Dagens Blocket! (mc-relaterat)

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Helt rätt tänkt. Jag säger samma sak om Guldwingen. Ska ha en åtminstone en säsong för att kunna fortsätta dissa den.
Nä så länge behöver man inte köra/åka, en tjejbekant hade en, jag körde den en gång på hösten och en gång på våren i ett par år. Hon vinterförvarade i mitt garage.

Mer än tillräckligt, värre skit finns inte.
Åkgräsklippare är mycket roligare.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nä så länge behöver man inte köra/åka, en tjejbekant hade en, jag körde den en gång på hösten och en gång på våren i ett par år. Hon vinterförvarade i mitt garage.

Mer än tillräckligt, värre skit finns inte.
Åkgräsklippare är mycket roligare.
Nåja, nu skja vi inte överdriva. Allt handlar om perspektiv. Exempelvis: Testa att jobbpendla med åkgräsklippare vs Virago eller Guldvinge så kommer även du inse att det finns olika defintioner av roligt. Det beror helt på hur långt du ska ta dig, typen av vägar etc. En virago/winge kan och får färdas på motorväg, har svårt att se att det är en roligare upplevelse att fisa fram på en åkklippare omgiven av ilskna trafikanter som undrar vad i helvete du har på motorvägen att göra...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Välvårdad maskin (vilket kanske är det enda positiva man kan säga), men kom igen........ 42.000:-????
View attachment 484128


Stopp. Stanna. Tänk.

1974-års modell. Ring a bell?


2 år tidigare hade det nya "Trafiksäkerhetsverket" med dess Generaldirektör Lars Skiöld presenterat och profilerat sig genom att kräva en teknisk maxhastighet om högst 70 km/h för motorcyklar.

Skyttegravarna var alltså redan grävda när "Rapport 13" presenterades 1975, med kravet att max cylindervolym för motorcyklar skulle stanna vid 250cc.

Just precis denna modell var lagstiftarnas ideal. Alltså verkligen - man anförde just det faktum att Östtyskland klarade sig fint med (planekonomiskt) beslut att begränsa motorcyklar till 250cc och klarade sig dom så skulle väl vi...?

De som ledde Sverige ville så gärna bli ett DDR på ett slags organiskt vis. Alltså inte genom krig och invasion och sådant hemskt utan att medborgarna verkligen skulle kliva in i kostymen frivilligt. Typ.
Över tid, alltså.

Politikerna var redan övertygade.
Inbjudningarna till olika DDR-kombinat och myndigheter haglade och det var en veritabel myrtrafik över Östersjön med studiebesök till denna idealstat, och Honnecker beundrades.


Så sug in bilden och skratta lagom. Stanna upp och tänk en stund.
Detta hade kunnat vara även vår verklighet under ett decennium eller två.

Självklart hade den samhällsmodellen spruckit även här - men med svenskars allmänna redighet ger jag mig fan på att ett Sverige som fortsatt utvecklas i DDR-riktningen hade stått på barrikaderna och fördömt rivningen av Berlinmuren och motsatt sig Tysklands återförening i minst 10 år innan vi gav upp och motvilligt backade in i framtiden.


Så, stanna upp och tänk.
Gårdagen speglar sig i en liten Blocketannons. Det gäller bara att stå i rätt vinkel och betrakta historien.



Edit:

Mer tidsanda från DDR-Sverige.

Alla som var något i den Östtyska statsapparaten åkte Volvo.
I detta demokratins och jämnlikhetens inbillade idealland skyltades din position genom om du hade chaufför, och i högre positioner - vilken förlängning din 264 hade.

Ett annat land Sveriges Regering hade en förblindade crush på var Nord Korea.
Dom var ju emot USA så då måste Sverige vara för. Det är sann demokrati omvandlad till reda handlingar.

De flesta vet nog om att Nordkorea aldrig betalade ett skvatt för över 1000 Volvobilar. Märkligt nog är det bara just personbilarna som finns kvar i folks medvetande. All den tunga utrustningen från samma företag glöms bort, AtlasCopcos leveranser, Sandvik - hela det svenska näringslivet var beordrade att leverera till ett urfattigt Nord Korea.

Men det var inte företagen som tvingades ta smällen. Det var vi skattebetalare som betalade för kalaset genom den statligt inrättade Exportkreditnämnden.

Dom tog notan och brände hela sin budget under många år genom att agera någon slags U-hjälp åt en despotisk diktator.

Undrar hur många bra och lönsamma, långsiktiga exportaffärer som brann upp för att EKN var upplåsta med NordKorea...?

Vill man dra saker verkligt långt så kan man försöka koppla de indragna beställargarantierna som sänkte svensk varvsnäring till just vansinniga felsatsningar i kommunistdiktaturer.

Men, det är sannerligen en annan historia.

Klart är dock att ingen har ställts till svars för sina närmast kriminella felbedömningar som politiskt tillsatt tjänsteman - eller politiker.

Vatten under broarna? Gårdagens snö...?

Inte. Både du och jag betalar femton spänn till ett dysfunktionellt PostNord som tar dubbelt så lång tid för att dela ut breven hälften så ofta.

...och ingen ställs till svars.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230515-102139.png
    Screenshot_20230515-102139.png
    1.2 MB · Visningar: 19
  • 3915205634_4fedf70f67_b.jpg
    3915205634_4fedf70f67_b.jpg
    294.1 KB · Visningar: 20
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nåja, nu skja vi inte överdriva. Allt handlar om perspektiv. Exempelvis: Testa att jobbpendla med åkgräsklippare vs Virago eller Guldvinge så kommer även du inse att det finns olika defintioner av roligt. Det beror helt på hur långt du ska ta dig, typen av vägar etc. En virago/winge kan och får färdas på motorväg, har svårt att se att det är en roligare upplevelse att fisa fram på en åkklippare omgiven av ilskna trafikanter som undrar vad i helvete du har på motorvägen att göra...
Grannen pendlade till gubbkaféet med partner klipparen när körkortet försvann...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nej.

"Billigast på Blocket" behöver inte betyda dum i huvudet.

Är det verkligen en "C" modell (1E6) så är den värd det dubbla.
...i det skicket den står, typ.

Tur att jag inte är hemma nu.

Synd att någon kommer bygga "scrambler" av den.
Tycker dock att det är mysko att det är tre bilder, med tre olika hojar? :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grannen pendlade till gubbkaféet med partner klipparen när körkortet försvann...

I en by utanför stan här köpte en gubbe en mopedbil (den gamla trettio-modellen som inte krävde körkort) när läkaren tog av honom körkortet för att han var i princip blind.

Han gav sig glatt ut på motorvägen med den istället.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Stopp. Stanna. Tänk.

1974-års modell. Ring a bell?


2 år tidigare hade det nya "Trafiksäkerhetsverket" med dess Generaldirektör Lars Skiöld presenterat och profilerat sig genom att kräva en teknisk maxhastighet om högst 70 km/h för motorcyklar.

Skyttegravarna var alltså redan grävda när "Rapport 13" presenterades 1975, med kravet att max cylindervolym för motorcyklar skulle stanna vid 250cc.

Just precis denna modell var lagstiftarnas ideal. Alltså verkligen - man anförde just det faktum att Östtyskland klarade sig fint med (planekonomiskt) beslut att begränsa motorcyklar till 250cc och klarade sig dom så skulle väl vi...?

De som ledde Sverige ville så gärna bli ett DDR på ett slags organiskt vis. Alltså inte genom krig och invasion och sådant hemskt utan att medborgarna verkligen skulle kliva in i kostymen frivilligt. Typ.
Över tid, alltså.

Politikerna var redan övertygade.
Inbjudningarna till olika DDR-kombinat och myndigheter haglade och det var en veritabel myrtrafik över Östersjön med studiebesök till denna idealstat, och Honnecker beundrades.


Så sug in bilden och skratta lagom. Stanna upp och tänk en stund.
Detta hade kunnat vara även vår verklighet under ett decennium eller två.

Självklart hade den samhällsmodellen spruckit även här - men med svenskars allmänna redighet ger jag mig fan på att ett Sverige som fortsatt utvecklas i DDR-riktningen hade stått på barrikaderna och fördömt rivningen av Berlinmuren och motsatt sig Tysklands återförening i minst 10 år innan vi gav upp och motvilligt backade in i framtiden.


Så, stanna upp och tänk.
Gårdagen speglar sig i en liten Blocketannons. Det gäller bara att stå i rätt vinkel och betrakta historien.



Edit:

Mer tidsanda från DDR-Sverige.

Alla som var något i den Östtyska statsapparaten åkte Volvo.
I detta demokratins och jämnlikhetens inbillade idealland skyltades din position genom om du hade chaufför, och i högre positioner - vilken förlängning din 264 hade.

Ett annat land Sveriges Regering hade en förblindade crush på var Nord Korea.
Dom var ju emot USA så då måste Sverige vara för. Det är sann demokrati omvandlad till reda handlingar.

De flesta vet nog om att Nordkorea aldrig betalade ett skvatt för över 1000 Volvobilar. Märkligt nog är det bara just personbilarna som finns kvar i folks medvetande. All den tunga utrustningen från samma företag glöms bort, AtlasCopcos leveranser, Sandvik - hela det svenska näringslivet var beordrade att leverera till ett urfattigt Nord Korea.

Men det var inte företagen som tvingades ta smällen. Det var vi skattebetalare som betalade för kalaset genom den statligt inrättade Exportkreditnämnden.

Dom tog notan och brände hela sin budget under många år genom att agera någon slags U-hjälp åt en despotisk diktator.

Undrar hur många bra och lönsamma, långsiktiga exportaffärer som brann upp för att EKN var upplåsta med NordKorea...?

Vill man dra saker verkligt långt så kan man försöka koppla de indragna beställargarantierna som sänkte svensk varvsnäring till just vansinniga felsatsningar i kommunistdiktaturer.

Men, det är sannerligen en annan historia.

Klart är dock att ingen har ställts till svars för sina närmast kriminella felbedömningar som politiskt tillsatt tjänsteman - eller politiker.

Vatten under broarna? Gårdagens snö...?

Inte. Både du och jag betalar femton spänn till ett dysfunktionellt PostNord som tar dubbelt så lång tid för att dela ut breven hälften så ofta.

...och ingen ställs till svars.
Förmodligen kommer dagens utförsäljningshysteri av statliga och kommunala tillgångar och verksamheter betraktas på samma sätt om några decennier. Stabila och fullt fungerande verksamheter har sålts billigt till privata, vinstdrivande företag, och det mesta har blivit sämre. Sverige är inte längre Landet Lagom utan pendlar mellan ytterligheterna.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tycker dock att det är mysko att det är tre bilder, med tre olika hojar? :va


Skulle tro att två av dessa är "inspirationsbilder" och att den bortglömda i korridoren är det som säljs.

Baklampan stämmer med 1E6.
Det "galvaniserad" avgasröret ger jag dock inget för.
Denna modellen var den enda med ror draget ner under fotpinnen, och så skall det vara.

Ett klipp, hur som helst.
Pruta till 15.000.- tvätta av och funktionskolla och lägg ut på Mobile för 2000 €.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A

Bifogat

  • 2023-05-15 15_49_56-Window.png
    2023-05-15 15_49_56-Window.png
    697 KB · Visningar: 25

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Troligt tändningsfel som initieras av att man trycker in choken?

Jag ska nog inte ha en Virago för jag förstår inte hur det hänger ihop.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top