Dagens journalism...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Och om det är vad man identifierar sig som?

För mig är det helt svartvitt, tar 100% rygg på Brooklyn och hans alt right definition av man/kvinna.
Eftersom det finns fler varianter än xx och xy så räcker inte definitionen.

Så kanske:
XX = damklass
Övrigt = herrklass
Eller:
XX = damklass
XY = herrklass
Övrigt = ny klass

Sen behöver man ju kromosom-testa alla elitidrottare men det går ju att genomföra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Eftersom det finns fler varianter än xx och xy så räcker inte definitionen.

Så kanske:
XX = damklass
Övrigt = herrklass
Eller:
XX = damklass
XY = herrklass
Övrigt = ny klass

Sen behöver man ju kromosom-testa alla elitidrottare men det går ju att genomföra.
Du har bevisligen gått på vänsterns kampanj att det finns en fråga här.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Du har bevisligen gått på vänsterns kampanj att det finns en fråga här.
Uppenbarligen finns det en fråga här eftersom du postar inlägg om den. 😅

Frågan är ju hur vi slipper se kvinnor få stryk av män vilket väl är det vi båda vill?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Uppenbarligen finns det en fråga här eftersom du postar inlägg om den. 😅

Frågan är ju hur vi slipper se kvinnor få stryk av män vilket väl är det vi båda vill?
Haha ja det finns en fråga och det är hur vi trycker tillbaka vänstern, inte om kvinnor kan vara män och så vidare.

Hade du sett något mer av Trump intervjun förresten? Du svarade aldrig på den.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Haha ja det finns en fråga och det är hur vi trycker tillbaka vänstern, inte om kvinnor kan vara män och så vidare.

Hade du sett något mer av Trump intervjun förresten? Du svarade aldrig på den.
Jag trodde den stora delen i det var "gender issues". ;)

Nä, orkar inte se den gaggiga gubben mer än nödvändigt.
Tom du måste erkänna att han är en skugga av sitt forna jag.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
BTW så har nu Taiwanesiskan (som inte heller fick boxas i VM) spöat upp en Bulgariska som visade X med sina pekfingrar efter matchen.
Hon vill också ha Brooklys regler. :)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Istället för att gaffla om att media ”mörkar” obekväma uppgifter eller för fram något specifikt narrativ vore det väl bättre att alla ställer krav på att det som förmedlas skall vara sakligt, med sanningen överensstämmande och uppfylla en viss etisk miniminivå?

När det gäller idrottare är det enligt mig enkelt:

XX = damklassen
XY = herrklassen
Det är alltid enkelt att vara tvärsäker i ämnen man inte behärskar.

Jag har sett alltför många skriva tvärsäkert att det går att se i grenen på folk vart de hör och nu är det plötsligt kromosomerna. Hur gör man då? Givetvis kan man säga "du får inte tävla".
Eftersom jag är elkraftingenjör i grunden är inte det här något jag tycker mig kunna. Därför välkomnar jag öppenhet i diskussionen och så lite dogmatiskt mässande som möjligt.
Att undanhålla detaljer i berättelsen för att det passar ens eget narrativ är bara osmakligt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag trodde den stora delen i det var "gender issues". ;)

Nä, orkar inte se den gaggiga gubben mer än nödvändigt.
Tom du måste erkänna att han är en skugga av sitt forna jag.
Jag tycker mig inte ha sett det och han var vass i intervjun med arga kvinnan.

Här är han dålig och blir satt på plats dock, av en förmodligen mer vuxen person.

1000029741.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är alltid enkelt att vara tvärsäker i ämnen man inte behärskar.

Jag har sett alltför många skriva tvärsäkert att det går att se i grenen på folk vart de hör och nu är det plötsligt kromosomerna. Hur gör man då? Givetvis kan man säga "du får inte tävla".
Eftersom jag är elkraftingenjör i grunden är inte det här något jag tycker mig kunna. Därför välkomnar jag öppenhet i diskussionen och så lite dogmatiskt mässande som möjligt.
Att undanhålla detaljer i berättelsen för att det passar ens eget narrativ är bara osmakligt.

Ja, det går vanligtvis se mellan benen men det finns ju undantag precis som i det här fallet eller med en man som kapat bort apparaten.

Här visar det ju sig att den har XY kromosomer men jag läste också att kvinnor med XY-kromosomer brukar inte ha särskilt höga testosteronnivåer så varför har den här henen så höga testosteronnivåer?

Jag misstänker att det handlar om ren doping som dom tror sig kunna dölja bakom XY-kromosomerna.

Men det är förstås egentligen bortom min profession att avgöra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man är inte kvinna, dag är inte natt, rätt är inte fel.

Det finns en massa gråzoner men man bygger inte samhälle efter dem.

Hela grejen med vänsterskiten är att vi sitter och anpassar samhället och diskussioner efter små perifera företeelser. De flesta lever inte med ABC kromosomer eller hundmask och koppel eller är en rullstolsburen rom med PTSD.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså, man får skilja mellan vad man identifierar sig som/vill leva sitt liv som och att ställa upp i idrottstävlingar.

Det första handlar om den mänskliga rättigheten att vara den man vill och detta orsakar stort lidande där sådant är ”förbjudet” och har så gjort genom historien. Solklart tycker jag.

Det andra handlar om att på så lika villkor som möjligt tävla mot andra idrottare för att utröna vem som är bäst. Det är ingen mänsklig rättighet att ställa upp i OS eller VM utan här är det etiskt betydligt enklare att fastställa vilken klass du får ställa upp i.

Eftersom vi är ett antal miljarder människor så kommer det sannolikt alltid att finnas individer som har både det ena och det andra av någon medfödd orsak men då får helt enkelt XX/XY avgöra var man tävlar oavsett hur hög testosteronhalt eller andel röda blodkroppar man har naturligt. Variationer finns och det ger såklart olika förutsättningar för idrott. Kalla och Lundbäck har en extrem syreupptagningsförmåga vilket medförde stora framgångar i konditionsidrott; de hade knappast lyckats lika bra i diskus eller 100m. Osv

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Ja, det går vanligtvis se mellan benen men det finns ju undantag precis som i det här fallet eller med en man som kapat bort apparaten.

Här visar det ju sig att den har XY kromosomer men jag läste också att kvinnor med XY-kromosomer brukar inte ha särskilt höga testosteronnivåer så varför har den här henen så höga testosteronnivåer?

Jag misstänker att det handlar om ren doping som dom tror sig kunna dölja bakom XY-kromosomerna.

Men det är förstås egentligen bortom min profession att avgöra.
För några år sen var det testosteronnivån som var problemet för Caster Semenya. Jag läste nånstans att vissa idrottare tar preparat för att pressa ner testosteronet så de kan tävla. Då är ju frågan var den nivån ska ligga för att "alla" ska vara nöjda.

Självklart är det något i ens gener som ger möjligheter att vara bäst i olika grenar.

@Markus , man kan värna om andras väl och ve utan att vara vänstervriden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ted Cruz, always on a mission. Så grym. 🙂

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Inte särskilt komplext.
Finns det minst en funktionell Y-kromosom blir personen av manligt kön, oavsett övriga kromosomer. Detta är grundskolenivå av biologi.
OK, så:
XX = damklass
Övrigt med minst ett Y = herrklass

Såvitt jag kommer ihåg fick vi bara lära oss XX och XY i grundskolan. 🤔
(Men det var lääänge sedan nu.)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Inte särskilt komplext.
Finns det minst en funktionell Y-kromosom blir personen av manligt kön, oavsett övriga kromosomer. Detta är grundskolenivå av biologi.
"Funktionell" är lite av en brasklapp här.
DSD av olika slag kan påverka.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...