Dags att byta den gamla luften i däcken.

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
bigmotorcycle.jpg

Den här killen kör enligt uppgift med riktigt dålig och gammal luft. Tänk när den kommer ut!

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Äntligen kan jag andas ut och använda ALL LUFT oavsett var den kommer ifrån, har nämligen beställt nya däck Dunlop Roadsmart som är ett smart däck som ignorerar luftkvalitet. Jag känner mig oerhört lättad.

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Äntligen kan jag andas ut och använda ALL LUFT oavsett var den kommer ifrån, har nämligen beställt nya däck Dunlop Roadsmart som är ett smart däck som ignorerar luftkvalitet. Jag känner mig oerhört lättad.

Gick du på den?! Är ju en solklar TV-Shop lögn. Snackade med en herre som jobbat med raceluft till MotoGP och Superbike i nästan 3 dar om de där däcken. Han menar att de är helt livsfarliga, man har mättat gummit med en speciell luftblandning som ska kompensera för kass kvalitet. MEN! om det blir över 25+ på en onsdag eftermiddag kan den luften släppas in i den "dåliga" luften vilket kan leda till vobbel, skilsmässa och problem med kopplingshandtaget.

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm

Precis som ovan nämnt här så kan det få katastrofala följder med punka. Detta har visat sig något värre. Kolla in denna punkan strax utanför linköping:

H-bomb_1.gif

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Japp, hände strax efter jag lämnade Sviestad den 10/7. Tappade ut lite dålig luft innan jag drog hemmåt. Nån måste ha hittat den och fyllt på. Stackare.
Men vilken JÄVLA SMÄLL!

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Jag har ett problem. Har kört med samma luft i däcken sedan i våras :fakta :gnissla !!
Problemet är att jag skulle behöva ta mej till någon handlare som har någon stabil luft att ha i däcken. Med den gamla luften jag har i nu känner jag direkt att jag får fel situationshastighet och ofta råkar ut för linjeförskjutning.
Frågan är om jag vågar åka till handlarn med denna luft jag har i nu? Hur skulle ni göra? Vad ska man använda för luft? Jag kör på PP om det kan vara till ngn hjälp.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag har ett problem. Har kört med samma luft i däcken sedan i våras :fakta :gnissla !!
Problemet är att jag skulle behöva ta mej till någon handlare som har någon stabil luft att ha i däcken. Med den gamla luften jag har i nu känner jag direkt att jag får fel situationshastighet och ofta råkar ut för linjeförskjutning.
Frågan är om jag vågar åka till handlarn med denna luft jag har i nu? Hur skulle ni göra? Vad ska man använda för luft? Jag kör på PP om det kan vara till ngn hjälp.
Haha, en SL wannabee men oss lurar du inte:D

Alla vet att frräääsh vårluft håller 8-10 månadet, lite beroende på ränteläget
och solvinden men minst 8 månader iaf.

Linjeförskjutning beror nog snarare på självsvängning i schyssmagylen...men nice try:tummenupp
.
.
.
.
.
:hick :fyllisar

Dr.Bike

Guest
VAR någonstans får man tag i NY luft så här års?

Eller är egentligen ALL luft lika gammal?
Regnskogarna producerar ju syre...iofs, men var kan luften vi andas anses som nyast på klotet?

Detta är en kärnfråga av essentiell vikt, för annars går luften ur denna tråden! :lol

Robban_R1

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -95
Ähhh

Skruva bort ventilerna så ni har öppna rör direkt ner i däcken.
Då har ni alltid ny frisk luft i däcken.

Eftersom det fylls på hela tiden ni är ute och kör.

Fylls på när ventilen är bakåt , töms när ventilen är framåt osv...........

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
äckligt fort
Ähhh

Skruva bort ventilerna så ni har öppna rör direkt ner i däcken.
Då har ni alltid ny frisk luft i däcken.

Eftersom det fylls på hela tiden ni är ute och kör.

Fylls på när ventilen är bakåt , töms när ventilen är framåt osv...........

har provat det där men syckeln wobblade då tror det vart för mycket ny luft
tror man ska strypa lite så går det nog bättre:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
VAR någonstans får man tag i NY luft så här års?

Eller är egentligen ALL luft lika gammal?
Regnskogarna producerar ju syre...iofs, men var kan luften vi andas anses som nyast på klotet?

Detta är en kärnfråga av essentiell vikt, för annars går luften ur denna tråden! :lol
Dessa förbannade regnskogar.
Syre är ett otyg i gummiringarna.
När jag blir kung skall jag förbjuda syre och införa en atmosfär av rent kväve.
Någon som vet när nästa kungaval är?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
har provat det där men syckeln wobblade då tror det vart för mycket ny luft
tror man ska strypa lite så går det nog bättre:tummenupp

Tack för det. Tyckte också det kändes lite skumt idag när jag var ute och åkte. Trodde först att det var för lite luft men du har nog rätt i det du säger. :tummenupp

Dessa förbannade regnskogar.
Syre är ett otyg i gummiringarna.
När jag blir kung skall jag förbjuda syre och införa en atmosfär av rent kväve.
Någon som vet när nästa kungaval är?

Det är väl vart fjärde år tror jag. Nån som kan bekräfta? Så är väl två år tills nästa. :va

Last edited:

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Har kommit på att spilluft från segelbåtar, alltså den luft som ramlar ner i bitar under seglen på däck fungerar bra. Har dock upptäckt att vid inandning av denna så får jag ett plötsligt sug efter Helly Hansen ställ och rosa skjorta.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Har kommit på att spilluft från segelbåtar, alltså den luft som ramlar ner i bitar under seglen på däck fungerar bra. Har dock upptäckt att vid inandning av denna så får jag ett plötsligt sug efter Helly Hansen ställ och rosa skjorta.

Det är den luften som kallas stiltje så du kan inte få upp farten på din hoj med sådan i däcken. Byt genast till bättre anpassad luft. Själv ska jag köra med sleepstreamad luft som är betydligt snabbare.

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Vad använder ni för att förhindra att tjyvar snor er luft?

Jag är ju en vän av alla typer av miljövänliga alternativ. Dessutom gillar jag närproducerad gas. Är själv en stor producent av metangas :fart i Uppsala så om någon har vägarna förbi mig så ska jag hjälpa er att få in ett miljövänligt alternativ i era däck.

Den stora fördelen med denna gas är att just alla klåfingriga tjuvar håller sig borta. Luften har nämligen en markant odör av nykokta ägg. Har en egentillverkad slang som jag leverear gasen till ert fordon med. :zpy

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag är ju en vän av alla typer av miljövänliga alternativ. Dessutom gillar jag närproducerad gas. Är själv en stor producent av metangas i Uppsala så om någon har vägarna förbi mig så ska jag hjälpa er att få in ett miljövänligt alternativ i era däck.

Den stora fördelen med denna gas är att just alla klåfingriga tjuvar håller sig borta. Luften har nämligen en markant odör av nykokta ägg. Har en egentillverkad slang som jag leverear gasen till ert fordon med. :zpy

Tjändis?
[YOUTUBE-ID]xJaZ4zNaZkM[/YOUTUBE-ID]

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Jag har italiensk luft i mina däck nu. Ska byta i bak till uppsalaluft. Fram känns den bra.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept