Dagens Blocket! (mc-relaterat)

En kompis har en ttr600 och ja den är slö. Men det är ändå en jävligt trevlig hoj om man vill utforska vildmarken.

Skulle absolut kunnat vara - men varför satte man då på en liten crosstank om 10 liter, när konkurrenterna lämnar 15-18-20 liter?
Men, egentligen spelar originaltanken ingen roll - nomalt sett så väljer man den tillbehörstank man känner för: Acerbis, Safari, Clarke.
...om det nu bara fanns något att köpa.
Tyvärr så lämnade denna Belgardabyggda uddamodell aldrig den europeiska marknaden - och därför är man låst till standard 10 liters tank, kompletterad med kanske Acerbis häcktank om 6 liter om man inte spyr på att köra med packbox där bak.
Man är alltså därigenom också låst till just det som säljaren nämner: "korta turer hemmavid"
"Vildmarken" är bara att glömma, såvida man inte planerar en envägsresa a' la "In to the Wild"...

DR, KLR, XR, LC4 - till varenda konkurrent finns det tanklösningar om 20, 25 eller 30 liter.
Tro mig - skall.man "utforska vildmarken" så behövs det. Tyvärr även för allting över "korta turer hemmavid" i pumplagens Sverige.

Utan att nånsin ha kört en TTR, tycker jag hojen verkar perfekt som light-enduro för oss oseriösa hobbysladdare. Men visst borde Yamaha stoppat i XT 660-motorn och gett den tio hästar till - särskilt efter att Honda släppt XR 650:n.

Har faktiskt föreslagit för Yami att han ska bygga en TTR 660, tror dock inte han tog mig på allvar... :hihi

10 hästar till från fabrik hjälper föga när nan redan ligger 10 häst efter den sämsta konkurrenten, och 20 efter den bästa...
Dessutom ligger den gamla luftkylda 600an märkligt långt fram ramen, och att stoppa dit en tyngre, vattenkyld maskin i den positionen skapar en bastard utan dess like.



Jag älskar min :-)!

Jag hade också älskat min. Jag vill ha en. Det går att vålda dit tankar från andra hojar, svetsa om styrstoppen så inte gaffeln slår sönder gökungetanken - men jag vill ha en för att den är... nej, inte en "milstolpe" utan snarare ett rundningsmärke, en anakronism, en döende dinosaurie redan när den presenterades.
Det var den luftkylda 600ans sista suck, det var kick only när de flesta andra satsade på elstart, det är grymt påkostade fjädringskomponenter - hoprafsade från olika leverantörer och kräver massor av tålamod för att paras ihop, och framför allt var det gammgaffel när alla andra hoppade jämfota över USD.

Men det var aldrig någon "tävlingsmotorcykel" och det i annonsen föreslagna priset är groteskt högt.
 
Skulle absolut kunnat vara - men varför satte man då på en liten crosstank om 10 liter, när konkurrenterna lämnar 15-18-20 liter?
Men, egentligen spelar originaltanken ingen roll - nomalt sett så väljer man den tillbehörstank man känner för: Acerbis, Safari, Clarke.
...om det nu bara fanns något att köpa.
Tyvärr så lämnade denna Belgardabyggda uddamodell aldrig den europeiska marknaden - och därför är man låst till standard 10 liters tank, kompletterad med kanske Acerbis häcktank om 6 liter om man inte spyr på att köra med packbox där bak.
Man är alltså därigenom också låst till just det som säljaren nämner: "korta turer hemmavid"
"Vildmarken" är bara att glömma, såvida man inte planerar en envägsresa a' la "In to the Wild"...

DR, KLR, XR, LC4 - till varenda konkurrent finns det tanklösningar om 20, 25 eller 30 liter.
Tro mig - skall.man "utforska vildmarken" så behövs det. Tyvärr även för allting över "korta turer hemmavid" i pumplagens Sverige.

Nu är du allt lite negativ. Jag kör med 13l tank på min 1200cc aprilia, med en genomsnittlig bränsleförbrukning på ca 1l/mil. Fungerade alldeles ypperligt att köra den till Sicilien via Montenegro och sedan tillbaka hem, ca 1100 mil varav Max 100 var på motorväg. Visst, sopparäkningen hade blivit mindre med min 3 tons racebuss, men fortfarande...
 
Nu är du allt lite negativ. Jag kör med 13l tank på min 1200cc aprilia, med en genomsnittlig bränsleförbrukning på ca 1l/mil. Fungerade alldeles ypperligt att köra den till Sicilien via Montenegro och sedan tillbaka hem, ca 1100 mil varav Max 100 var på motorväg. Visst, sopparäkningen hade blivit mindre med min 3 tons racebuss, men fortfarande...

Jo, men att tanka ofta är ju på sin höjd irriterade - så länge det finns mackar att tanka på.
Men i grusvärlden är det jäkligt ont om stationer.
10 liter tank funkar på crossbana med dunk ståendes i depån.
Tyvärr funkar inte hojen i just det sammanhanget...

Klart jag är negativ!? Jag är gubbe, jue...
Hade jag eftersträvat räckviddsångest så hade jag köpt en elhoj.
 
Så här ser min tanklösning för TTR:en ut :-).
 

Bifogat

  • 11234001_10207170340246655_2653149653546267232_o.jpg
    11234001_10207170340246655_2653149653546267232_o.jpg
    352.4 KB · Visningar: 185
10 hästar till från fabrik hjälper föga när nan redan ligger 10 häst efter den sämsta konkurrenten, och 20 efter den bästa...
Dessutom ligger den gamla luftkylda 600an märkligt långt fram ramen, och att stoppa dit en tyngre, vattenkyld maskin i den positionen skapar en bastard utan dess like.

Okej tjugi då, eller så många man nu vill önska sig till...

Och hade jag kunnat styra TTR-utvecklingen dit jag ville, hade det självklart inte räckt med att bara "vedboda-dit" 660-motorn. Hela hojen skulle naturligtvis följt XR 650:n i spåren - både chassie och motormässigt - och blivit en förhoppningsvis bättre kopia.

Vidare intressanta diskussioner kan vi ta i bättre lämpade trådar. :)
 
Den skulle kunna vara en specialare. Typ MV Agusta Brutale Aeroflot edition (Nej, det har aldrig funnits, men jag kommer inte på andra företag med de färgerna)
MV spottade ju ut dessa i parti och minut under några år när de gick lite knakigt.
 
Denna har jag för mig har varit ute på blocket förut, bara jag som tycker eller är det inte en ganska löjlig fantasi-summa? Vid första blick så känns det som att det inte är i närheten av att lagts ner så mycket pengar på att bygga den.

(brödboxen sitter ju kvar som instrument, så den fungerar förmodligen normalt fortfarande, men herrejösses så fult)

https://www.blocket.se/lund/Cafe_racer_BMW_unik_68849239.htm?ca=14&w=3

42yhtegd.jpg
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top