Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Att borra upp den 1 liter är ganska saftigt
Fast om man utgår från 2500cc motorn så saknas ju bara 800cc, dvs en ökning med 32%. Borde inte det kunna vara görligt, beroende på hur tight burkarna sitter? Jag menar, jag har i dagsläget ett big-bore kit på min Ultra som förstorar motorvolymen med 15%, och den motorn är mer än en halvliter mindre än Trajjans från början. Det är dessutom ett bolt-on kit som finns färdigt att köpa, så om man verkligen vill och har resurserna för att specialtillverka ett megabore-kit med orimligt stor volym så kanske omkring 30% ökning inte är någon omöjlighet...

Nu tror jag inte att så är fallet i fråga om just denna annonsen, det är mer troligt ett feltryck som resulterat i 3300cc istället för 2300cc som de första årsmodellerna hade. Men ändå, tyckte det var lite kul som tankeexperiment :)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Blir inte klok på den här...
Antingen är det bara en lång stör med kardan och 70-tals påbrå. som bara ska glömmas bort. Eller så är det en fullkomligt magisk orginalhoj och faktiskt en av Yamahas hörnstenar som deras första muskelhoj.
Vad hade Alfons Brückman tyckt, köpa eller glömma?
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.


En '83:a XJ900 och han skriver:
"i toppskick med 7800mil är en riktigt fin motorcykel med maximal kvalitet, extraordinär teknik & säkerställer intensiv körglädje"

Vilken beskrivning ?
Vilka fina ord.

Jag hade en '84:a XJ900 för länge, länge sen.
Jag undrar vad det var för extraordinär teknik den hade. Hur jag än försöker så kan jag inte komma på det med min lilla jordnöts-hjärna :unsure:

Oj oj. Intensiv körglädje, minsann.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En '83:a XJ900 och han skriver:
"i toppskick med 7800mil är en riktigt fin motorcykel med maximal kvalitet, extraordinär teknik & säkerställer intensiv körglädje"

Vilken beskrivning ?
Vilka fina ord.

Jag hade en '84:a XJ900 för länge, länge sen.
Jag undrar vad det var för extraordinär teknik den hade. Hur jag än försöker så kan jag inte komma på det med min lilla jordnöts-hjärna :unsure:

Oj oj. Intensiv körglädje, minsann.

Ja, det är ju intensivt att köra 80 talare med finesser som "aktivt slumpmässigt spårval- välj spår in i kurvan, ut åker du det du får, ibland är det fortfarande asfalt under hjulen" och RTS-random tank slappers....
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda CB 750 K6 -77 Ombyggd, Måste bort Ev. byte? https://www.blocket.se/annons/goteborg/honda_cb_750_k6_77_ombyggd_maste_bort_ev_byte_/108723351
142957e63674a3ac7b5e55229942bc62.jpg
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda CB 750 K6 -77 Ombyggd, Måste bort Ev. byte? https://www.blocket.se/annons/goteborg/honda_cb_750_k6_77_ombyggd_maste_bort_ev_byte_/108723351
142957e63674a3ac7b5e55229942bc62.jpg

Ah! Vår gamle vän Leksaksmannen.
Här ser man vikten av att lägga sig på en realistisk prisnivå från start.

Känns som flera har tittat på hojen och kommit med kommentarer: det finns ny info om att motorn kanske snarare är 5 år äldre än först angivet mm mm.

Nå. Det spelar ju ingen roll egentligen - motorn lär behöva rivas och det är ju samma lika ändå - och hela ekipaget känns mer än någonsin som ett HPD utav hopplockade delar av tveksamt ursprung som fått en ram från någon kraschad K7a.

Intressant dock att 750:in måste säljas av utrymmesskäl - men han vill byta till ändå större grejer.
Kanske delbyte mot äldre fordon 4-hjul
eller 50-1500cc på 2-3-hjul
eller flytetyg 4-5 m från 70-80-talet...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ah! Vår gamle vän Leksaksmannen.
Här ser man vikten av att lägga sig på en realistisk prisnivå från start.

Känns som flera har tittat på hojen och kommit med kommentarer: det finns ny info om att motorn kanske snarare är 5 år äldre än först angivet mm mm.

Nå. Det spelar ju ingen roll egentligen - motorn lär behöva rivas och det är ju samma lika ändå - och hela ekipaget känns mer än någonsin som ett HPD utav hopplockade delar av tveksamt ursprung som fått en ram från någon kraschad K7a.

Intressant dock att 750:in måste säljas av utrymmesskäl - men han vill byta till ändå större grejer.
Men en del sanning i rubriken- den måste fanimej bort, långt bort…
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den där sköningen! Där ögonen på hojen hoppat ut för att föraren bromsat jettehårt!!!!


Lika som bär:

20230830_061647.jpg
20230830_061022.jpg




Det är lagt massor av arbete på hojen, och missriktad kärlek - i en annan tidsepok.

Jungfrubröst var inte ens snyggt på 80-talet, men det var fortfarande det enda man kunde få tag på.
...i HCJ-katalogen. Hela bakdelen är ett sammelsurium av intentioner:

20230830_061612.jpg

Notera gärna hålen för besiktningsflärpen bak.
Det finns mer märkliga fynd på denna hojen.

Still not buying, men det är lite kittlande att koppla släp och se om ett ultraskambud går hem.
Men, man lär inte få veta ett smack var de olika ingående delarna kommer ifrån och brisen av snodda delar blandas med en överton av 'köpt från ett dödsbo' typ - så det lär inte finnas några svar att få.

Ett tidsdokument, dock. Från en svunnen tid - som kanska var runt hörnet redan när bygget påbörjades.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lika som bär:

View attachment 489002
View attachment 489003




Det är lagt massor av arbete på hojen, och missriktad kärlek - i en annan tidsepok.

Jungfrubröst var inte ens snyggt på 80-talet, men det var fortfarande det enda man kunde få tag på.
...i HCJ-katalogen. Hela bakdelen är ett sammelsurium av intentioner:

View attachment 489004

Notera gärna hålen för besiktningsflärpen bak.
Det finns mer märkliga fynd på denna hojen.

Still not buying, men det är lite kittlande att koppla släp och se om ett ultraskambud går hem.
Men, man lär inte få veta ett smack var de olika ingående delarna kommer ifrån och brisen av snodda delar blandas med en överton av 'köpt från ett dödsbo' typ - så det lär inte finnas några svar att få.

Ett tidsdokument, dock. Från en svunnen tid - som kanska var runt hörnet redan när bygget påbörjades.
Jag tycker fortfarande att den skulle kunna vara endurance-cool, nersmetad med fransk cigarettreklam printad med låtsasnötningar här o där. En tjuttiotalstransponder på gaffelbenet och Devilpipa
 
  • Gilla
Reaktioner: 007

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Då är frågan, vilken hoj skulle du helst bli sedd ute på? Ovanstående med Volvolastbilslampor med en dragning åt att det skulle kunna vara en endurance à la 70-tal? Eller valfri scrambler brattler kafferäcer från denna trå med blandade småfix kvar?
Jag får nog erkänna att det lutar åt Volvolampan.:unsure:.

När jag fick reda på att detaljen heter jungfrubröst var jag såld. Tack för lektionen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Då är frågan, vilken hoj skulle du helst bli sedd ute på? Ovanstående med Volvolastbilslampor med en dragning åt att det skulle kunna vara en endurance à la 70-tal? Eller valfri scrambler brattler kafferäcer från denna trå med blandade småfix kvar?
Jag får nog erkänna att det lutar åt Volvolampan.:unsure:.

När jag fick reda på att detaljen heter jungfrubröst var jag såld. Tack för lektionen.
Måste man välja något av alternativen?
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top