Dator och surfplatta beläggs med tv-avgift

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kommunismen verkar få backa ett tag till:

Radiotjänst följer inte lagen i synen på dator

5 mars 2013 kl 16:00 , uppdaterad: 6 mars 2013 kl 07:28
BRÄNNPUNKT | TV-AVGIFTEN
En internetansluten dator, datorplatta eller mobiltelefon är inte en tv-mottagare.

Gunnar Karlsson
Radiotjänst AB hävdar att personer som inte betalar radio- och tv-avgift ska omfattas av denna om de har dator, datorplatta eller mobiltelefon som kan ta emot tv-program via internet. Radiotjänsts vd Carl-Gustav Johansson uppskattar att de följaktligen har fått en ökning med cirka 6000 personer som betalat avgiften (enligt TT 4/3).

Lagen definierar tydligt vad som är en avgiftsbelagd mottagare: 2 § En tv-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Fullständig:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-lagen-i-synen-pa-dator_7968578.svd

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag hade inte något specifikt land i åtanke, men idén i sig är inte omöjlig att genomföra. Man skulle kunna säga att t ex USA är en bit på vägen, men även Sverige har som du säkert vet öppnat mer för det på senare år.
Helt off-topic men i alla fall...

Vad exakt tycker du är bra med att USA lägger mer än dubbelt så mycket av sin BNP på sjukvård och ändå inte kan tillhandahålla vård åt alla?(Innan du börjar svara om något med bättre kvalitet så kan du kolla statistik för överlevnad i olika sjukdomar för Sverige och USA!)

Lägg alltså märke till att i Sosse-Sverige lägger alltså staten mindre del av budgeten på vård än i USA. Plus att kostnaderna för vård skenar i USA.

Så för mig är det lite svårt att se att de är "en bit på vägen" men ser fram till ett kort förtydligande.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Jag är stolt över att aldrig frivilligt ha finansierat skitkanalerna svt1/2 och tv4. Sen får de väl mångmiljonbelopp i stöd som vi skattebetalare står för.

Finns tyvärr alltid folk som trillar mellan stolarna .Personligen hadde jag tjänat på Usa modellen med mindre skatt och sjukvårdsförsäkring.Men tänker jag efter så vetefan om deras slumområden och gängkrig är nåt jag vill ha

Skulle citera och tryckte på gilla.
Vi är snart ifatt och om vad gäller gängkrig och slumområden.
Jag är ideologiskt helt för det välfärdssamhälle vi haft men inte när 10% av befolkningen utan att ha bidragit med ett jävla skit ska leva på resterande 90%, när folk som jobbat och slitit ett helt liv inte får ut en pension man kan leva på.

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
TV4 är reklamfinansierat, så den har du nog bidragit till att finansiera, fast du var för ignorant för att begripa det. ;)

Ja det har jag kanske, eller inte. Det är fortfarande en skitkanal som har åtagit sig att syssla med "folkbildning", beklagar att jag trodde även de fick stöd av Kreml för att bedriva hjärntvätt.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...