Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
När betalning är gjord och ägarbytet är påskrivet så kan det ju knappast betraktas som en "provkörning" längre. Nä jag skulle aldrig någonsin köpa en hoj utan att provköra den ordentligt innan,,, lika lite som att jag skulle köpa en hoj som jag bara har sett på bild.

Väldigt generöst att man får provköra hur mycket man vill efter att man köpt den :hihi
SJälv har jag provkört min mc i 2,5 års tid nu

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
hahahaha "Vill du prata skit så ring efter kl 21.00, för då är jag full och vill oxå prata en massa skit."

den klassikern måste fan med nästa gång jag ska sälja nått :rofl
"

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
http://www.blocket.se/goteborg/R6_Uttagen_24_April_2011_46346722.htm?ca=11&w=3
View attachment 383686

Någon som vill köpa grisen i säcken?
Annars kanske man kan åka till en handlare och testa en R6-a först och sedan säga till handlaren "Jag ska bara kolla vad det finns för priser på internet innan jag bestämmer mig "

Ps. Hur sparar jag en sida som hel bild på annat sätt än PrtSc? får inte med allt då ju.

Ja provkörning efter ägarbyte låter ju fel, men provkörning efter kontaktskrivning är ju vettigt!

Vad jag vet är det ägaren som får stå för allt om någon provkör och ramlar med den om man nu inte har något avtal!

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Ja provkörning efter ägarbyte låter ju fel, men provkörning efter kontaktskrivning är ju vettigt!

Vad jag vet är det ägaren som får stå för allt om någon provkör och ramlar med den om man nu inte har något avtal!

Så länge du har en helförsäkring på hojen som tillåter föraren ifråga (vissa försäkringar tillåter bara förare som haft körkort lika länge som försäkringstagaren osv) står ägaren för självrisken. Den kan du ju kräva av den som vållat skadan så länge den har stålar.

Det farliga är om någon sticker med hojen... jag känner inte till någon försäkring som täcker en stöld där du själv lämnat ifrån dig hojen. Det är nog det folk är rädda för...

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Så länge du har en helförsäkring på hojen som tillåter föraren ifråga (vissa försäkringar tillåter bara förare som haft körkort lika länge som försäkringstagaren osv) står ägaren för självrisken. Den kan du ju kräva av den som vållat skadan så länge den har stålar.

Det farliga är om någon sticker med hojen... jag känner inte till någon försäkring som täcker en stöld där du själv lämnat ifrån dig hojen. Det är nog det folk är rädda för...

Varför skulle inte försäkringen gälla? stöld är stöld. Och är man osäker får man väl säga att man hotades och kände sig tvingad att lämna ifrån sig hojen.

För övrigt vore det skoj med lite statistik på hur många hojar som stjäls på detta viset per år.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Om man själv gett ut nycklarna och någon drar med hojen är det inte stöld utan tillgrepp av fordon. Straffskalan är lägre. Hur det påverkar självrisken vettefan men det lär knappast vara till säljaren fördel i alla fall. Hörde av en säljare i en hojbutik om en kund som skulle provköra en Hayabusa. Han kom inte tillbaka med hojen förrän efter 6 månader och då i sällskap av polisen.

Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Varför skulle inte försäkringen gälla? stöld är stöld.

Som ovanstående skrev är det inte att betrakta som stöld om du frivilligt frånhänder dig besittningen över fordonet.

Och är man osäker får man väl säga att man hotades och kände sig tvingad att lämna ifrån sig hojen.

Finns smartare sätt att begå försäkringsbedrägeri. Varför inte sälja hojen i delar och hitta på att den blev stulen? Du tjänar betydligt bättre på det samtidigt som det blir mer kontrollerat. Du kan planera det efter när det inte finns vittnen osv.

För övrigt vore det skoj med lite statistik på hur många hojar som stjäls på detta viset per år.

Absolut, vore riktigt intressant :tummenupp.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton

MikeNoOne

9 Lives
Gick med
25 May 2009
Hoj