Dagens teoriprov... Ska det vara så här?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Igår gjorde jag misstaget att skriva teoriprovet för A-körkort. Jag kan väl föga påstå att jag var speciellt beredd, då jag varken läst en enda sida ur teoriboken eller kollat i någon pärm på trafikskolan. Dock har jag spenderat några timmar på att göra alla "slutprov" på trafikskolan.
Då jag snittat på c:a 63 rätt (av 70) på mina sista 10 "slutprov", så ansågs det att jag var redo att promenixa ner till vägverket för att genomlida ett teoriprov.
Jag var till 26% helt inställd på att det skulle gå helt åt Ballefjongberga och det första jag frågade receptionisten på VV var när man kunde få en ny tid för provskrivning. Tydligen fanns det tider redan i nästa vecka, så jag log belåtet och skrockade gott för mig själv.

Anyways... Provet kunde ju ha börjat bättre när jag insåg att "provövervakaren" var en gammal bralla som jag haft en del fysiska angelägenheter med under mina yngre år (inte ligga-fysiska alltså).

Jag klickade i.a.f. igång provet. Sedan satt jag där som ett stort fån. Efter de första 10 frågorna var jag helt redo att ge upp och gå därifrån. Jag fattade verkligen ingenting. Inte en enda fråga av de 10 första var det minsta lik frågorna från datorn på trafikskolan. Jag kände mig litet halvsvettig och smått yr och ville helst gå och slå ihjäl mig själv med en medelstor sten, altenativt gå och ta en öl.
Men jag bet ihop och tänkte att det kanske kunde vara bra att göra detta prov inför nästa prov.
När jag kom till fråga 35 var jag totalt förvirrad. Hittills hade jag noterat 3-4 frågor där jag direkt kunde se vilket svar som var korrekt. Jag hade vid det laget redan gett upp och mest ströklickade mig genom frågorna.

Efter 70 totalt förvirrande frågor var det äntligen dags att trycka på "rätta-knappen" och äntligen få det bekräftat att man är en idiot.
Till min stora förvåning hade jag lyckats klicka rätt inte mindre än 57 gånger (65 är tydligen max scoret). Jag fattade ännu mindre av detta resultat än vad jag gjorde av de 70 mycket förvirrande frågorna.

Ja, ja...

Till saken:
Vad tycker ni om dagens teoriprov? Hade ni fått hjälp från teoriboken och/eller pärmarna på skolan?
Personligen tycker jag att teorin var lättare för 10 år sedan.

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
tycker att teorin är ganska bra nu för tiden, den testar inte bara dina kunskaper om vilket svar som är rätt på bild 1 osv.

testar mer situationer som man får tänka efter lite, testar trafikkunskaperna mao. inte hur väl man kan memorera frågor.

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Tycker terion idag e alldeles för lätt å innan när de var 40 frågor var den alldeles för svår borde finnas ett läge mitt i mellen dessa

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jämför med -97 när jag tog b-kortet så är det bättre frågor nu, då var många helt ologiska eller tom kuggfrågor.
Det finsn en del slamkrypare och ovidkommande frågor fortfarande, men klar mindre iaf.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
tycker att teorin är ganska bra nu för tiden, den testar inte bara dina kunskaper om vilket svar som är rätt på bild 1 osv.

testar mer situationer som man får tänka efter lite, testar trafikkunskaperna mao. inte hur väl man kan memorera frågor.

Håller med arachnid, jag fick mest hjälp av "gratisprogramen" som man laddade ner på DC++ snabbt och enkelt.:yoparty Därimot hittade jag inget teoriprov som var till mc och jag hade ingen mc bok så jag chansade på vissa frågor vilket resulterade i att man fick 53/70, godkänt var 52.:yoparty :)

Det är nog lättare att plugga idag än vad det var för 100 år sen men själva provet är svårare? (bara en tanke, jag kanske är ute och cyklar nu).

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
R1 -01
Frågorna är ju mer logiska på det "riktiga" provet än på programmen där det mer ofta är "luriga" frågor.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ja, alltså du blev väl godkänd? Vari ligger då misstaget !!! :va

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Provet jag fick va helt kört alltså, vilka frågor !

Såklart klarade jag det men frågorna är helt irrelevanta om man vill lära sig hur man ska bete sig i trafiken.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tacka vettja dom gamla hederliga då det kunde vara flera svarsalternativ som va rätt. Då behövde man lite sKilLz.
:gammal

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Framför allt undrar jag hur man ska kunna svara på de här frågorna när man ska bedömma vad som är störst risk i vissa situationer, t.ex en buss, en hög häck det kan komma barn bakom, en bil och några fotgängare i en fyrvägskorsning...

Störst risk för vad? För min egen säkerhet är det naturligtvis att en skenande spårvagn träffar bilen i sidan, för moralen är det naturligtvis att köra på ett barn, och att busschauffören är rattfull känns inte helt långsökt heller:va

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ja, eller att ett psykfall med bajs på läppen daskar till en i pallet och snor ens fordon. :gnissla

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Framför allt undrar jag hur man ska kunna svara på de här frågorna när man ska bedömma vad som är störst risk i vissa situationer, t.ex en buss, en hög häck det kan komma barn bakom, en bil och några fotgängare i en fyrvägskorsning...

Störst risk för vad? För min egen säkerhet är det naturligtvis att en skenande spårvagn träffar bilen i sidan, för moralen är det naturligtvis att köra på ett barn, och att busschauffören är rattfull känns inte helt långsökt heller:va

HHAHA :D :D :D

JAJA.. jag kommer ihåg dessa frågor ! Helt sinnessjuka !

Vad är störst(farligast) risk om framgaffeln börjar läcka gaffelolja och bussningarna pajar?

1. Du får punktering
2. Bromsverkan försämras
3. Dämparen slår igenom
4. Du kan få wobbel
5.Du kan få olja på däcken
6.
7.

Kommer inte ihåg 2 sista men helt sjukt.

Jag valde, dämparen kan slå igenom.

FEL, vet inte vad rätt svar är han inte kolla men som jag ser det är det flera alternativ som är rätt men man kan bara välja just ETT svar, dvs det som är STÖRST risk.

Hur FAN ska man veta just vad som är farligast ? Får jag wobbel ramlar jag och dör, får jag olja på däcken ramlar jag och dör, slår dämparen igenom kan jag också ramla och dö och får jag olja på skivorna kan jag också ramla och dö.

Jag säger då det :huvet

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Tacka vettja dom gamla hederliga då det kunde vara flera svarsalternativ som va rätt. Då behövde man lite sKilLz.
:gammal

Njae... Det var mest att enbart plugga in de rätta svaren. När jag skrev för B-kort för drygt 10 år sedan hade jag endast ett fel. Och inte heller då hade jag läst någon teoribok.

HHAHA :D :D :D

JAJA.. jag kommer ihåg dessa frågor ! Helt sinnessjuka !

Vad är störst(farligast) risk om framgaffeln börjar läcka gaffelolja och bussningarna pajar?

1. Du får punktering
2. Bromsverkan försämras
3. Dämparen slår igenom
4. Du kan få wobbel
5.Du kan få olja på däcken
6.
7.

Kommer inte ihåg 2 sista men helt sjukt.

Jag valde, dämparen kan slå igenom.

FEL, vet inte vad rätt svar är han inte kolla men som jag ser det är det flera alternativ som är rätt men man kan bara välja just ETT svar, dvs det som är STÖRST risk.

Hur FAN ska man veta just vad som är farligast ? Får jag wobbel ramlar jag och dör, får jag olja på däcken ramlar jag och dör, slår dämparen igenom kan jag också ramla och dö och får jag olja på skivorna kan jag också ramla och dö.

Jag säger då det :huvet

6. Du kör på en sork.
7. Du blir bannad från Sporthoj.com

Rätt svar var dock att man kan få olja på bromsskivorna. :)

edit:.. vilket gör att man kör på en sork samt blir bannad från Sporthoj.com.

Last edited:

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
En gammal klasskompis till mig sa efter att han mönstrat att IQ-testen var bra jävla underlig.
-Jag fattade inte ett dugg.

I det läget skulle han nog varit tyst. Om han förstått att vara det.

/H

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
En gammal klasskompis till mig sa efter att han mönstrat att IQ-testen var bra jävla underlig.
-Jag fattade inte ett dugg.

I det läget skulle han nog varit tyst. Om han förstått att vara det.

/H

öööööh... vilket IQ test ?

Och nej, störst risk är inte att få olja på bromsarna. Det kan omöjligt droppa ner på skivan allra minst om man kör med den.
Varför ? Jo för att skivan sitter inte i linje med gaffelbenet så om det skulle droppa olja från gaffelbenet skulle det ändå inte komma i närheten av skivan. För att olja ska kunna komma på skivan måste man isåfalla luta hojen kraftigt och samtidigt stå stilla så kanske en droppe kommer på skivan om man har tur.

Tyngdlagen ni vet :tummenupp

Men det skulle inte förvåna mig om den idioten som sitter och knåpar ihop frågorna satt det som rätt svar däremot.

Glapp i framgaffeln och tomt på olja i dämparen kan leda till att den slår igenom och att man kan få Wobbel så vitt jag vet.
Nån som VET något annat ?

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Men hallå! Helt klart att rätt svar är att jag kan få punka... Det måste vara rätt! :va Annars måste det vara dålig sikt i speglarna... han glömde bara nämna det alternativet... Japp så är det!:tummenupp

Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Efter 70 totalt förvirrande frågor var det äntligen dags att trycka på "rätta-knappen" och äntligen få det bekräftat att man är en idiot.
Till min stora förvåning hade jag lyckats klicka rätt inte mindre än 57 gånger (65 är tydligen max scoret).
Nu fattar jag inte, var max 70 eller 65?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA