Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Facebook igen då, synd på dynan annars känns det som ett bra köp!
View attachment 505273
Grymt koncept ändå!
Det där ser ut som en 100ccHonda Lead.
Men får man till framdelen bra, med styrning och fjädring, så är det ju optimalt för touring 🤟
Har haft den där funderingen alltför länge, men då med 50cc fyrtakt som utgångspunkt.
Så....köp....vintern är lång!
 
Lite sugen men är hojen problemfri? för och nackdelar
BMW o 954 mil - då kan du räkna med att den är problemfri och en bekväm hoj för långtouring
men.......
den har en inneboende svaghet - kopplingen är en enskivig torrlamell (som på bil) - lamellen sitter på splines på ingående axel växellåda. Tyvärr har BMW tappat bort sig i konstruktionsarbetet så greppet mellan axel o lamellhylsa är kort vilket innebär att efter ett antal mil kan lamellhylsa börja rotera på axeln.
Är du allvarlig spekulant så läs in dig på nätet - är själv osäker på om problemet gäller alla 1150 eller bara inom vissa chassienummer.
Sedan rasar inte alla 1150 på detta sätt, men det är ett känt problem - några träffar nedan med sökningen "1150 clutch spline"
 
Last edited:
Lite sugen men är hojen problemfri? för och nackdelar


Håller med Surtees ovan, och lägger till ett par grejer:

Hydraulisk koppling med slavcylinder som om den börjar läcka leder in hydraulmedium rakt in till kopplingslamellen.
Ovanligt problem på hojar som körs och servas, mer vanligt förekommande på hojar som stått länge.

Vidare: en bakre tätning av vevaxeln som gärna ger upp på hojar som stått länge.
Oljan läcker ut bakom svänghjulet och hamnar ganska snart på torrlamellen.

Alla dessa kopplingsrelaterade problem går att ordna själv, men är tidsödande.
Man får ha helt enkelt hänga upp cykeln i taket och "stycka upp den" bakifrån tills man når kärnan.

Mer problem för en lågmilare:
Ett känsligt ABS-system som gärna beckar ihop om hojen står stilla utan sina bromsvätskebyten, med risk för byte av ABS-enhet och högtryckspump. Därtill kopplade bilbromsar, många luftningspunkter och viktig sekvensluftning krävs för att få ett enkelt bromsvätskebyte att fungera.

Ja, just det: modellen är dessutom drabbad av den tidens BMW-hybris och har en elektrisk servoanläggning(!) som dels är ytterligare en källa till problem och dessutom, tillsammans med ABS-emheten ställer stora krav på batteriet.

Inget positivt? Jo, för tusan!
Modellen slukar mil så det står härliga till, 6an är en tydlig överväxel och motorgången är avslappnande.

Med min längd är jag inte nöjd med hur den elektriska rutan fungerar.
Jag hade behövt att den "sköts uppåt bakåt" mot mig och min hjälm för att undgå turbulens. Istället reser sig rutan rakt upp och står till sist näst intill lodrätt som en dassdörr i vinden.
Funkar säkert för just den tysken som ritat konceptet, men inte för mig. Det blir hela havet stormar bakom den uppresta rutan och min skalle dansar i turbulensen.

Jag sålde av just en sådan RT 1150 förra våren med 7.000 mil på mätaren i uppröjningen hemma. Slirande koppling och all världens felkoder vad gäller ABSen deklarerades tydligt, och jag släppte den snorbilligt.

Killen var eld och lågor och skulle iväg på Medelhavssemester redan samma sommar. Sade han.
Jag ser nu när jag slår regnumret att han ännu inte fått den besiktigad...

Tillbaka till hojen i annonsen:

Superfint skick, Nyservad och genomgången med bland annat ny bränslepump.

Ny bränslepump kan vara ett tecken på att soppan morfat ner till gunk och att fler problem väntar. Analogt med det kan man också vänta att något liknande är på gång att hända med ABS-pumpen.

Skulle jag köpa en gammal 1150 igen, så skulle jag sätta av 20 - 25.000 för reparationer under det första året.
Där någonstans ligger summan om man tvingas lämna bort antingen ABS-jobb eller kopplingsjobb. Kan man meka själv så ändras bilden.

Men, summan förutsätter att endast den ena bomben löser ut. Hamnar man i kombination kopplingsras + ABS-problem så kostar det dubbelt.

Alltså: hellre en långkörd och välservad oilhead för 15 - 20' än en lågmilad hoj som stått i evigheter för 40 - 45'.
Jag vågar påstå att dom kommer kosta lika mycket i reparationer första "igångsättningsåret" och då blir den dyra hojen vääldigt dyr.

Sedan, när man fått snurr på grejerna och kommit in i servicecykeln så är det en annan femma. Då går det billigt och bra - men hojen står dig i 70 papp.

Är den värd så mycket...?
 
Håller med Surtees ovan, och lägger till ett par grejer:

Hydraulisk koppling med slavcylinder som om den börjar läcka leder in hydraulmedium rakt in till kopplingslamellen.
Ovanligt problem på hojar som körs och servas, mer vanligt förekommande på hojar som stått länge.

Vidare: en bakre tätning av vevaxeln som gärna ger upp på hojar som stått länge.
Oljan läcker ut bakom svänghjulet och hamnar ganska snart på torrlamellen.

Alla dessa kopplingsrelaterade problem går att ordna själv, men är tidsödande.
Man får ha helt enkelt hänga upp cykeln i taket och "stycka upp den" bakifrån tills man når kärnan.

Mer problem för en lågmilare:
Ett känsligt ABS-system som gärna beckar ihop om hojen står stilla utan sina bromsvätskebyten, med risk för byte av ABS-enhet och högtryckspump. Därtill kopplade bilbromsar, många luftningspunkter och viktig sekvensluftning krävs för att få ett enkelt bromsvätskebyte att fungera.

Ja, just det: modellen är dessutom drabbad av den tidens BMW-hybris och har en elektrisk servoanläggning(!) som dels är ytterligare en källa till problem och dessutom, tillsammans med ABS-emheten ställer stora krav på batteriet.

Inget positivt? Jo, för tusan!
Modellen slukar mil så det står härliga till, 6an är en tydlig överväxel och motorgången är avslappnande.

Med min längd är jag inte nöjd med hur den elektriska rutan fungerar.
Jag hade behövt att den "sköts uppåt bakåt" mot mig och min hjälm för att undgå turbulens. Istället reser sig rutan rakt upp och står till sist näst intill lodrätt som en dassdörr i vinden.
Funkar säkert för just den tysken som ritat konceptet, men inte för mig. Det blir hela havet stormar bakom den uppresta rutan och min skalle dansar i turbulensen.

Jag sålde av just en sådan RT 1150 förra våren med 7.000 mil på mätaren i uppröjningen hemma. Slirande koppling och all världens felkoder vad gäller ABSen deklarerades tydligt, och jag släppte den snorbilligt.

Killen var eld och lågor och skulle iväg på Medelhavssemester redan samma sommar. Sade han.
Jag ser nu när jag slår regnumret att han ännu inte fått den besiktigad...

Tillbaka till hojen i annonsen:



Ny bränslepump kan vara ett tecken på att soppan morfat ner till gunk och att fler problem väntar. Analogt med det kan man också vänta att något liknande är på gång att hända med ABS-pumpen.

Skulle jag köpa en gammal 1150 igen, så skulle jag sätta av 20 - 25.000 för reparationer under det första året.
Där någonstans ligger summan om man tvingas lämna bort antingen ABS-jobb eller kopplingsjobb. Kan man meka själv så ändras bilden.

Men, summan förutsätter att endast den ena bomben löser ut. Hamnar man i kombination kopplingsras + ABS-problem så kostar det dubbelt.

Alltså: hellre en långkörd och välservad oilhead för 15 - 20' än en lågmilad hoj som stått i evigheter för 40 - 45'.
Jag vågar påstå att dom kommer kosta lika mycket i reparationer första "igångsättningsåret" och då blir den dyra hojen vääldigt dyr.

Sedan, när man fått snurr på grejerna och kommit in i servicecykeln så är det en annan femma. Då går det billigt och bra - men hojen står dig i 70 papp.

Är den värd så mycket...?
jag avstår affären haha
 
Oops...! :rodnar

Inte meningen att sabba det roliga, men jag är helt färdig med myten att BMW skulle vara skottsäker och oförstörbar.

Kanske på den gamla luftkylda tiden, men ju mer komplicerade man bygger hojarna desto mer framtida komplikationer bygger man in i dem.

Jag tycker hojen i annonsen har ett för högt startpris, oaktat den låga körsträckan.


Edit:

Hatar jag BMW?
Nope. Det är myten om BMW jag inte gillar.

Efter mitt utbrott i går kväll var jag tvungen att kalibrera mitt marknadsinstrument (Salivam index digitus) och se vad jag hittade:

Screenshot_20241017-083609~2.png




En bilhandlare lade ut en 1150 RT i våras för förti papp. Den har nästan 10 ggr mer mil än den röde lågmilaren och en hel del skavanker dessutom.

Förvisso en enda ägare som kört hojen regelbundet sedan ny och besiktigat varje år - exemplarisk hantering av just en BMW, om den är korrekt servad.

Men, troligen ändå ett sämre köp än den röde. Kombinationen tjurig säljare som "skall ha ut vad den är värd" och bilförmedlare som lägger på sin provision skickar upp priset i det orimliga.

Det är en trevlig hoj för sitt ändamål - jag saknar min på samma sätt som jag saknar alla hojar jag sålt, men faktiskt lite extra ibland när jag kör långt.
För dyr att hålla igång, bara.
 
Last edited:
Oops...! :rodnar

Inte meningen att sabba det roliga, men jag är helt färdig med myten att BMW skulle vara skottsäker och oförstörbar.

Kanske på den gamla luftkylda tiden, men ju mer komplicerade man bygger hojarna desto mer framtida komplikationer bygger man in i dem.

Jag tycker hojen i annonsen har ett för högt startpris, oaktat den låga körsträckan.
I morgon ska min CBF1000 in på service.Nya packboxar, bromsvätska. kylvatten, tändstift, ny termostat, ny startmotor. Behåller den.
 
Oops...! :rodnar

Inte meningen att sabba det roliga, men jag är helt färdig med myten att BMW skulle vara skottsäker och oförstörbar.

Kanske på den gamla luftkylda tiden, men ju mer komplicerade man bygger hojarna desto mer framtida komplikationer bygger man in i dem.

Jag tycker hojen i annonsen har ett för högt startpris, oaktat den låga körsträckan.


Edit:

Hatar jag BMW?
Nope. Det är myten om BMW jag inte gillar.

Efter mitt utbrott i går kväll var jag tvungen att kalibrera mitt marknadsinstrument (Salivam index digitus) och se vad jag hittade:

View attachment 505335




En bilhandlare lade ut en 1150 RT i våras för förti papp. Den har nästan 10 ggr mer mil än den röde lågmilaren och en hel del skavanker dessutom.

Förvisso en enda ägare som kört hojen regelbundet sedan ny och besiktigat varje år - exemplarisk hantering av just en BMW, om den är korrekt servad.

Men, troligen ändå ett sämre köp än den röde. Kombinationen tjurig säljare som "skall ha ut vad den är värd" och bilförmedlare som lägger på sin provision skickar upp priset i det orimliga.

Det är en trevlig hoj för sitt ändamål - jag saknar min på samma sätt som jag saknar alla hojar jag sålt, men faktiskt lite extra ibland när jag kör långt.
För dyr att hålla igång, bara.
Har haft en 1150RS som jag bytte bort mot en GS.
Just med anledning av det blev så dyrt att göra service pga elektriskt bromsservo.
Hade även fel på hydrauliska koppl,servo.
Hade aldrig hänt förut enl. handlaren.
 
Har haft en 1150RS som jag bytte bort mot en GS.
Just med anledning av det blev så dyrt att göra service pga elektriskt bromsservo.
Hade även fel på hydrauliska koppl,servo.
Hade aldrig hänt förut enl. handlaren.

Det har aldrig hänt enligt trådarna/expertisen på SH heller...

En BMW har aldrig haft ABS problem helt enkelt!
 
Man tröttnade väl på att åka omkring på en originalhoj som alla andra.
Jag tycker att det är lite konstigt att man så sällan ser gamla gs750, ute, här eller på blocket. Det var ju Suzukis första fyrtakts-750. Trådekerhjul var kanske lite ute då men hett nu. Enkelskiva fram på de första.
Snygg hoj om man gillar 70/80-talshojar.

Bild från 2015, gamla KS.

IMG_1269.jpeg
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top