Dags att hetsa och spekulera i NEC/REC på Mantorp

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Nu vill jag ge lite glada vibbar. Jag hade jag fruktansvärt kul, var oxå mitt första Race överhuvudtaget :tummenupp

Kan inte uttala mig om ambulanssituation kontra ekonomi, förutom att det var trist att åka bakom SC i en halvtimme.
Jag hörde till de som betalade in för sent, men vad ska jag göra när jag renoverar hemma sen över ett år, och sista veckan ser att jag kan skaka fram stålarna - klart jag vill köra. Det blev ju ändå ett bidrag till arrangören, även om det kom sent.

Jag hade skoj som fan :yoparty

mvh Fredik / Team Knixen #34
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nu vill jag ge lite glada vibbar. Kan inte uttala mig om ambulanssituation kontra ekonomi, förutom att det var trist att åka bakom SC i en halvtimme. Jag hade jag fruktansvärt kul, var oxå mitt första Race överhuvudtaget :tummenupp Jag hörde till de som betalade in för sent, men vad ska jag görqa när jag renoverar hemma sen över ett år, och sista veckan ser att jag kan skaka fram stålarna - klart jag vill köra. Det blev ju ändå ett bidrag till arrangören, även om det kom sent.

Jag hade skoj som fan :yoparty

mvh Fredik / Team Knixen #34

Nähmen, var du ute på räserbanan? :) Vem körde du med?
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
ERF kräver endast samma bemanning som vid träning. Därav att det endast behövs en ambulans. Är den allmäna meningen att man vill ha 2 ambulanser kan det säkert ordnas, men räkna med 500 extra i startavgift.

om en ambulans kostade 10000 så har jag svårt att se att det kostar 500 kr /team.
jag tycker att folk som bara gissar på siffror kanske ska ha lite kött på benen när de försvarar arrengemanget då det faktiskt inte finns någon som helst vetskap om vart pengarna faktiskt tog vägen.
öppen budget så slipper vi denna disskussion.
försvar utan saklig grund=helt meningslöst.
innan hette det ju alltid det var krav 2 ambulanser när dyra bankörningar skulle argumenteras.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
OK... Nu er det snart nok med alt det brok, ikk ? :D

Kom nu videre... Jeg er sikker på Hans heller ikke er glad for SC i så lang tid, men... det er nu engang reglerne i spillet

Se lidt lyst på tingene... Der er kun 2½ vecka till nästa race ... :yoparty

Vem starter den nya "Dags att hetsa och spekulera i NEC/REC på Knutstorp" ? :D
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
om en ambulans kostade 10000 så har jag svårt att se att det kostar 500 kr /team.
jag tycker att folk som bara gissar på siffror kanske ska ha lite kött på benen när de försvarar arrengemanget då det faktiskt inte finns någon som helst vetskap om vart pengarna faktiskt tog vägen.
öppen budget så slipper vi denna disskussion.
försvar utan saklig grund=helt meningslöst.
innan hette det ju alltid det var krav 2 ambulanser när dyra bankörningar skulle argumenteras.

2 ambulanser har jag aldrig haft på en bandag, och heller aldrig försökt försvara dyra bandagar med. Vart pengarna tar vägen vet brånalt. Jag har genom mitt arbete en ganska bra insyn och gissar inte när jag skriver summorna tidigare i tråden. Nån öppen budget är orimligt eftersom det gäller ett företag. Varför ska Hans ge nån utomstående insyn i sina affärer? Om du drev företag, skulle du lägga ut en budget på ett öppet forum, fritt att kopiera för konkurrenter?
 

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
2 ambulanser har jag aldrig haft på en bandag, och heller aldrig försökt försvara dyra bandagar med. Vart pengarna tar vägen vet brånalt. Jag har genom mitt arbete en ganska bra insyn och gissar inte när jag skriver summorna tidigare i tråden. Nån öppen budget är orimligt eftersom det gäller ett företag. Varför ska Hans ge nån utomstående insyn i sina affärer? Om du drev företag, skulle du lägga ut en budget på ett öppet forum, fritt att kopiera för konkurrenter?

grattis till vinsten...


I egenskap av arrangör av erf anderstorp:

Jag måste nog hålla med pelle B och någon mer...

1. att inte ha en skamkärra med grindar känns halv spännande... dålig planering? - förmodligen, men inget jag lägger mig i.
2. att prata ekonomi på ett forum känns väldigt dö fött... alla arrangörer har olika förutsättningar! en del har hundra funktionärer vissa har ingen, olika ban hyra m.m.
3. Ambulans - nu var jag inte själv på plats men med tanke på vad som skrivs så tycker väl jag att det kanske ska funderas över om det verkligen räcker med en ambulans? jag tycker inte det... i erf åker folk av det är inget man behöver "gissa" det är så... att som förare sitta 1/3 del bakom s.c. är ingen hit! när det dessutom skrivs att det var låsta grindar m.m. så....

Jag tycker verkligen att alla inblandade ska få ventilera sina åsikter för jag anser att man har rätt att kräva en viss standard på en sån här serie. Att en del kommer med direkta onödiga hugg är en sak men alla åsikter är bra. om folk hela tiden bara säger de bra sakerna kan du aldrig lära dig vad folk vill att man ska förbättra... o tänker man inte hela tiden på att man vill utvecklas o bli bättre ja då stannar utvecklingen o du blir sämre...

Tack Hans o kompani för att ni kämpar på!

detta är min personliga åsikt! / Andreas waltersson
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
2 ambulanser har jag aldrig haft på en bandag, och heller aldrig försökt försvara dyra bandagar med. Vart pengarna tar vägen vet brånalt. Jag har genom mitt arbete en ganska bra insyn och gissar inte när jag skriver summorna tidigare i tråden. Nån öppen budget är orimligt eftersom det gäller ett företag. Varför ska Hans ge nån utomstående insyn i sina affärer? Om du drev företag, skulle du lägga ut en budget på ett öppet forum, fritt att kopiera för konkurrenter?

Om man försvarar sig med att det är dyrt med säkerhet och därför skiter i den, kanske det är på sin plats att tala om vad man betalar för? 15kkr är summan jag hört för ambulans innan..
Tycker Brånalt har rätt att tjäna pengar i sitt bolag, vilken overhead han väljer att lägga sig på för sin vinst är hans sak. Men samtidigt bör man nog fundera på vilka kostnader man ska tumma på för sin egen vinsts skull?
Taskig attityd mot missnöjda kunder brukar inte vara vägen för framgång. Eller dåliga produkter för dyra pengar. När ett team betalar sin startavgift förväntar sig man en viss service, får man inte den så kommer man fråga sig vad ens startavgifter gick till egentligen..
Men som sagt, överlag har ju ERF-serien vart omåttligt populär, med bra arrangemang, så förhoppningsvis var det här bara en engångsföreteelse.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tänk om folk kunde vara lika duktiga på att ge beröm när något arrangemang går riktigt bra, tydligen är det roligare att klaga när det går dåligt än att ge beröm när det går bra.

Beträffande ekonomi så klagas det ofta på höga startavg. samtidigt som man begär tv sändning och MotoGP stuk på arrangemangen.

Vi kommer iaf till Knudan.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tänk om folk kunde vara lika duktiga på att ge beröm när något arrangemang går riktigt bra, tydligen är det roligare att klaga när det går dåligt än att ge beröm när det går bra.

Beträffande ekonomi så klagas det ofta på höga startavg. samtidigt som man begär tv sändning och MotoGP stuk på arrangemangen.

Vi kommer iaf till Knudan.

Har tackat flera arrangörer, både personligt och på nätet för bra arrangemang.

Vad gäller kostnaderna kan väl jag jämföra priset med ett arrangemang jag var på i början av maj i år. Bmw Sports Club arrangerade på fredagen först en licensutbildning, ~1500kr för kursen inklusive 3h på banan.
På lördagen var det c:a 3h körning, man delade bantiden mellan gatbilar och race-bilar då man körde bmw-cupen samtidigt. På plats fanns ambulans, betalda funktionärer(både ute på banan samt för att hålla ordning på köer/parkering/besiktning i depån), bärgningsbil etc.
Kostnad för detta? 500kr för gatbilarna, 400kr för racebilarna(+1200kr i serieanmälan), utan serieanmälan kostade det 525kr. Audiklubben var med på en hörna också.
De kör sina tävlingar på samma banor, mantorp, a-torp, sturup och gelleråsen.

Det var inte särskilt många cup-bilar och det var heller inte så många fler gatbilar, gissningsvis runt 100 ekipage, visserligen har deras cup stöd, och det var faktiskt en hel del publik och utställningsbilar, men så mycket billigare kan det inte vara att dra runt ett bil-arrangemang...


Edit: och vad gäller kostnader, så har jag förespråkat att man höjer startavgifter eller fixar tv för att få uppmärksamhet kring arrangemangen, så att man kanske i framtiden kan få arrangemang som inte enbart bär sig på startavgifter från förarna..
 
Last edited:

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Tänk om folk kunde vara lika duktiga på att ge beröm när något arrangemang går riktigt bra, tydligen är det roligare att klaga när det går dåligt än att ge beröm när det går bra.

Helsinkis RC arr på Kemora i somras var alldeles utmärkt!

I egenskap av arrangör av erf anderstorp:

...

Så hade det varit uppskattat om någon form av matservering är tillgänglig under kommande finalhelg.
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
förhoppningsvis var det här bara en engångsföreteelse.

Engångföreteelse vet jag inte...
Vill minnas att Mantorp -06 gick över 50% bakom Safty bilen..
(kanske har fel, då jag var orsak till 1 av gångerna, men mycket var det)
Även Knutstorp -06 hade extremt mycket sc då vi fick vänta på ambulans.

Frågan är väl om man kan göra något för att "skydda" sig mot detta??

ERF är inget kollektiv, men som så många försöker förklara..
Lyssnar man inte på förarnas åsikter.. blir det bara skräp till slut.

Att Å ena sidan dra upp kostnader/utgifter för funktionärer, släpkärror mm. för att sedan hänvisa till bolagsform när folk lägger sig i med egna åsikter, är fel...

Jag helt övertygad om att Hans inte drar ner på kostnader i säkerheten för att öka sin egen vinst. Han tar besluten baserat på många års erfarenhet av att organisera ERF.

När jag ändå tycker till...
Kan inte hemsidan lejas ut till någon som kan göra nått med den?
Idag är den ju sämre än sämst.

Vill avsluta med att tacka ALLA eldsjälar som jobbar hårt för vi ska få köra.

Till Ove, (som ramlade av släpet) kryar på dig..
Vi behöver sådana som dig på banorna. :tummenupp

//
Benny
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Engångföreteelse vet jag inte...
Vill minnas att Mantorp -06 gick över 50% bakom Safty bilen..
(kanske har fel, då jag var orsak till 1 av gångerna, men mycket var det)
Även Knutstorp -06 hade extremt mycket sc då vi fick vänta på ambulans.
I bägge dessa fall så var det extremt många vurpor, till sist tar ambulanserna slut och då blir det SC tills dom är på plats igen.

Det är svårt att veta hur många som tänker kasta sig och när.

I Anderstorp REC kastade sig några t.o.m bakom SC, det går inte att gardera sig mot allt.
 

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Globen ser mig
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
Många bra synpunkter har kommit fram. T.ex. förhöjd startavgift vid sen betalning(det kör jag själv med när jag arrangerar). Själv har jag varit med i serien från och till sedan 2001 och tycker det är skitkul att den finns, däremot har jag inte varit med och påverkat eller hjälpt till något. Det har varit möten vet jag om serien där man fått påverka men jag har prioriterat att åka hem i stället då det är långt hem.
En kundenkät eller liknande vore nog bra, eller något sätt att hjälpa till. Jag brukar maila Hans ibland men inte så ofta. T.ex om hemsidan men han hade tydligen haft någon som hjälpt till som inte skötte det bra så det sket sig. Det borde ju gå att hitta någon annan tycker jag.
Jag vet inte om så mycket på SH går fram till Hans så jag hoppas att några av er kan sätta ihop ett bra mail till honom. Jag har själv lite idéer som jag ska maila. T.ex. kval som bestämmer vilket race man ska köra, så att det inte blir olika antal och konstiga uppdelningar. Blir säkert svårt med tidsschemat men går förhoppningsvis att lösa.
Vi kommer i alla fall till Knutstorp och hoppas då på ett bra arrangemang och med 2 ambulanser.

/Jocke
Rapidoracing75
 

Rafnatyr

Kreativ kroppsmålning, Spola Kröken
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Mariestad
Hoj
2016, Triumph Explorer 1200
Hallå på er....
Owe The Meck här, vill bara meddela er som såg mig ligga på banan! Har läst igenom denna tråd och sett att en del varit irriterade över SC...

Men, men... nu är jag hemma och ska få ordning på kroppen här. Vi ses på skamkärran....
 

Junior #40

Junior#40
Gick med
19 May 2008
Ort
Norrköping
Hoj
K1
Vi läste oss till innan serien att i och med att man anmält sig till serien så var man automatiskt anmäld till alla tävlingar. OM man inte avanmälde sig, tror det var 14 dagar, innan varje race så var det bara att glatt betala anmälnings-avgiften iaf. Därmed så borde väl arrangören ha en bra bild av hur mkt pengar som kommer in?.. Ev efteranmälningar är väl bara ett välkommet tillskott då eller? Är min första säsong inom rr, o är grymt nöjd med dom två första arrangemangen. Men i söndags var det ju en aning snurrigt...

Skönt att höra att Owe klarade en dubbel i pik med livet i behåll... Någon som vet hur det gick med han som klotade i högern innan depån? Såg inte pigg ut...
 
Last edited:

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Det viktigaste i det här att det gick bra för Ove the meck iaf.
Och om bitterheten över en sefty car situation är väl inte hela världen.
killen lever är ju det viktigaste tycker jag.
Sen att det inte lirade arrangörs mässiga är en helt annan sak.
Det är ju lite lyx att okupera 2st ambulanser när 100st fartdårar ska ut å få sin adrenalin kick frivilligt på en bana....när det finns ca 1miljon i trafiken som kör som nötter å krockar. kärningar å gubbar som får hjärt attack.bla bla bla....visst vore det schysst att ha fler ambulanser...men vi ger oss ut frivlligt oxo tom betalar för att åka på dessa dödsmaskiner...Om regeringen skulle få som dom ville skulle dom förbjuda motorsport...varför klaga..Sen går ju allt att förbättra. jag tycker fortfarande att vi ska efter A-torp dra i hop ett möte och diskutera och förbättra!!! Det är kanske svårare att framföra kritik live då. Det är ju lättare att framföra tanget bord karate......

PS.Hur många ambulanser finns det på GGN på en tävlings helg? minst 1000st startande.DS

Jag tycker serien är ass bra men kan förbättras.
Ni gör ett bra jobb Brånalt C/O.

MVH BC
 

MC Doktorn

Guest
ERF är galet kul men ibland slår man sig och då är det mindre kul.Veckans kloka citat

Jag saknar er
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Hallå på er....
Owe The Meck här, vill bara meddela er som såg mig ligga på banan! Har läst igenom denna tråd och sett att en del varit irriterade över SC...

Men, men... nu är jag hemma och ska få ordning på kroppen här. Vi ses på skamkärran....

Skönt att höra att du lever,,, jag råkade vara publik där och efter som det bara var jag och en till där så det var bara att löpa ut som medicinman, du såg inte pigg ut om jag säger,,,,

Men om du ska stå på skamkärran se då till att det är grindar på nästa kärra,,,,
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top