Dator och surfplatta beläggs med tv-avgift

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hmm, kyrkoavgiften är väl en procent, kan det här verkligen vara en slump?:5sure

Gran_Bandidos_M7_195943c.jpg

:5sure

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ungefär som med sjukvård betald via skattsedeln trots att man inte är sjuk... :7peta

Egentligen håller jag ju med dig. Jag skulle gärna vilja bort svt om jag kunde.

True, fast det har å andra sidan varit småbra att ha "gratis" sjukvård de få gånger man faktiskt skadat sig... Allt som allt så tror jag att det hade blivit dyrare för mig att betala mina sjukvårdsbesök själv, trots att de inte är så många. Så det är en skatt jag kan känna gör lite nytta.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88
True, fast det har å andra sidan varit småbra att ha "gratis" sjukvård de få gånger man faktiskt skadat sig... Allt som allt så tror jag att det hade blivit dyrare för mig att betala mina sjukvårdsbesök själv, trots att de inte är så många. Så det är en skatt jag kan känna gör lite nytta.

Nu kan iofs sjukvårdsförsäkringar och andra välfärdspåfund lösas utan statens inblandning, även om ett drygt sekel av sosseri lätt får folk att tro annat. :fakta

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Enligt denna så slipper du betala :banana

http://www.svd.se/naringsliv/bransc...igantiskt-smithal-for-tv-licensen_7964580.svd

Kom på att det enbart är frugans dator som blir licenspliktig då både min laptop och bådas telefoner egentligen tillhör arbetsgivare.:banana

Förvisso äger jag internetabb och trådlöst modem men det är ju inte det man betalar licens för.

Nästa steg kommer ju vara att avgiftsbelägga internetanslutningen....

Eller som vi alla vet och önskar - Det blir löst som en typ av skatt.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Vilket system och land tänker du på?

Jag hade inte något specifikt land i åtanke, men idén i sig är inte omöjlig att genomföra. Man skulle kunna säga att t ex USA är en bit på vägen, men även Sverige har som du säkert vet öppnat mer för det på senare år.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag hade inte något specifikt land i åtanke, men idén i sig är inte omöjlig att genomföra. Man skulle kunna säga att t ex USA är en bit på vägen, men även Sverige har som du säkert vet öppnat mer för det på senare år.
Funkar bra för de som har försäkring .Men resten ?

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Funkar bra för de som har försäkring .Men resten ?

Förstår vad du menar. Jag skulle vilja säga att den frågan bottnar i den ideologiska frågan om huruvida man anser att en överhöghet har rätt till individens tillgångar eller ej. Om människor vet att det inte finns nån stat att förlita sig på kommer de säkerligen bli mer benägna att försäkra sig, men givetvis är det beklagligt när folk trillar mellan stolarna - då som nu.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Finns tyvärr alltid folk som trillar mellan stolarna .Personligen hadde jag tjänat på Usa modellen med mindre skatt och sjukvårdsförsäkring.Men tänker jag efter så vetefan om deras slumområden och gängkrig är nåt jag vill ha

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Förstår vad du menar. Jag skulle vilja säga att den frågan bottnar i den ideologiska frågan om huruvida man anser att en överhöghet har rätt till individens tillgångar eller ej. Om människor vet att det inte finns nån stat att förlita sig på kommer de säkerligen bli mer benägna att försäkra sig, men givetvis är det beklagligt när folk trillar mellan stolarna - då som nu.

Bland befolkningar som förlitar sig på statens hjälpande hand skulle väl jänkarna stå längst ned?

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Bland befolkningar som förlitar sig på statens hjälpande hand skulle väl jänkarna stå längst ned?

Det vågar jag inte uttala mig om men om vi för diskussionens skull utgår från det, vad vill du ha sagt med det?

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Att det systemet har stora luckor och vissa som du försökte stänga passar dåligt.

Personligen tror jag inte på felfria system så länge människor är inblandade, så jag skulle hänvisa till inlägg #111; det hela beror på vilken ideologisk syn man har på det hela. Är det viktigaste att tillämpa någon sorts halvutilitarism eller att alltid se till individens, i största möjliga mån, fria val? Var och en har sitt eget svar. Allt det här känns lite OT, men visst kan man dra paralleller till debatten om Radiotjänst, SVT och public service överhuvudtaget.

tkdrille

Guest
Litet tips... Vill du inte betala licensen, gör dig av med TV, surfplatta och dator.

Tillbaka till 1900 talet. Jag som trodde vi skulle utvecklas. Men vi tackar svt för detta. Dags att börja leva som hästmannen som jag hört ryktas att de sänt på svt.
Jag plockar fram min gamla arsenal och ställer mig i kön med pensionärerna varje löning för att betala räkningarna.
Min nya telefon.
200px-Nokia_3310.jpg

Inlägget skrivet av Nokia 3310

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...