http://www.blocket.se/varmland/Aixam_Scouty_GTR_72956361.htm?ca=11&w=3
Konstigaste motorcykeln jag sett eller är det en bil? Svårt att tyda i annonsen
Svårt att tyda överhuvudtaget. Den går in under samma knasregel som Quaddar, ATVs, och Go-Cart liknande köretyg som anses ge "frihetskänsla" som en motorcykel, fast man bara har bilkörkort.
Om det hela väger under en viss vikt, saknar krocksäkerhet och inte har mer än 15 kW. Typ.
Här är gamla och nya reglerna:
*
Réglementation en fin de vie 2002/24/CE
Category L7e
Maximum speed --
Maximum power 15 kW (20.3 hp)
Unladen weight 400kg (without fuel or accessories)
Nouvelle Réglementation 168/2013/UE
Category L7eCP
Maximum speed 90 km/h
Maximum power 15 kW (20.3 hp)
Unladen weight 450kg (with fuel)
Den utannonserade MC-bilen får alltså enligt de gamla reglerna gå precis hur fort som helst, och kan köras på antingen A* eller B* kort.
Ett drömfordon...?
I själva verket ett av livets stora mysterier. I vart fall här i Sverige.
Vem har, A.D 2017
endast A* kort, men bär ändå på drömmen att köra bil?
En MC-bil ny kostar typ en och en halv gång av vad en ny småbil kostar, och en 10 år gammal beggad kärra tydligen mångdubbelt mer än en begagnad bil.
Så varför? Prisskillnaden mellan MC-bil och bil finansierar ett B*-kort för precis vilken idiot som helst.
...och har man redan B*-körkort, så varför klämma in sig i en dyrare och på alla sätt sämre MC-bil?
Lägre årsskatt? Det är den enda reella fördelen jag kan se mellan bil och MC-bil.
Räknar man hem kalkylen på det? *fniss*
Jag fattar argumenten för att skaffa sin unge en mopedbil: enklare förflyttning, större frihet för föräldrarna som slipper hämta/lämna, döva samvetet för bristande föräldraengagemang, status och en del annat sånt.
Men en MC-bil...? Skall man avstå ett år med AM-kort och mopedbil för att istället ta MC-kort som 16-åring?
Eller skall man ta både AM och A1 inom ett års tid, och dessutom köpa båda fordonen?
...och MC-kort? Är inte det farligt? Tänk om lilla Tindra får för sig att köra riktig MC?
Glöm inte att köpet av mopedbilar, och antaglig även MC-bilar ofta rationaliseras med argumentet "säkerhet".
Det
finns ett argument som kanske kan bära här: slippa vara låst mellan svenska dödsräcken i 45 km/h.
Men värt? Tja, i det fall Trafikverket byggt sönder den enda vägen som finns och inga alternativa sträckningar inom rimligt avstånd existerar, så...
Nej, det håller inte. Hur fan man än vänder på det så håller det inte.
Jag
tror dessutom att det nya reglementet tillåter fyrsitsiga MC-bilar - om dom byggs extra tunt, pappigt och osäkert.
Häpp! Fler döda tonåringar på en och samma gång.
Man kan fråga sig hur många MC-bilar som sålts i Sverige under det senaste decenniet.
Kanske skulle staten göra en slagning på de registrerade ägarna, ta kontakt och fråga hur det står till i övrigt...? Eugeniken ligger ju på is just nu, men allt går ju som bekant i cykler. Innehav av EU MC-bil skulle kunna vara något att börja nysta i...
Annat är det i Frankrike - surrogatbilarnas hemland.
Konceptet är stort är, dels pga förmånliga skatteregler, men även tack vare att det finns en uppsjö av förenklade körkort för alla dem som av medicinska, kognitiva eller alkoholrelaterade skäl inte kan få eller behålla ett riktigt körkort.
Därför existerar fortfarande dessa "voiture sans permis" - körkortsfria bilar: dom är till för sådana som absolut inte borde vara ute på vägen.
Född innan 1988? Körkortsfritt paw-rikhtiit.
Tänk på det när ni semestrar i Frankrike - vilken idiot som helst kan sitta bakom ratten i en sådan där surrobil. Och gör det oftast.
Men, det är inte därför företaget som säljer just detta exemplaret skall brännmärkas, hudflängas och sättas i stupstock. Nej, deras brott är värre än så:
Den som i Sverige lägger till en genitivapostrof i sitt företagsnamn förtjänar bara spott och spe!
Namnet "Anna's Bilar" är en styggelse och skam för till och med Molkom!