Dags att ställa av bil/MC ?

Status
Ej öppen för fler svar.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
men jag jobbar till sjöss och vi får ingen skattesänkning över huvud taget för "vi har det redan så bra" enligt moderaterna, som om dom någonsin haft ett jobb i sitt liv och vet hur vi har det?

sen har jag för tillfället 2 bilar och 2 MC för motorfordon e typ det enda jag tycker e skoj här i livet, så känns nästan som det e personligt nu

Jag har en kompis som också jobbar till sjöss.......vet hur mycket du betalar
i sjömansskatt.........inte mycket kvar att sänka där...eller...?

2st Bilar och 2st Motorcyklar....du kan ju välja att ställa av dom du inte åker
på för tillfället(tex. när du är till sjöss), så blir det garanterat billigare!

KentW
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag har en kompis som också jobbar till sjöss.......vet hur mycket du betalar
i sjömansskatt.........inte mycket kvar att sänka där...eller...?

2st Bilar och 2st Motorcyklar....du kan ju välja att ställa av dom du inte åker
på för tillfället(tex. när du är till sjöss), så blir det garanterat billigare!

KentW

sjömansskatt tog de bort för massa år sen (vet inte när men innan jag börja jobba till sjöss 2001 iaf) däremot får ju rederiet nån typ av skatteåterbäring i muta för att de inte ska sparka alla svenskar och anställa billigare filipinare istället, men det är ingenting vi ser röken av, tjänar mycket sämre till sjöss än i land kan jag ju säga men jobbar kvar för jag trivs ganska bra

ena MC'n är redan avställd pga skuret vevlager och sen har jag bruksbil för trista dagar och cabbe för soliga dagar, kanske får ställa av bruksbilen då och stanna inomhus när det regnar?
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
32% skatt på trafikförsäkring, jag kommer iaf ställa av alla mina fordon i ren protest, tar hellre böter än ger demdär förbannade utsugarna mer pengar,

klart som fan dem skiter i det, de betalar ju inte sina egna försäkringar, det gör VI, klart de skiter i att bensinen e dyr, reinfeldt kan glida runt i fet slukande amerikanare med chafför för bensinen och allt det betalar VI, sen ska VI inte ha råd att åka i en bil större än ett frimärke för det e inte bra för miljön, sen ska det ju såklart va skattefritt med städerskor och skit för det får dem ju betala själva! (iofs vi som betala deras lön, men går endå från deras plånbok)

är så trött på moderaterna nu så jag funderar på att bli självmordsbombare

Om du först tog reda på hur många av de borgerliga riksdagspolitikerna som har privatchaufför och får sin bil betald av skattemedel skulle du fått en annan syn. Att tro att fyra borgerliga partier inför den här skatten p.g.a. att statsministern inte påverkas är ju på gränsen till kriminellt ignorant. Börjar ju snart likna Metalls företrädare när de ska förklara hur dåliga de borgerliga partierna är :D.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Är det ngn som har en bra sida där man kan få mer info ? Beslutet om 32% höjning är ju tydligen nu klubbat... Visst ! Det är surt...Jäkligt surt ! Bor man i storstad o har möjlighet att åka kommunalt , så har man ju i alla fall en möjlighet att kunna påverka sina utgifter vad gäller såna här höjningar , men har man 10 mil tor till jobbet varje dag , utan möjlighet till kommunal trafik , så är man ganska piskad att ha bil.

O ställa av o på hojen ? Vad jag vet så är det bara 2 försäkringsbolag kvar som har den typen av försäkring.... resten har årsförsäkring.
Jag betalar idag ca 6,600:- hel/ hel för superduken...skulle jag välja en försäkring som går att ställa av , kostar den 16,500:-. Det är bra betalt för lite pappersexercis !:rolleyes:

Grejen är ju oxå att det inte slutar här... Detta är enligt ryktena bara "steg 1". "Steg 2" är ju på förslag att det ska innebära höjningar upp till 300 % för motorcyklar !!:näsblod .. Nån som har mer info om det ? Relevant info...inte teorier...............
 

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Ort
Hova
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Detta är en första höjning för att täcka upp kostnader för skador som blir i trafiken, nästa steg är ngn gång 2009 o då är det tänkt att höjningen ska bli ngt mellan 100 % o upp till 300 % procent ska värderas utifrån " hur farligt fordonet är eller hur stor risk det är för att det ska inträffa en trafikolycka med ett sådant fordon, hoppas bara att det inte blir verklighet av förslaget men kommer nog omarbetas minst 10 ggr för att passa alla olika instanser som har ngt att säga till om så den som lever får se.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Jag har en kompis som också jobbar till sjöss.......vet hur mycket du betalar
i sjömansskatt.........inte mycket kvar att sänka där...eller...?

2st Bilar och 2st Motorcyklar....du kan ju välja att ställa av dom du inte åker
på för tillfället(tex. när du är till sjöss), så blir det garanterat billigare!

KentW

Sjömansskatt? Sedan länge borta, ersatt med ett särskilt avdrag som inte imponerar. Nu förutsätter jag att vi talar om svenska sjömän anställda i svenska båtar.

Ställa av och på? Har du missat att många försäkringsbolag inte gillar det längre?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det kanske rör sig om ca 200kr/mån...Dra in på något annat om du har det så tight. Men och ställa av och köra...det finns bara inte...

Enligt If rör det sig om en höjning mellan 100:- (mopeder) upp till 10.000:- (hojar) per år.

Igår fick jag f.ö. brev från If om att det snart kommer att komma en fakturera från dom där man ska betala den summan som motsvarar höjningen i trafikförsäkringen för 2007. Blir allstå en klumpsumma att betala, men man vet ännu inte hur stor, heja!

2008 kommer denna höjning att vara inkluderad i den vanliga premien.
 

Ölärgott

...men farligt om man dricker för lite
Gick med
27 May 2007
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
ZX-9R -98
När kommer dom blåa att lägga en skatt på alla som har en försäkring genom sin idrott??
Ligger inte dom samhället till last genom alla sina "dyra" skador som dom drar på sig när dom blir skadade genom idrotten.............

Tycker absolut att dom också skall vara självbärande och inte ligga samhället till last......
Vad säger ni om en ökning för dom också med 32%??

Nej den där ökningen kommer att gå till borttagningen av fastighetskatten.
Fi fan...

Du har helt rätt:klappar

Varför ska vi straffas för vårt intresse? :mad: Jag tror det är ett sätt att försöka få bort oss sporthojåkare från vägarna. Jag menar, våra trafikförsäkringar är redan så j*vla höga att det kanske inte är många som klarar en höjning med 32% och därför tvingas sluta köra hoj :mad:
 

Dark_Messenger

Guest
Enligt If rör det sig om en höjning mellan 100:- (mopeder) upp till 10.000:- (hojar) per år.

Igår fick jag f.ö. brev från If om att det snart kommer att komma en fakturera från dom där man ska betala den summan som motsvarar höjningen i trafikförsäkringen för 2007. Blir allstå en klumpsumma att betala, men man vet ännu inte hur stor, heja!

2008 kommer denna höjning att vara inkluderad i den vanliga premien.

Säg att man har 6-7000 i trafikdel på försäkringen. Borde bli en 2.5 laxar i klump då som man ska betala alltså..?

Har också If som nasare.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Har ni som gnäller verkligen koll?
Jag pluggar å får ibland CSN, jag sommarjobbar och har en bil och en gammal MC.
Dom höjde grundavdraget för lönen så man får tjäna 36600 istället för 16600 innan det börjas dra skatt.
Det betyder att jag får 6400 kr extra varje år. A-kassan betalar jag in till för jag har ihoparbetade pengar där, höjdes med ca 140 kr/månaden = 1680 kr per år.
Jag betalar kommer få betal ungefär 1000 kr extra per år pga skatten på trafikförsäkrningen. Alltså:

6400-1680-1000 = 3720.

Tack Ni borgerliga för att jag får 3720 kr mer per år, jag som är extrem låginkomsttagare.

Man får ju inte bara kolla på hur en liten grej ändras utan helheten, annars är man bra dum.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag tjänar fortfarande med på sänkta skatter mm än vad höjningen kommer och bli så mig gör det inte så mycket, jag får dessutom själv välja ifall jag vill lägga ut dessa pengar eller ej.

de är ju bara ni i sthlm som får de mesta sänkt, ni i sthlm fick sänkta boende kostnader, runt om i landet höjjdes det för att kompensea er sänkning.

Jag bor i moderat kommun men jag fick högre skatt iår tex långt ifrån alla som tjänar på detta, de gäller att bo på rätt ställe också.
 

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Ort
bor:
Hoj
Lightbike
Har ni som gnäller verkligen koll?
Jag pluggar å får ibland CSN, jag sommarjobbar och har en bil och en gammal MC.
Dom höjde grundavdraget för lönen så man får tjäna 36600 istället för 16600 innan det börjas dra skatt.
Det betyder att jag får 6400 kr extra varje år. A-kassan betalar jag in till för jag har ihoparbetade pengar där, höjdes med ca 140 kr/månaden = 1680 kr per år.
Jag betalar kommer få betal ungefär 1000 kr extra per år pga skatten på trafikförsäkrningen. Alltså:

6400-1680-1000 = 3720.

Tack Ni borgerliga för att jag får 3720 kr mer per år, jag som är extrem låginkomsttagare.

Man får ju inte bara kolla på hur en liten grej ändras utan helheten, annars är man bra dum.

Jag tycker moderaterna är lite väl rikemansinriktade nu - dom drar väl på allt de kan nu då de inser att de inte vinner nästa val ändå...

Även om jag går plus på deras politik så ser jag hur anhöriga och släktingar får det sämre och det är svårt att känna glädje då.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Men jag fattar inte... Jag har då inte fått ett öre i lägre skatt vad jag sett/hört utan får bara betala mer...
Räntorna på lånen går upp eftersom fastighetsskatten är borta, iofs tack för det men jag bor i BRF så det hjälper mig personligen nada..
Akassa+fack kostar mig runt en 550 i månaden..
Har en bruksbil, en T-bird, och en gammal gixxer som kommer att kosta
skjortan att försäkra...
Exakt när kommer jag att tjäna tusenlappar på att arbeta??
För övrigt är jag vuxen nog att städa undan min egen sk!t så det avdraget kommer ju inte att hjälpa heller..
Så det börjar kännas som om man BARA förlorar på den här regeringen faktiskt. T-birden är inte ens påställd för jag är inte ens säker på att jag har råd att ha alla igång samtidigt...
Nån får gärna upplysa mig om jag har fel..
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Men jag fattar inte... Jag har då inte fått ett öre i lägre skatt vad jag sett/hört utan får bara betala mer...
Räntorna på lånen går upp eftersom fastighetsskatten är borta, iofs tack för det men jag bor i BRF så det hjälper mig personligen nada..
Akassa+fack kostar mig runt en 550 i månaden..
Har en bruksbil, en T-bird, och en gammal gixxer som kommer att kosta
skjortan att försäkra...
Exakt när kommer jag att tjäna tusenlappar på att arbeta??
För övrigt är jag vuxen nog att städa undan min egen sk!t så det avdraget kommer ju inte att hjälpa heller..
Så det börjar kännas som om man BARA förlorar på den här regeringen faktiskt. T-birden är inte ens påställd för jag är inte ens säker på att jag har råd att ha alla igång samtidigt...
Nån får gärna upplysa mig om jag har fel..

Nu kan jag ju inte kommentera annat än trafikförsäkrningen men om du har en entusiastförsäkring på din T-bird från tex bilsportmc så kostar det 3300 kr per i år i helförsäkring om bilens värde ligger mellan 300-600 000 kr är den billigare är försäkringen billigare. Säg att trafikförsäkrningen går på 1500 kr av dessa 3300, en höjning med 32 % på trafiken blir alltså 480 kr.
Jag har en polare som har en gsxr750 från 1992 han halvförsäkrar den för 4200 kr/år och är 24 bast, bor i linköping. Där blir höjningen kanske 1000 kr.

Så jag förstår om hojen svider lite men du har väldigt små marginaler om du inte kan betala 40 kr mer per år för att ha gammelbilen påställd. Men då vet jag ju inte hur resten av din ekonomi påverkas av förändringarna så resonemanget är en aning teoretiskt.

Men ni som klagar har ni verkligen satt er ner och gjort en nogrann kalkyl över vad det blir TOTALT per år? Jag misstänker att många kollar på vad enskilda saker förändras å klagar efter det. Då blir det ju snett.
Sen finns det ju självklart både förlorare och vinnare på förändringarna. En del saker är bra en del är dåliga. Jag hamnar iallafall plus å jag har låg inkomst och ingen bostadsrätt eller liknande.

Nu upptäcker jag naturligtvis att jag missat a-kassan och den tar ju stora bett ur din ekonomi, men det är ju en avvägning om man tycker att a-kassan och facket är värt pengarna det kostar varje månad. Det är ju inte straffskatt på fack och a-kassa, det är bara mindre subventionerat nu.
Har man en väldigt hög fackavgift så får man väl undersöka vad den går till och om det är värt dom pengarna.
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Men ni som klagar har ni verkligen satt er ner och gjort en nogrann kalkyl över vad det blir TOTALT per år? Jag misstänker att många kollar på vad enskilda saker förändras å klagar efter det. Då blir det ju snett.
Sen finns det ju självklart både förlorare och vinnare på förändringarna. En del saker är bra en del är dåliga. Jag hamnar iallafall plus å jag har låg inkomst och ingen bostadsrätt eller liknande.

Din åsikt är att så länge man har råd med något eller det inte påverkar ens egna ekonomi speciellt mycket så är alla höjningar OK?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top