Dagens Blocket! (mc-relaterat)

I lillbilen stoppade jag in Osrams LED night Breaker som enl dem är godkänd i just den modellen. Bilen ska snart besiktigas så då får vi veta.
I en annan bil som inte fanns i Osrams godkännadelist satta jag in BP3- LED night breaker coh det blev riktigt bra ljus ur projektorreflektorerna. Ingen blinkar på mig och ljusbilden är knivskarp.
Multin som har Xenon nu ska får H7 LED när säsongen börjar så slipper jag upptändningstiden på helljuset.
Jaha nja, man får väl inte ha led i bil för H-lampor så jag tänkte undvika det.

Om de är bra som du tycker dig utläsa, eller hoppas, är svårt att svara på. Men jag bytte ut "vanliga" H-lampor mot Osram Nightbreakers på min gamla Triumph Sprint och ljuset blev tydligt bättre. Starkare och vitare. Det var inga LED då alltså, utan vanliga lampor (H4? H7? ... minns inte).

Min upplevelse är såklart subjektiv och jag har inga mätdata. Så långt gick jag inte. Kanske kan @DampKid ha någon åsikt? Han har ju från tid till annan nördat in ordentligt på belysning, eller hur Dampen? ;)
Låter bra, men hur lång livslängd har de i månader cirka?
 
Låter bra, men hur lång livslängd har de i månader cirka?
Ingen aning, den hojen är såld sedan flera år.
Jag ser dem som "lampor" bara. Fortfarande en lampa fast med premiumprestanda är den uppfattning jag har fått. Finns i samma ställ på OKQ8 som andra, fast de här var dyrare och påstås vara bättre enligt texten på förpackningen.

Rätt eller fel? Vem vet. Placebo-effekt? :D
 
Tips: Somliga säger att man behöver ha med sig intyget när det besiktigas. Är väl nån av alla länkarna här som avses skulle jag tro
En fråga som dyker upp hos mig är:
Varför behöver man ett intyg?
Vad anmärker besiktningen på?
Korrekt ljusbild så är väl saken biff, eller?
 
En fråga som dyker upp hos mig är:
Varför behöver man ett intyg?
Vad anmärker besiktningen på?
Korrekt ljusbild så är väl saken biff, eller?
Nej man får normalt sett inte byta från halogen till xenon eller led vad gäller halvljus. Även om du har rätt ljusbild så har du ingen nivåreglerare som kompenserar för tex tungt släp som xenoninsatser brukar ha. Det är ganska nytt det här att somliga LED ska vara godkända men jag gissar det är inte de starkaste led-lamporna man kan få tag på om man säger så.
 
Nej man får normalt sett inte byta från halogen till xenon eller led vad gäller halvljus. Även om du har rätt ljusbild så har du ingen nivåreglerare som kompenserar för tex tungt släp som xenoninsatser brukar ha. Det är ganska nytt det här att somliga LED ska vara godkända men jag gissar det är inte de starkaste led-lamporna man kan få tag på om man säger så.
Men vilket regelverk styr det?
LED eller inte, tänker jag.
Finns det vissa som är godkända, och vad styrs det av i så fall?
 
En fråga som dyker upp hos mig är:
Varför behöver man ett intyg?
Vad anmärker besiktningen på?
Korrekt ljusbild så är väl saken biff, eller?
På bilsidan gäller det s k "helbilsgodkännandet", vilket innebär att i princip inget får ändras från det modellen blev typgodkänd. Gäller efter EU-direktiv från 2007.
 
Last edited:
Det finns en lista på en del bilar som är godkända för ändring av strålkastare på osrams hemsida.

Även Philips har lampor som är godkända för vissa bilar. Även dom har en lista på sin hemsida.

När man har monterat såna led-lampor i en bil med "vanliga" lampor så ska man ha med sig ett intyg som följer med led-lamporna, bes-gubben kollar då sin lista så bilen i fråga är godkänd och saken är klar.

Så det är inte så komplicerat.

I övrigt så får man inte byta mellan halogen, led xenon som framgår tidigare i tråden, varken i halvljus eller dimstrålkastare.


MEN!!!

Om det är en båge man byter på så är det helt fritt att skifta emellan de olika ljuskällorna sålänge som ljusbilden är ok.

Jag är besgubbe själv som jobbar med både bågar och bilar.

Lista från osrams hemsida Personbil (PDF)


Typgodkännande från TS (PDF)


Lista på led-lampor från Philips (PDF)

 
Last edited:
MEN!!!

Om det är en båge man byter på så är det helt fritt att skifta emellan de olika ljuskällorna sålänge som ljusbilden är ok.
Har också hört att det ska vara så numera men inte lyckats hitta det på pränt. Jag har ett gäng hojar jag nog kan tänka mig göra det på men vill ha lite mer än hörsägen innan jag gör det.
 
På bildsidan gäller det s k "helbilsgodkännandet", vilket innebär att i princip inget får ändras från det modellen blev typgodkänd. Gäller efter EU-direktiv från 2007.
Inte bara på bil, kom på MC 1999 (bilar -97)

Du får bara ändra sådant som tillverkaren godkänt.

I Tyskland finns det massor med tillbehör som är Tüv godkända vilket innebär att om du byter till andra backspeglar, stålomspunna bromsslangar, nya fotpinnar, blinkers, styre what ever så måste du ha med dig ett intyg om detta när du blir stoppad av polisen. Tyska bikers kan ha en hel lunta med intyg i väskan när de kör hoj :)

Många tillverkare har också typat tillbehör från vissa märken, T ex BMW har typat REMUS och AKRA pipor, KTM har AKRA osv, men det kräver de CoC godkända produkterna med katalysator och db-killer monterad. De är då betydligt dyrare än samma produkt som du köper utan intyg.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top