Dags att byta den gamla luften i däcken.

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
På senaste tiden har jag börjat fylla däcken med vakuum. Vakuumet väger ju inget så jag sparar runt 30-40 kg i vikt på hojen. Senast jag testade så toppade hojen 375 km/h med vakuumet, jämfört med 299 med vanlig luft.

Jag fattar inte. Vad har vikten på hojen med toppfarten att göra?:va Skall man ge fan i att tanka då också menar du?
 

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Norra Skåne
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
Ja de är helt rätt. Inte tanka utan häll i lagom mängd vakuum i tanken ska du se att hojen gör minst 20 km/h mer... Fast viktigast av allt: se till att ha täta handskar på när ni byter luft. Ja spillde lite luft på ena handen när ja bytte för 2 år sen o de kliar o sticker nåt fruktansvärt ännu!!!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har ett problem, jag fick med 6 påsar med luft när jag beställe däck från Däckonline senast. Misstänker att det är gammal luft från fd. östtyskland. Märkningen på påsarna tyder på det i varje fall.
Påsarna har bara legat i ett hörn i garaget i nästan 1 år nu.
Jag vet inte vad fan jag skall göra av dom...

Vill ju inte ha något sånt skit i min hoj men man kan ju inte bara släppa ut det hur som hellst heller.
Vad skall jag göra ? *desperat*

Jag vågar inte försöka kränga det någon ovetande heller, tänk om det går snett. Jag vill inte ha någons liv på mitt samvete.
Skall jag smyga ut i skogen och sakta pysa ut det hela eller försöka dumpa det i någon sjö, jag behöver hjälp...
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag fattar inte. Vad har vikten på hojen med toppfarten att göra?:va Skall man ge fan i att tanka då också menar du?
Jag trodde inte heller att vikten påverkade topphastigheten nämnvärt. Men det var innan jag pumpade in stora mängder vakuum i däcken. Fyll inte för mycket bara, för då blir däcken för hårda!

Jag har ett problem, jag fick med 6 påsar med luft när jag beställe däck från Däckonline senast. Misstänker att det är gammal luft från fd. östtyskland. Märkningen på påsarna tyder på det i varje fall.
Påsarna har bara legat i ett hörn i garaget i nästan 1 år nu.
Jag vet inte vad fan jag skall göra av dom...

Vill ju inte ha något sånt skit i min hoj men man kan ju inte bara släppa ut det hur som hellst heller.
Vad skall jag göra ? *desperat*

Jag vågar inte försöka kränga det någon ovetande heller, tänk om det går snett. Jag vill inte ha någons liv på mitt samvete.
Skall jag smyga ut i skogen och sakta pysa ut det hela eller försöka dumpa det i någon sjö, jag behöver hjälp...
Släpp inte ut det i naturen själv! Om du blir påkommen får du garanterat ett väldigt långt fängelsestraff. Jag känner en kille som kan ta hand om sådana saker lite diskret om du fattar vad jag menar. PM:a mig så får du hans telefonnummer.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag är nybörjare så denna tråden snurrar till huvet som bara den :) Vad är ironi och vad är inte? Finns det speciell luft man har i däcken? Är den farlig? Kan man köra med vanlig (tror man kan det) ? Vad är skillnaden? :va

Ingen ironi i svaret tack, det bara snurrar till det ännu mer :D
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag är nybörjare så denna tråden snurrar till huvet som bara den :) Vad är ironi och vad är inte? Finns det speciell luft man har i däcken? Är den farlig? Kan man köra med vanlig (tror man kan det) ? Vad är skillnaden? :va

Ingen ironi i svaret tack, det bara snurrar till det ännu mer :D
Du skämtar med mig aprilo?
:confused: :confused: :confused:
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag trodde inte heller att vikten påverkade topphastigheten nämnvärt. Men det var innan jag pumpade in stora mängder vakuum i däcken. Fyll inte för mycket bara, för då blir däcken för hårda!
Hahaha, nu blev du allt avslöjad! Alla vet att om man fyller i för mycket vacuum
i däcken blir hojen blir helt omöjligt att köra.
Däcken blir nämligen så lätta att dom tappar greppet. Häller du i ännu mer
så flippar hojen upp-o-ner å går till väders.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag har börjat sälja Luft från hälsoområdet i Vilhelmina, väldigt bra vaccum kan jag också få tag på med den är importerad från Mexico pga den billiga arbetskraften, att tillverka vaccum är inget man gör i en handvändning, luft därimot är lättare att framställa, ett vanligt luftfilter och ren miljö är de bästa,
luft och vaccum går att beställa och levereras i fina och miljövänliga trälådor, är de någon som har gammal luft i tex påsar eller annat så kan jag ta hand om de, risken är att om dom ligger för länge är explotionsrisken väldigt hög
Luft 200:- lådan
Vaccum 250:- lådan
Omhändertagande av gammal Luft/vaccum 100/150:-
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Är det någon som vet om det är någon speciell rotationsriktning på luften i däcken? Jag misstänker starkt att min luft är iblåst åt fel håll:(

Har även problem med att luften sedimenterar & lägger sig på botten av hjulen då den stått någon dag vilket skapar en ohygglig obalans innan det har slungats runt ordentligt. Vad göra?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Folk koper det?
Jag har typ 12 hinkar i forradet, hur mkt kan jag annonsera det for?

Jag skulle nog inte skämmas om jag tog 250kr per hink :tummenupp Fast givetvis får köparen hämta hinkarna själv, man ska inte lita på posten, kanske råkar tappa hinken och då blir det svårt att veta vilket som var i hinken och vilket som inte var det :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skulle nog inte skämmas om jag tog 250kr per hink :tummenupp Fast givetvis får köparen hämta hinkarna själv, man ska inte lita på posten, kanske råkar tappa hinken och då blir det svårt att veta vilket som var i hinken och vilket som inte var det :gnissla

Lätt! Det är ju äkta amrrikansk surfluft från calif!

/HD
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Lätt! Det är ju äkta amrrikansk surfluft från calif!

/HD

Ska du börja predika om din förbonkade "customluft" nu igen??? Jag gick på den niten...:mad: Var ju bara att säga adjö till väghållningen och ca 60% av motoreffekten direkt! Att det sen började växa krom på hojen likt hänglavar i en urskog gjorde ju INTE saken bättre. Nädu, min gode mutterspridaroperatör, den går jag inte på igen! Bah!

Däremot har jag en 125 liters sopsäck med uppsamlade ölrapar som ligger i press under madrassen just nu, tror den kommer göra underverk i bakhjulet....:arsele
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Surfluft ar vard mkt eller? Vilken luft ar dyrast?

Turboluften är nog den dyraste men kan vara svår att få tag på i bra kvalité. Ofta är den redan söndervirvlad, i alla fall den som mindre fifflare brukar försöka kränga på blocket. Betala ingen handpenning bara innan ni är säker på var den kommer ifrån.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top