så skall det vara. Det är kärleken till motorcykeln som är drivkraften.

Startskottet den här gången var att jag inte fick plats med MC-liften jag köpte.
Att flytta ut hojar till en annan gruvgång gick inte fö det var fullt där med.

Jag funderade länge på att bygga en entresol och langa upp de verkliga langtidsprojekten på - men jag insåg att det byggde på ett sluttande plan.

Nu går grejer iväg som jag bestämt mig för att någongång äga - men som inte var så kul som jag trodde. Även sidofångster som ingen velat haft följer med - hojar som var så billiga att det inte spelade någon roll eller bara för att det fanns plats i släpet.
Jag säljer, får plats och brännvin på köpet.

Winn - vin-situation.

Garantin på liften har visserligen gått ut medans den stått i sin trähäck, lutad mot en vägg. Men det gör inte så mycket. Hojarna jag har sin garantitid bakom sig med decennier, och dom går fint.
Intressant åkomma. Någonstans mellan galenskap och exentriocitet (finns det ordet..?).
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top