Dags att ställa av bil/MC ?

Status
Ej öppen för fler svar.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Trafiken på min är ca 4500:-, alltså en höjning med 1500:-.
Två tredjedels bakdäck. Ett halvt drivpaket.
Tre fjärdedelar av en AMB-transponder.
En femtedel av en schysst Arai-kruka.

Förutom att det är principsurt så åker min premie hiss betydligt mer än så mellan varje säsong. Inget att hetsa upp sig på.

Det verkar däremot surt för storstadsborna som kan ha trafikpremier på 25.000:-.

Sen snacket om "mesiga" svenskar. Bravo.
Sätt igång och bråka om skitsaker som vilket u-land som helst, skjut på varandra. Bra.
Inte lätt att köra förbi köer om det ligger döda grisar och brinner på vägkanterna och arga bönder ska spetsa er på sina högafflar när ni kör förbi.
Tagga ner och väx upp.
Utnyttja arbetsrätten och åk till Frankrike och häll lite säd på ett torg eller varför inte åka till Israel och elda upp lite däck. Toppen.
Själv tänker jag sitta mesigt i min soffa sippandes på en iskall bärs och se på TV hur polisen skjuter tårgas på dig.
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Enligt If rör det sig om en höjning mellan 100:- (mopeder) upp till 10.000:- (hojar) per år.

Igår fick jag f.ö. brev från If om att det snart kommer att komma en fakturera från dom där man ska betala den summan som motsvarar höjningen i trafikförsäkringen för 2007. Blir allstå en klumpsumma att betala, men man vet ännu inte hur stor, heja!

2008 kommer denna höjning att vara inkluderad i den vanliga premien.

Mmm jag ringde idag och frågade mitt försäkringsbolag. Folksam, 150kr dyrare blir det för mig i månaden...men någon klumpsumma eller hur det ska gå till väga frågade jag aldrig.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nu kan jag ju inte kommentera annat än trafikförsäkrningen men om du har en entusiastförsäkring på din T-bird från tex bilsportmc så kostar det 3300 kr per i år i helförsäkring om bilens värde ligger mellan 300-600 000 kr är den billigare är försäkringen billigare. Säg att trafikförsäkrningen går på 1500 kr av dessa 3300, en höjning med 32 % på trafiken blir alltså 480 kr.
Jag har en polare som har en gsxr750 från 1992 han halvförsäkrar den för 4200 kr/år och är 24 bast, bor i linköping. Där blir höjningen kanske 1000 kr.

Så jag förstår om hojen svider lite men du har väldigt små marginaler om du inte kan betala 40 kr mer per år för att ha gammelbilen påställd. Men då vet jag ju inte hur resten av din ekonomi påverkas av förändringarna så resonemanget är en aning teoretiskt.

Men ni som klagar har ni verkligen satt er ner och gjort en nogrann kalkyl över vad det blir TOTALT per år? Jag misstänker att många kollar på vad enskilda saker förändras å klagar efter det. Då blir det ju snett.
Sen finns det ju självklart både förlorare och vinnare på förändringarna. En del saker är bra en del är dåliga. Jag hamnar iallafall plus å jag har låg inkomst och ingen bostadsrätt eller liknande.

Dessvärre så går T-birden längre än dom 500 milen som Bilsport tillåter
så det blir vanlig försäkring.. Så det blir runt 1100 i höjning där...
Bruksbilen ökar 1200...
Sen har vi hojen, ytterligare ca 1200 där.
Vips så har man blivit av med 3500, visst bara 300 extra i månaden men
ändå... Påverkar ju inte ekonomin enormt så men som sagt var, lägger man ihop alla extra prylar så springer det iväg rätt fort...
T.ex. fack och a-kassa blir 2600 om året extra..
Och ränteökningen lär ju inte bli nådig när riksbanken anser att storstädernas bostadsmarknad är aningens överhettad...
Och det jag tycker är lite surt är ju just det att man inte sett något av skattesänkningen..





Nu upptäcker jag naturligtvis att jag missat a-kassan och den tar ju stora bett ur din ekonomi, men det är ju en avvägning om man tycker att a-kassan och facket är värt pengarna det kostar varje månad. Det är ju inte straffskatt på fack och a-kassa, det är bara mindre subventionerat nu.
Har man en väldigt hög fackavgift så får man väl undersöka vad den går till och om det är värt dom pengarna.

Dessvärre så är ju fack och a-kassa något man måste ha...
Utan a-kassa får man garanterat flytta hem till mamsen, får man väl iofs med a-kassa också men.. Och jobbar man på min firma så behöver man definitivt vara med i facket... Dom fimpar folk var 6:e månad... :yoparty :gnissla

Men som sagt var, det enda man sett så här långt i min kommun iaf, är bara höjningar och inte en spänn tillbaka....
Och då blir iaf jag lite sur när dom går till val med att alla ska få mer pengar över samt att det ska löna sig att arbeta...
Men men... dom är ju lögn....politiker så man ska nog inte ha så höga krav..
:D
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Trafikförsäkringsdelen ligger på 8148:- på min R1-03. Så jag får en årshöjning på ca 2600:-

Det kan jag faktiskt leva med. det är bara 216:- extra i månaden, ungefär samma summa som jag slipper betala för att gick ur facket (fortfarande med i a-kassan dock).

Handlar väl i slutänden om att prioritera. Men fan 2,6 bränner man på ett par utekvällar. :rullandeu
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Din åsikt är att så länge man har råd med något eller det inte påverkar ens egna ekonomi speciellt mycket så är alla höjningar OK?

Nej, det jag ville var att folk ska titta längre än till bara trafikförsäkringen att man tittar på den totala förändringen och säger bu eller bä utifrån det.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Men jag fattar inte... Jag har då inte fått ett öre i lägre skatt vad jag sett/hört utan får bara betala mer...
Räntorna på lånen går upp eftersom fastighetsskatten är borta, iofs tack för det men jag bor i BRF så det hjälper mig personligen nada..

Grundavdraget har höjts kraftigt så någon sänkning av skatten torde du ha fått om du inte är nolltaxerare.

Angående slopad fastighetsskatt så gäller den även bostadsrättsföreningar (som du pröjsar månadsavgift till) och hyreshus (som jag betalar hyra för) så i andra led kommer dom oss tillhanda (eller i ditt fall snarare bostadsrättsföreningen om dom nu inte väljer att sänka månadsavgiften utan förbättra ekonomin, kompensera för eventuella höjda räntor etc.)

Sen får man summera plus (sänkt skatt på arbete och fastigheter) och minus (akassa, trafikförsäkring, ev höjd ränta(om det nu verkligen har med skattesänkningar att göra, är lite skeptisk till det) m.m.) och få ut en slutsumma. För mig (medelinkomsttagare) slutar det ändå på plus. Betyder iof inte att jag gillar förslaget att skuldsätta just fordonsägare.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Dessvärre så går T-birden längre än dom 500 milen som Bilsport tillåter
så det blir vanlig försäkring.. Så det blir runt 1100 i höjning där...
Bruksbilen ökar 1200...
Sen har vi hojen, ytterligare ca 1200 där.
Vips så har man blivit av med 3500, visst bara 300 extra i månaden men
ändå... Påverkar ju inte ekonomin enormt så men som sagt var, lägger man ihop alla extra prylar så springer det iväg rätt fort...
T.ex. fack och a-kassa blir 2600 om året extra..
Och ränteökningen lär ju inte bli nådig när riksbanken anser att storstädernas bostadsmarknad är aningens överhettad...
Och det jag tycker är lite surt är ju just det att man inte sett något av skattesänkningen..


Dessvärre så är ju fack och a-kassa något man måste ha...
Utan a-kassa får man garanterat flytta hem till mamsen, får man väl iofs med a-kassa också men.. Och jobbar man på min firma så behöver man definitivt vara med i facket... Dom fimpar folk var 6:e månad... :yoparty :gnissla

Men som sagt var, det enda man sett så här långt i min kommun iaf, är bara höjningar och inte en spänn tillbaka....
Och då blir iaf jag lite sur när dom går till val med att alla ska få mer pengar över samt att det ska löna sig att arbeta...
Men men... dom är ju lögn....politiker så man ska nog inte ha så höga krav..
:D

Det är ju surt om det är så att du går mycket back på förändringarna, dock TROR jag inte det är så för alla. Vi får väl se framöver om det blir sämre eller bättre för dom flesta. (bilsportmc har en entusiast försäkrningen där man får köra 1000 mil per år, men det är bara ett tips om det blir billigare.)
Sen vet jag inte om det känns rätt att skylla på borgarna att ekonomin gått så bra att räntan måste höjas dom har ju inte suttit så länge och bostadspriserna har ju stigigt kraftigt i 7 år.

Klart det finns både vinnare och förlorare på förslagen, dock är jag glad att jag tjänar på det då jag inte haft det så fett innan.
Dom som tjänar väldigt lite på sommarjobb och liknande varje år har ju ganska stora vinster bara på grundavdraget.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X


Angående slopad fastighetsskatt så gäller den även bostadsrättsföreningar (som du pröjsar månadsavgift till) och hyreshus (som jag betalar hyra för) så i andra led kommer dom oss tillhanda (eller i ditt fall snarare bostadsrättsföreningen om dom nu inte väljer att sänka månadsavgiften utan förbättra ekonomin, kompensera för eventuella höjda räntor etc.)

Kan man ju tycka. Men tyvärr så kommer fastighetsägarna öka sina vinster och dra till med något om ökade underhållskostnader etc etc.

Fastighetbolaget som äger huset jag bor i har aldrig gått med mer vinst men ville ändå höja hyrorna med drygt 4%.
Sänkta hyror kan du drömma vidare om, det är enbart husägare som märker detta i plånboken. Vi andra kan möjligen se att vi fick en ny tvättmaskin i tvättstugan med digital tidsvisning istället för analog. Fast, den gamla maskinen var fan i mig bättre... (nähä, vaför tror du det hände här... :gnissla )


Sen får man summera plus (sänkt skatt på arbete och fastigheter) och minus (akassa, trafikförsäkring, ev höjd ränta(om det nu verkligen har med skattesänkningar att göra, är lite skeptisk till det) m.m.) och få ut en slutsumma. För mig (medelinkomsttagare) slutar det ändå på plus. Betyder iof inte att jag gillar förslaget att skuldsätta just fordonsägare.

Jag gick minus.
Med nya fordonsskatten blir det ännu mera minus. :gnissla
Bil är tvång i jobbet, och MC, tja det är ju det vi är här för...

:hej
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Sen ska man ju ha i åtanke att det inte läggs en straffskatt på trafikförsäkrningen utan att vi nu kommer få betala vad det kostar att ha en trafikförsäkring tidigare har det varit subventionerat och tagits ut på andra skatter. Jag tycker personligen att det känns sämre att låta Bodil å eskil som är skuldsatta låginkomsttagare betala för min trafikförsäkring. Då är det bättre att jag väljer en mc som jag har råd att trafikförsäkra.

Fast jag har inte kommit så långt i mitt mc-åkande att jag behöver en sporthoj på 150 hk för att jag ska tycka det är kul. Det är nog värre för många av er andra som måste ha dom där 150 hk för att inte känna att er förmåga begränsas av effekten i hojen. Jag kommer nog till insikt för eller senare.

Kan man ju tycka. Men tyvärr så kommer fastighetsägarna öka sina vinster och dra till med något om ökade underhållskostnader etc etc.

Fastighetbolaget som äger huset jag bor i har aldrig gått med mer vinst men ville ändå höja hyrorna med drygt 4%.
Sänkta hyror kan du drömma vidare om, det är enbart husägare som märker detta i plånboken. Vi andra kan möjligen se att vi fick en ny tvättmaskin i tvättstugan med digital tidsvisning istället för analog. Fast, den gamla maskinen var fan i mig bättre... (nähä, vaför tror du det hände här... :gnissla )




Jag gick minus.
Med nya fordonsskatten blir det ännu mera minus. :gnissla
Bil är tvång i jobbet, och MC, tja det är ju det vi är här för...

:hej

Men kan vi verkligen skylla på politikerna för att din fastighetsägare tar tillfället i akt att sko sig istället för att sänka hyrorna?
 
Last edited:

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Grundavdraget har höjts kraftigt så någon sänkning av skatten torde du ha fått om du inte är nolltaxerare.

QUOTE]

Men hur mycket har dem höjt grundavdraget med. jag har då inte fått någon skattesänkning alla fall inte märkbart dock inga 1000kr som dem lova.. finns det skrivet någonstans om alla höjningar och sänkningar?? jag är snickare på ackord så vi måste vara med i facket för mätningar mm och dem har höjt ca 300 i månaden ink a-kassan så inte går man plus på det hela alla fall...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Men kan vi verkligen skylla på politikerna för att din fastighetsägare tar tillfället i akt att sko sig istället för att sänka hyrorna?

Exaktamundo! Och är hyresvärden så ful så hade han säkert höjt hyran än mer annars...

Och i det jag citerade gällde det egentligen bostadsrätt där den gemensamma föreningen får sänkningen vilket är svårare att bluffa bort.

(återigen, jag gillar inte förslaget med höjd trafikskatt men rätt ska vara rätt)
 

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Mer kostnad för min bandit 476:- För min gamla ford 588:-
= 1064:- Utslaget per månad 89:-
Inte så jävla blodigt tycker jag....men alla har ju inte samma tur som jag uppenbarligen:huvet
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Grundavdraget har höjts kraftigt så någon sänkning av skatten torde du ha fått om du inte är nolltaxerare.

QUOTE]

Men hur mycket har dem höjt grundavdraget med. jag har då inte fått någon skattesänkning alla fall inte märkbart dock inga 1000kr som dem lova.. finns det skrivet någonstans om alla höjningar och sänkningar?? jag är snickare på ackord så vi måste vara med i facket för mätningar mm och dem har höjt ca 300 i månaden ink a-kassan så inte går man plus på det hela alla fall...

Vet inte om denna stämmer:

http://www.privataaffarer.se/kalkyler/budgeten/


Notera att det du betalar varje månad är preleminärskatten som avrundas till närmsta hela procent, det är först med slutskatten som man ser exakt hur det går.
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top