44900 kr - Touring - Kävlinge - BMW R 1150 RT ABS från 2001. Endast 1 brukare och 953 mil. Superfint skick, Nyservad och genomgången med bland annat ny br...
www.blocket.se
Lite sugen men är hojen problemfri? för och nackdelar
Håller med Surtees ovan, och lägger till ett par grejer:
Hydraulisk koppling med slavcylinder som om den börjar läcka leder in hydraulmedium rakt in till kopplingslamellen.
Ovanligt problem på hojar som körs och servas, mer vanligt förekommande på hojar som stått länge.
Vidare: en bakre tätning av vevaxeln som gärna ger upp på hojar som stått länge.
Oljan läcker ut bakom svänghjulet och hamnar ganska snart på torrlamellen.
Alla dessa kopplingsrelaterade problem går att ordna själv, men är tidsödande.
Man får ha helt enkelt hänga upp cykeln i taket och "stycka upp den" bakifrån tills man når kärnan.
Mer problem för en lågmilare:
Ett känsligt ABS-system som gärna beckar ihop om hojen står stilla utan sina bromsvätskebyten, med risk för byte av ABS-enhet och högtryckspump. Därtill kopplade bilbromsar, många luftningspunkter och viktig sekvensluftning krävs för att få ett enkelt bromsvätskebyte att fungera.
Ja, just det: modellen är dessutom drabbad av den tidens BMW-hybris och har en elektrisk servoanläggning(!) som dels är ytterligare en källa till problem och dessutom, tillsammans med ABS-emheten ställer stora krav på batteriet.
Inget positivt? Jo, för tusan!
Modellen slukar mil så det står härliga till, 6an är en tydlig överväxel och motorgången är avslappnande.
Med min längd är jag inte nöjd med hur den elektriska rutan fungerar.
Jag hade behövt att den "sköts uppåt bakåt" mot mig och min hjälm för att undgå turbulens. Istället reser sig rutan rakt upp och står till sist näst intill lodrätt som en dassdörr i vinden.
Funkar säkert för just den tysken som ritat konceptet, men inte för mig. Det blir hela havet stormar bakom den uppresta rutan och min skalle dansar i turbulensen.
Jag sålde av just en sådan RT 1150 förra våren med 7.000 mil på mätaren i uppröjningen hemma. Slirande koppling och all världens felkoder vad gäller ABSen deklarerades tydligt, och jag släppte den snorbilligt.
Killen var eld och lågor och skulle iväg på Medelhavssemester redan samma sommar. Sade han.
Jag ser nu när jag slår regnumret att han ännu inte fått den besiktigad...
Tillbaka till hojen i annonsen:
Superfint skick, Nyservad och genomgången med bland annat ny bränslepump.
Ny bränslepump kan vara ett tecken på att soppan morfat ner till gunk och att fler problem väntar. Analogt med det kan man också vänta att något liknande är på gång att hända med ABS-pumpen.
Skulle jag köpa en gammal 1150 igen, så skulle jag sätta av 20 - 25.000 för reparationer under det första året.
Där någonstans ligger summan om man tvingas lämna bort antingen ABS-jobb eller kopplingsjobb. Kan man meka själv så ändras bilden.
Men, summan förutsätter att endast den ena bomben löser ut. Hamnar man i kombination kopplingsras + ABS-problem så kostar det dubbelt.
Alltså: hellre en långkörd och välservad oilhead för 15 - 20' än en lågmilad hoj som stått i evigheter för 40 - 45'.
Jag vågar påstå att dom kommer kosta lika mycket i reparationer första "igångsättningsåret" och då blir den dyra hojen vääldigt dyr.
Sedan, när man fått snurr på grejerna och kommit in i servicecykeln så är det en annan femma. Då går det billigt och bra - men hojen står dig i 70 papp.
Är den värd så mycket...?