Denna lär inte ligga kvar så länge. Tror det är ett helt ok pris på den, ser riktigt fin ut!
https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_helix_250_lagmilare/1401375146
View attachment 505062
View attachment 505063Nä fy faan! Helix måste Spy!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Denna lär inte ligga kvar så länge. Tror det är ett helt ok pris på den, ser riktigt fin ut!
https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_helix_250_lagmilare/1401375146
View attachment 505062
View attachment 505063Nä fy faan! Helix måste Spy!![]()
Grymt koncept ändå!Facebook igen då, synd på dynan annars känns det som ett bra köp!
View attachment 505273
Det var rätt prisDenna lär inte ligga kvar så länge. Tror det är ett helt ok pris på den, ser riktigt fin ut!
https://www.blocket.se/annons/stockholm/honda_helix_250_lagmilare/1401375146
View attachment 505062
View attachment 505063
Facebook igen då, synd på dynan annars känns det som ett bra köp!
View attachment 505273
Inte bara ett, utan TVÅ felvända framdäck.
Nå, just denna gången är det lätt att åtgärda...![]()
BMW o 954 mil - då kan du räkna med att den är problemfri och en bekväm hoj för långtouringLite sugen men är hojen problemfri? för och nackdelar
Lite sugen men är hojen problemfri? för och nackdelar
Superfint skick, Nyservad och genomgången med bland annat ny bränslepump.
jag avstår affären hahaHåller med Surtees ovan, och lägger till ett par grejer:
Hydraulisk koppling med slavcylinder som om den börjar läcka leder in hydraulmedium rakt in till kopplingslamellen.
Ovanligt problem på hojar som körs och servas, mer vanligt förekommande på hojar som stått länge.
Vidare: en bakre tätning av vevaxeln som gärna ger upp på hojar som stått länge.
Oljan läcker ut bakom svänghjulet och hamnar ganska snart på torrlamellen.
Alla dessa kopplingsrelaterade problem går att ordna själv, men är tidsödande.
Man får ha helt enkelt hänga upp cykeln i taket och "stycka upp den" bakifrån tills man når kärnan.
Mer problem för en lågmilare:
Ett känsligt ABS-system som gärna beckar ihop om hojen står stilla utan sina bromsvätskebyten, med risk för byte av ABS-enhet och högtryckspump. Därtill kopplade bilbromsar, många luftningspunkter och viktig sekvensluftning krävs för att få ett enkelt bromsvätskebyte att fungera.
Ja, just det: modellen är dessutom drabbad av den tidens BMW-hybris och har en elektrisk servoanläggning(!) som dels är ytterligare en källa till problem och dessutom, tillsammans med ABS-emheten ställer stora krav på batteriet.
Inget positivt? Jo, för tusan!
Modellen slukar mil så det står härliga till, 6an är en tydlig överväxel och motorgången är avslappnande.
Med min längd är jag inte nöjd med hur den elektriska rutan fungerar.
Jag hade behövt att den "sköts uppåt bakåt" mot mig och min hjälm för att undgå turbulens. Istället reser sig rutan rakt upp och står till sist näst intill lodrätt som en dassdörr i vinden.
Funkar säkert för just den tysken som ritat konceptet, men inte för mig. Det blir hela havet stormar bakom den uppresta rutan och min skalle dansar i turbulensen.
Jag sålde av just en sådan RT 1150 förra våren med 7.000 mil på mätaren i uppröjningen hemma. Slirande koppling och all världens felkoder vad gäller ABSen deklarerades tydligt, och jag släppte den snorbilligt.
Killen var eld och lågor och skulle iväg på Medelhavssemester redan samma sommar. Sade han.
Jag ser nu när jag slår regnumret att han ännu inte fått den besiktigad...
Tillbaka till hojen i annonsen:
Ny bränslepump kan vara ett tecken på att soppan morfat ner till gunk och att fler problem väntar. Analogt med det kan man också vänta att något liknande är på gång att hända med ABS-pumpen.
Skulle jag köpa en gammal 1150 igen, så skulle jag sätta av 20 - 25.000 för reparationer under det första året.
Där någonstans ligger summan om man tvingas lämna bort antingen ABS-jobb eller kopplingsjobb. Kan man meka själv så ändras bilden.
Men, summan förutsätter att endast den ena bomben löser ut. Hamnar man i kombination kopplingsras + ABS-problem så kostar det dubbelt.
Alltså: hellre en långkörd och välservad oilhead för 15 - 20' än en lågmilad hoj som stått i evigheter för 40 - 45'.
Jag vågar påstå att dom kommer kosta lika mycket i reparationer första "igångsättningsåret" och då blir den dyra hojen vääldigt dyr.
Sedan, när man fått snurr på grejerna och kommit in i servicecykeln så är det en annan femma. Då går det billigt och bra - men hojen står dig i 70 papp.
Är den värd så mycket...?
I morgon ska min CBF1000 in på service.Nya packboxar, bromsvätska. kylvatten, tändstift, ny termostat, ny startmotor. Behåller den.Oops...!
Inte meningen att sabba det roliga, men jag är helt färdig med myten att BMW skulle vara skottsäker och oförstörbar.
Kanske på den gamla luftkylda tiden, men ju mer komplicerade man bygger hojarna desto mer framtida komplikationer bygger man in i dem.
Jag tycker hojen i annonsen har ett för högt startpris, oaktat den låga körsträckan.
Har haft en 1150RS som jag bytte bort mot en GS.Oops...!
Inte meningen att sabba det roliga, men jag är helt färdig med myten att BMW skulle vara skottsäker och oförstörbar.
Kanske på den gamla luftkylda tiden, men ju mer komplicerade man bygger hojarna desto mer framtida komplikationer bygger man in i dem.
Jag tycker hojen i annonsen har ett för högt startpris, oaktat den låga körsträckan.
Edit:
Hatar jag BMW?
Nope. Det är myten om BMW jag inte gillar.
Efter mitt utbrott i går kväll var jag tvungen att kalibrera mitt marknadsinstrument (Salivam index digitus) och se vad jag hittade:
View attachment 505335
BMW R 1150T Svensksåld 1 ägare inte till salu
Motorcykel BMW R modellår 2003 Motorcykel Grå 7320 mil Bensin Manuell Ingen information inte till saluwww.bilformedlingen.com
En bilhandlare lade ut en 1150 RT i våras för förti papp. Den har nästan 10 ggr mer mil än den röde lågmilaren och en hel del skavanker dessutom.
Förvisso en enda ägare som kört hojen regelbundet sedan ny och besiktigat varje år - exemplarisk hantering av just en BMW, om den är korrekt servad.
Men, troligen ändå ett sämre köp än den röde. Kombinationen tjurig säljare som "skall ha ut vad den är värd" och bilförmedlare som lägger på sin provision skickar upp priset i det orimliga.
Det är en trevlig hoj för sitt ändamål - jag saknar min på samma sätt som jag saknar alla hojar jag sålt, men faktiskt lite extra ibland när jag kör långt.
För dyr att hålla igång, bara.
Har haft en 1150RS som jag bytte bort mot en GS.
Just med anledning av det blev så dyrt att göra service pga elektriskt bromsservo.
Hade även fel på hydrauliska koppl,servo.
Hade aldrig hänt förut enl. handlaren.
De är kul att bygga. Man ser coolare ut vid korvmojen än om man låter windjammern och gigantosadeln sitta på.
Man tröttnade väl på att åka omkring på en originalhoj som alla andra.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |