Dagens Blocket! (mc-relaterat)

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
QvhkcWt.jpg



Det är skillnad på "milstolpe" och "rundningsmärke".

Återigen en som inte har koll på nollorna,,,,,
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Det är skillnad på "milstolpe" och "rundningsmärke".

Du som varit med länge nog för att troligtvis känna till modellen på förhand, är verkligen "rundningsmärke" rätt beskrivning på Hondas motsvarighet till V-Max?

Synd bara att de ser ut som de gör. Den så kallade sleeper-potentialen bör iofs vara tämligen enorm. :tummenupp
 
Last edited:

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Men det priset? Jag skulle inte vilja ha den. Fast det är en japansk hoj från 80-talet... Men nä.

Utgångspriser kan man ju alltid diskutera. Jag är också tveksam till att det går att få ut såpass mycket för den typen av hoj med det miltalet. Å andra sidan så är ju självklart skicket i övrigt betydligt mer intressant än mätarställning på dessa gamla hojar. Tror hursomhelst inte det är en hoj som lockar särskilt många fler än de redan frälsta. Just de tycks iofs inte få sådär jättemånga exemplar att välja mellan per år heller så, tja.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du som varit med länge nog för att troligtvis känna till modellen på förhand, är verkligen "rundningsmärke" rätt beskrivning på Hondas motsvarighet till V-Max?

Synd bara att de ser ut som de gör. Den så kallade sleeper-potentialen bör iofs vara tämligen enorm. :tummenupp

Ja fy fan, det var ett härke utan dess like.
Jag är gammal nog att ha kört den när den var aktuell, och i Sverige föll den in under den då frivilliga 100-hästars begränsningen.
Det fanns nog 10-20 hästar till att plocka ut, men den var strypt the hard way, med milda kammar och - vill jag minnas, trånga förgasare. Inget billigt, enkelt sätt att locka fram restkusarna.

...och lika bra var det. Det var ett as att köra.
Jag minns en bekants VF1100C jag skulle köra, för att hans "skulle få höra hur den lät".
Han hade satt på några bullerpipor som liksom svängde ut åt sidorna, och gav i från sig ett gutturalt, oartikulerat gurglande på tomgång. "Skitballt" tyckte han.

"Han skall fan få höra tänkte jag", men ingenting stämde när jag kom ombord.
Ett knäppt jäkla kärringcykelstyre som gav mig brutna handledsaxlar i körställningen, en sadel som man liksom satt ovanpå, fotpinnar som inte alls satt där dom skulle - och absolut ingen tank alls att arbeta med i körningen. Som att sitta på en sågbock.

En sågbock med kardan. Jag drog iväg, och for lika mycket uppåt som framåt.
Det brölade något förjävligt, men upp i fart hörde i vart fall jag inget.
Killen hade lokal på Assberg. Jag drog parallellt med järnvägen, rundade Kungsfors, laddade ner i brinken mot Viskan och höll på att bli ett med räcket. Kranade ut allt vad det gick uppför 156an mot Örby och höll igen på att gå av i kurvan vid Bosgårn.
Rundade Handelsföreningen, ylade ner mot Kinna, tog det jääävligt försiktigt i kurvan vid Astrids - men fick teckna in både busshållplats och trottoar där nere vid Lydde.
In under bommarna trots rödblink. Spårets dosering vid övergången blev en katapult jag aldrig upplevt förut, och det var nog bara för att jag redan initierat en sväng som den verkligen ändå svängde ungefär dit jag ville.
Eller, ville och ville - jag ville inte alls köra aset längre. Den var helt klart ute efter mitt liv.
Jag tog det lite lugnare tillbaka genom Kinna. Mer poliser där, och jag misstänkte att min repa på sydsidan av Viskadalen kanske hade hörts ner till byn. "Misstänkte" eftersom folk radade upp sig längs trottoarer och villastaket blängades med en hatisk blick och hållandes sina barn hårt i handen...

Men vaddå? Det fanns ju inget annat sätt att köra eländet på...?
Den drog ju visserligen iväg som ett jehu på ettan, men sjönk ihop som en sufflé vid växling - både bokstavligt och bildligt. Det fanns liksom inget mellanregister på den. Om det nu berodde på idiotdämparna, McRF-strypningen eller om cykeln verkligen var så platt i mitten vet jag inte, men det var slående att man liksom inte kunde glida på en glidare.
Trots att den var 6-växlad, vill jag minnas, var man tvungen att verkligen redlajna den hårt på var växel för att nästa kugge skulle gripa in där det fortfarande fanns kraft. Om inte, så var det bara ett segt bölande som bjöds, men ingen kraft framåt förrän man växlade ner. Igen och igen. Blääää!

På bron över Viskan var det dags att börja tokgasa igen så att ägaren skulle få höra hur hans hoj lät.
Väl nere på Assberg så hade han öppnat portarna och tecknade åt mig att köra in direkt.
Han såg skärrad ut, och stängde direkt efter mig.
Han såg heller inte så glad ut som jag hade väntat mig, och jag började undra om han rent av var sur för att jag gasat för hårt med hans pärla.

Typ.
Framförallt var han tydligt besviken på soundet. "Den låter inte likadant när man står så här och lyssnar som när man kör själv."

Nähädu...

"Hur mycket varvade du i backen upp mot Örby?"
Ingen aning. Tills den slutade dra..?


Summan av kardemumman var väl att han aldrig mer bad mig om någon tjänst. Han bytte tillbaka till originalrören rätt snart, och bytte bort hela hojen mot en FJ 1100 samma år.
Varvet jag körde runt dessa tre byar med Viskadalens dalgång som klangrum ar väl en mil eller så.
Han hade hört mig under tre fjärdedelar av sträckan, och dessutom hunnit bli orolig när jag tog det lugnare nere förbi Kinna.


VF 1100C har inget berättigande.
Den är inte snabb nog, den är inte genomtänkt nog, den är inte genomarbetad nog.
Den är så nära en citron som Honda någonsin varit, och det finns inget förlåtande att säga.

Den är sannerligen ingen milstolpe, men inte heller bara "rundningsmärke".
Den är något värre än så: den är ett rundningsmärke, med sig själv som bojsänke dessutom.
Både då och nu. Blä!
 
Last edited:

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
En riktigt underhållande anekdot! :Bugar

Tycker personligen det låter som en helfestlig upplevelse förvisso, så är förvånad över din slutkläm. :D
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Trots allt ett vettigt pris.
Mycket hoj för pengarna. det finns dom som vill ha 10' till för en gammal SD01;a.
Den lär försvinna snabbt. Trots hotet... :)

Jo jag hade inget att klaga på priset, tycker det bara ärt synd med tråkig ton i annonserna:)

Håller med, de där är märkligt dyra oavsett årsm, Varaderon alltså


Borta från Blocket redan tidigt i morse.
Inte överraskad, men jag tvivlar på att det var Kramers kommentar som fick honom att tänka om.
Rätt pris, helt enkelt - för att få sålt inom den där stipulerade tidsintervallen vi läst om här tidigare.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Notrightrider - det här var fanimej den roligaste provkörningsrapporten på mycket länge! :tummenupp:krama:rofl
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja fy fan, det var ett härke utan dess like. Blä!

Kanske har en aning om hur 1100:an bar sig åt. Jag körde tyvärr en kompis syrras VF 750C och den hojen hade den konstigaste blandning av egenskaper jag provat nånsin. Styret kändes som placerat någon decimeter framför bröstet och fotpinnarna alldeles för långt fram.
Redan i gångfart höll jag på att falla bakåt. I full storm i 120 var det en kamp för att övervinna mjölksyran.
Har också för mig att "fjädringen" och "väghållningen" var minst sagt underlig. Men trots allt minns jag motorn som rätt mullig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är inte grejen med de där Hondorna just motorn (och ljudet)?

Dessutom var det väl bara de som kom från Harley som föll för dem, och då uppfattas väl allting som jäkligt modernt och bra?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Många som har överpriser på sina hojar tycker jag.

Är nog så... Men tanken slog mig att vissa överpriser kan vara så att de är inräknat prutning...
Har varit me om vid försäljning att även om priset är lågt så ska folk pruta ändå...
Kanske kompensation för de...
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Är nog så... Men tanken slog mig att vissa överpriser kan vara så att de är inräknat prutning...
Har varit me om vid försäljning att även om priset är lågt så ska folk pruta ändå...
Kanske kompensation för de...
Klart det finns prutning, men när folk lägger ut hojar för 80 85 tkr för en 08 typ cbr 1000rr. Realisk så tycker jag max 60tkr låter rimligt då pruta man ju jätte mkt tycker dom.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det är bara precis efter det att en affär blivit av som respektive part vet vad den aktuella hojen var värd just då, för de inblandade. Det finns nötter i alla led alltid.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top