Dags att byta den gamla luften i däcken.

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ironi, men inte vilken som helst,
jag tror de flesta kör med Castrol High Octane Irony......OBS! Finns inte på BILTEMA



hahahh de är grymma på att stava i det företaget, deras N2 är kanske av samma kvalitet :huvet

Dom importerar sin N2 från Kazakstan, där tillverkas dom bästa kvävemolekyler som planeten kan uppbringa :tummenupp
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Men finns det speciell luft eller gas som man har i däcken?

Självklart. Jag kör aldrig med vanlig luft i däcken. Luften vi andas innehåller så mycket skit att däcken nöts innifrån. Detta syns inte (givetvis) och du tror att du har en massa däck kvar att köra på. I själva verket har du kanske bara några mm.

Vi gjorde ett test på gotland. Vi fyllde ett bakdäck med vanlig luft och ett med högkvalitetsluft. Sen lät vi det stå över natten.

På morgonen så tog vi tiden vid en burnout på varje däck på varvstopp.

Däcket med vanlig luft small efter 1:36:43 medans däcket med riktig kvalitetsluft small vid 1:36:47.

Alltså en ruggig skillnad på hållbarhet med riktig luft.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har genom seriösa experiment och tester uppfunnit världens luftigaste luft som jag nu erbjuder alla mc-förare för en billig peng per kubikmeter att köpa genom mitt skalbolag, som f.ö. endast innehåller luft och igentligen är ett luftslott. Betalning endast mot luftfaktura.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag har genom seriösa experiment och tester uppfunnit världens luftigaste luft som jag nu erbjuder alla mc-förare för en billig peng per kubikmeter att köpa genom mitt skalbolag, som f.ö. endast innehåller luft och igentligen är ett luftslott. Betalning endast mot luftfaktura.


Jag tycker vi kan vara sakliga och seriösa i denna tråd. Det här är allvarliga saker.

Tråden borde förflyttas till Racing-forumet.
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Jag byter inte. Jag kör däcken riktigt varma och stannar sedan med ventilerna neråt. Jag låter däcken kallna och släpper ut den smutsiga luften som nu sjunkit ner till nedre delen av däcket och fyller på med färsk luft renad genom kaffefilter.

Om man inte vill byta är det enkelt att bara palla upp hojen och vrida hjulet 3/4 varv så luften bter plats och inte ligger på samma ställe och skaver. Luften blir lätt lite schleten av att ligga på samma ställe och en gång per varv bli komprimerad.

/Henning!
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jag har börjat sälja Luft från hälsoområdet i Vilhelmina, väldigt bra vaccum kan jag också få tag på med den är importerad från Mexico pga den billiga arbetskraften, att tillverka vaccum är inget man gör i en handvändning, luft därimot är lättare att framställa, ett vanligt luftfilter och ren miljö är de bästa,
luft och vaccum går att beställa och levereras i fina och miljövänliga trälådor, är de någon som har gammal luft i tex påsar eller annat så kan jag ta hand om de, risken är att om dom ligger för länge är explotionsrisken väldigt hög
Luft 200:- lådan
Vaccum 250:- lådan
Omhändertagande av gammal Luft/vaccum 100/150:-

Jäfla ockerpriser! Jag beställer frystorkat vacuum över internet. Bara att blanda med vatten och skaka - 50 spänn per låda :tummenupp
 

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
Har precis köpt en Ducati Monster och står och velar lite...bör jag köpa Italiensk alp luft eller tysk fighter luft:va Eller bör jag pumpa däcket med en monsterfjärt?
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Jag kör bara med utandningsluft från oskulder, armerad med kolfiberdamm :tummenupp
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Jag ska just köpa bil och byta däck på hojen, och har lite dåligt med cash.
Kan jag då återanvända den gamla luften jag hade i mc'n i dem nya däcken?
Jag har hört att man inte ska återanvända motoroljan, så jag är lite tveksam.

Ett annat tips är att alltid blanda 30% destilerat vatten med luften i däcken under vintertid, ger bäst åkkomfort vid körning i minusgrader.
Glöm inte att lätta på trycket!
 

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
Jag har fyllt mina med "reparation på burk" för att de inte ska tappa formen när man kör med skjuts. Tycker det funkar utmärkt. Slitaget blir väldigt jämt:tummenupp
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nu har jag inte läst hela tråden. Men har du provat att borra?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag tycker vi kan vara sakliga och seriösa i denna tråd. Det här är allvarliga saker.

Tråden borde förflyttas till Racing-forumet.

Jag är både seriös o saklig och håller inte med om en flytt av mitt inlägg, däremot har jag ett annat väl beprövat metod om optimerad luft i slangen.
Eftersom jag kör brittisk hoj använder jag enbart Single malt whisky och det går till på följande sätt:
Intag av ca 5 st "stadiga" under stort njutande, vänta ca 1 timme, samla ut andningsluften i ett antal ballonger som sedan töms i däcken både fram o bak. Vänta med provkörning till dagen efter. Du får då en hoj som går som en raket rakt fram, byter spår oändligt mycket bättre o fortare och faller bättre in i kurvorna.
Italienska hojjar fungerar bäst med Grappa och japanare med Sake.
Överväger att publicera detta förslag på Racingforumet.
 

Mesktomten

Med lem
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Genarp
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00, Honda CBR 900 RR -98
Något annat viktigt att inte glömma är ju blinkersvätskan!
Ser ALLDELES för många som glömmer fylla på den...
Det resulterar i oväntade och väldigt spännande situationer för andra
trafikanter...

Har du blinkersvätskan i däcken, eller behållaren i ryggpuckeln?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Italienska hojjar fungerar bäst med Grappa

Här vill jag definitivt hålla med. Men det får inte vara vilken grappa som helst OM JAG FÅR BE.
Det gäller att använda Grappa med hög finkel halt. Svenska Ducati klubben importerade grappa tidigare och den är givetis bäst.

Har man ingen grappa att tillgå, så kan i nödfall luft som filtrerats genom ett billigt syditalienskt rödvin funka.

Jag har själv sett att Ducati handlarna använder grappa som tork alkohol i sina luftkompressorer. Detta är alltså aledningen till att det luktar grappa på verkstaden, något som den oinvigde ibland kan misstänka vara den något sluddrande mekanikerns fel. Detta skall givetvis dementeras! Ingen Ducati mekaniker dricker annat än MAX 2 flaskor rödtjut per dag. Grappa kan intagas innan hemfärd för att klara trafiken, men inte innan..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har ett problem, jag fick med 6 påsar med luft när jag beställe däck från Däckonline senast. Misstänker att det är gammal luft från fd. östtyskland. Märkningen på påsarna tyder på det i varje fall.
Påsarna har bara legat i ett hörn i garaget i nästan 1 år nu.
Jag vet inte vad fan jag skall göra av dom...

Vill ju inte ha något sånt skit i min hoj men man kan ju inte bara släppa ut det hur som hellst heller.
Vad skall jag göra ? *desperat*

Jag vågar inte försöka kränga det någon ovetande heller, tänk om det går snett. Jag vill inte ha någons liv på mitt samvete.
Skall jag smyga ut i skogen och sakta pysa ut det hela eller försöka dumpa det i någon sjö, jag behöver hjälp...


Släpp inte ut det i naturen själv! Om du blir påkommen får du garanterat ett väldigt långt fängelsestraff. Jag känner en kille som kan ta hand om sådana saker lite diskret om du fattar vad jag menar. PM:a mig så får du hans telefonnummer.
Jag tog det med din "polare" och fyfan vad snett det gick. :huvet

Han behövde först hjälp med att dumpa det hela. Ok, tänkte jag. Det är ganska skrymligt att frakta och dumpa dom där påsarna. Han sa även att det var helt ofarligt, ingen skulle märka något.
Han svänger förbi mitt garage med skåpbilen, en mörk van med förmålade rutor, redan där borde jag fattat att det här skulle inte sluta bra.
Nåväl, vi lastar in allt och drar iväg i natten. Han förklarar att han har två ställen vi skall dumpa det hela på. Det ena vid Vaxholm och det andra lite längre inne i skogen.

Vi stannar i skogen först, han tar en av påsarna men den fastnar i den rostiga Chevan och går sönder *panik*.
Vi hade ju fan inte skyddsmaskerna klara. Snubben börjar spy inom några minuter och ögonen på han rullar runt. Han var helt okontaktbar ett tag. Trodde han skulle dö men han kvicknar till efter ett tag. Jag hann ta på mig masken innan jag drabbades. Fick bara en djävulsk huvudvärk som hängde med resten av kvällen.

Vi bestämmde oss för att dumpa resten vid Vaxholm. Väl där så har inte snubben med sig tyngder för att sänka skiten i havet. Jag menar, alla vet väl att du måste ha tyngder för att sänka luftpåsarna i havet, men inte han. Han skulle trycka ned dom med en änterhake.
Ni förstår hur bra det gick.
Vi tar båten ut, han trycker ned några påsar som stannar där, sen går en sönder och det börjar bubbla upp luft (vid denna tidpunkt har jag redan tagit på mig skyddsmasken) och han börjar spy igen. Han håller på och ramla överbord och tappar dom sista påsarna.
Jag bestämmer mig nu att det får vara nog och kör båten till land. Tar en taxi hem och säger att jag aldrig tänker ha med snubben att göra.

Så nu ligger två påsar och flyter omkring på havet och en har läckt ut utanför Vaxholm.
Jag fick skuldkänslor idag så jag åkte förbi och fotade ställen vi varit på.
Dom höll på att sanera i skogen och det hade flytit upp lite döda fiskar runt Vaxholm.
 

Bifogat

  • Luft_1.jpg
    Luft_1.jpg
    77.8 KB · Visningar: 76
  • luft_2.jpg
    luft_2.jpg
    55.2 KB · Visningar: 70
  • Luft_3.jpg
    Luft_3.jpg
    90.2 KB · Visningar: 84
Last edited:

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag tog det med din "polare" och fyfan vad snett det gick. :huvet

Han behövde först hjälp med att dumpa det hela. Ok, tänkte jag. Det är ganska skrymligt att frakta och dumpa dom där påsarna. Han sa även att det var helt ofarligt, ingen skulle märka något.
Han svänger förbi mitt garage med skåpbilen, en mörk van med förmålade rutor, redan där borde jag fattat att det här skulle inte sluta bra.
Nåväl, vi lastar in allt och drar iväg i natten. Han förklarar att han har två ställen vi skall dumpa det hela på. Det ena vid Vaxholm och det andra lite längre inne i skogen.

Vi stannar i skogen först, han tar en av påsarna men den fastnar i den rostiga Chevan och går sönder *panik*.
Vi hade ju fan inte skyddsmaskerna klara. Snubben börjar spy inom några minuter och ögonen på han rullar runt. Han var helt okontaktbar ett tag. Trodde han skulle dö men han kvicknar till efter ett tag. Jag hann ta på mig masken innan jag drabbades. Fick bara en djävulsk huvudvärk som hängde med resten av kvällen.

Vi bestämmde oss för att dumpa resten vid Vaxholm. Väl där så har inte snubben med sig tyngder för att sänka skiten i havet. Jag menar, alla vet väl att du måste ha tyngder för att sänka luftpåsarna i havet, men inte han. Han skulle trycka ned dom med en änterhake.
Ni förstår hur bra det gick.
Vi tar båten ut, han trycker ned några påsar som stannar där, sen går en sönder och det börjar bubbla upp luft (vid denna tidpunkt har jag redan tagit på mig skyddsmasken) och han börjar spy igen. Han håller på och ramla överbord och tappar dom sista påsarna.
Jag bestämmer mig nu att det får vara nog och kör båten till land. Tar en taxi hem och säger att jag aldrig tänker ha med snubben att göra.

Så nu ligger två påsar och flyter omkring på havet och en har läckt ut utanför Vaxholm.
Jag fick skuldkänslor idag så jag åkte förbi och fotade ställen vi varit på.
Dom höll på att sanera i skogen och det hade flytit upp lite döda fiskar runt Vaxholm.

Men skojar du eller? Trodde aldrig nåt sånt här skulle kunna hända. Detta känns som att vi måste varna regeringen för.

Jag menar, jag har ju stått jättenära när man råkat pysa ut lite när man ska kolla trycket. Visst har jag fått lite rodnad hud på handen och lite lätt illamående. Men jag trodde aldrig att det var så här farligt. Garanterat starkt cancerframkallande.
 

Dark_Messenger

Guest
Varning!
Två polare till mig kom över ett parti sk "olaglig" rejsluft från forna CCCP. De skulle på hojsemester till Indien och var mycket måna om att åka med first-class-shit i däcken. Enligt okända källor ska den vara extrem pga det "hemliga innehållet". Alltså inget för medelsvensson utan detta är skiten för folk med cash. Efter att noga sett på den medföljande instruktions-dvdn bytte vi luften i hojarna. Fick ett kort av en av dom idag.

Den ena hade visst åkt på en punka utanför Calcutta där han skulle köpa några piggelin. Den andre hade kameran till hands som tur var..
 

Bifogat

  • Mush.jpg
    Mush.jpg
    19.9 KB · Visningar: 695

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag tog det med din "polare" och fyfan vad snett det gick. :huvet

Han behövde först hjälp med att dumpa det hela. Ok, tänkte jag. Det är ganska skrymligt att frakta och dumpa dom där påsarna. Han sa även att det var helt ofarligt, ingen skulle märka något.
Han svänger förbi mitt garage med skåpbilen, en mörk van med förmålade rutor, redan där borde jag fattat att det här skulle inte sluta bra.
Nåväl, vi lastar in allt och drar iväg i natten. Han förklarar att han har två ställen vi skall dumpa det hela på. Det ena vid Vaxholm och det andra lite längre inne i skogen.

Vi stannar i skogen först, han tar en av påsarna men den fastnar i den rostiga Chevan och går sönder *panik*.
Vi hade ju fan inte skyddsmaskerna klara. Snubben börjar spy inom några minuter och ögonen på han rullar runt. Han var helt okontaktbar ett tag. Trodde han skulle dö men han kvicknar till efter ett tag. Jag hann ta på mig masken innan jag drabbades. Fick bara en djävulsk huvudvärk som hängde med resten av kvällen.

Vi bestämmde oss för att dumpa resten vid Vaxholm. Väl där så har inte snubben med sig tyngder för att sänka skiten i havet. Jag menar, alla vet väl att du måste ha tyngder för att sänka luftpåsarna i havet, men inte han. Han skulle trycka ned dom med en änterhake.
Ni förstår hur bra det gick.
Vi tar båten ut, han trycker ned några påsar som stannar där, sen går en sönder och det börjar bubbla upp luft (vid denna tidpunkt har jag redan tagit på mig skyddsmasken) och han börjar spy igen. Han håller på och ramla överbord och tappar dom sista påsarna.
Jag bestämmer mig nu att det får vara nog och kör båten till land. Tar en taxi hem och säger att jag aldrig tänker ha med snubben att göra.

Så nu ligger två påsar och flyter omkring på havet och en har läckt ut utanför Vaxholm.
Jag fick skuldkänslor idag så jag åkte förbi och fotade ställen vi varit på.
Dom höll på att sanera i skogen och det hade flytit upp lite döda fiskar runt Vaxholm.
Med tanke på hur farligt innehållet är och hur korkad min polare är så kom du nog ändå lindrigt undan. Det var han som nästan utrotade torsken i Östersjön. Rykten säger även att det var han som utrotade dinosaurierna. Glömde jag nämna det?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top