Dator och surfplatta beläggs med tv-avgift

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Det enda rätta vore att folk betalar för de dem vill se eller att de låg på skatten. Men då kan de ju inte dubbla intäkterna som de förra förslaget gjorde:huvet

Tycker vi ska införa en racebaneavgift för alla med körkort för de kan köpa en bil/hoj och åka på en bandag gelleråsen om de vill. Ska vi säga 2000kr om året är bara 6kr om dagen måste de ju vara värt för att inte bryta mot lagen! :hej

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det är radion som är guldgruvan i public service! Medierna i P1 t ex, som för den intresserade senast skärskådade dramaturgin i uppdrag granskning och varför makthavarna går under jorden istället för att konfrontera uppgifter. De analyserade också medierapporteringen om aktuella opinionssiffror m.m. Grymt bra program som aktiverar din egen förmåga till källkritik.

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Ta det lugnt. Så vitt som jag har sett så har SAMTLIGA nyhetskällor med gott påhejande från SVT:S VD (föga förvånande) missförstått lagtexten.

Varken min dator eller mobiltelefon är "avsedda att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program" Som det står i lagtexten och jag skulle tro att de gäller för de flesta.

Inga problem med andra ord. :tummenupp

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.sweclockers.com/nyhet/16446-bahnhof-erbjuder-blockering-av-svt-play-for-att-slippa-tv-avgift
Bahnhof erbjuder blockering av SVT Play för att slippa tv-avgift

Internet
2013-01-25 16:09

Internetleverantören Bahnhof ger sig in i debatten om tv-avgift för internetanslutna enheter och erbjuder nu kunderna tjänsten TV Stopper – blockering av SVT Play.

SVT:s vd Eva Hamilton orsakade en hel del uppståndelse när hon i början av veckan avslöjade att alla som kan ta emot den statliga televisionens sändningar via nätet måste betala tv-avgift. Internetleverantören Bahnhof ser dock en väg runt det hela och erbjuder nu alla abonnenter en blockering av SVT Play. Företagets vd Jon Karlung menar att det handlar om att kunna välja.
Bahnhof erbjuder blockering av SVT Play för att slippa TV-avgift

Bahnhof har alltid stått för valfrihet. Man kan tycka vad man vill om public service och om licensfinansieringen. Men så länge vi har det system som vi har måste man kunna välja, på samma sätt som man kan välja om man vill äga en tv-apparat eller inte. Vi ger våra kunder möjligheten att välja om de vill se Sveriges Televisions tv-program i sin dator eller inte

Blockeringen kallas för TV Stopper och är en tjänst som Bahnhofs abonnenter kan beställa via ett enkelt formulär. Blockeringen införs omedelbart och i samband med detta skrivs även ett intyg ut om att kundens tillgång till SVT Play är stoppad. Det är dock ingen garanti för att slippa betala tv-avgift eftersom metoden ännu inte prövats juridiskt.

Ett annat problem är att tekniskt kunniga användare troligtvis kan kringgå blockeringen och på så vis fuska med intyget, vilket skulle kunna bli ett giftigt argument för licensförespråkarna vid en eventuell domstolsprövning. Jon Karlung liknar det hela vid att titta på tv hos grannen.

Det här är vad vi kan göra. Vi kan se till att en kund med en viss ipadress inte kommer åt public service-kanalerna, och vi kan vara tillräckligt säkra på att tekniken fungerar för att utfärda ett intyg om det. Men på samma sätt som man kan gå hem till grannen och se på tv kan man antagligen ta sig runt även den här spärren, men då är det upp till individens eget samvete

I pressmeddelandet vill Bahnhof även förtydliga att blockeringstjänsten är ett undantag och frivillig för kunderna. Internetleverantören "filtrerar eller blockerar ingen trafik, aldrig någonsin och inte av något skäl".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Banhof var bra tidigare också och det var automatiskt anonym surf när jag hade Banhof tidigare. :tummenupp

Jag funderade härom dagen ifall man inte kan anmäla svt för bedrägeri eller nåt liknande? Jag menar vilket annat företag som helst skulle ju åka dit så det sjunger om det ifall dom började skicka ut produkter som inte beställts och sedan kräva betalt för det? Särskilt med tanke på att en dator används till så mycket annat utöver att möjligen någon enstaka gång titta på svt play.

Som tidigare sagts i tråden så finns det idag inget som hindrar svt från att koda sina program men dom vet att det snabbt skulle reducera antalet kunder(betalare) så naturligtvis fortsätter dom att tvinga på folk sina produkter.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Ta det lugnt. Så vitt som jag har sett så har SAMTLIGA nyhetskällor med gott påhejande från SVT:S VD (föga förvånande) missförstått lagtexten.

Varken min dator eller mobiltelefon är "avsedda att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program" Som det står i lagtexten och jag skulle tro att de gäller för de flesta.

Inga problem med andra ord. :tummenupp
Jag förstår inte heller riktigt uppståndelsen. Vi har inte fått någon lagändring utan avgiftsskyldigheten består som sagt i att den som har en TV-mottagare ska betala avgiften.

Problemet som jag ser det är att Radiotjänst själva påstår att SVT:s beslut att börja sända sina kanaler på nätet innebär att en dator numera räknas som en TV-mottagare.

Är det någon som vet vad de egentligen grundar detta på? Det finns knappast några prejudikat på det. Är det bara något de själva hittat på utifrån hur de vill tolka den ganska så vaga definitionen och gjort det till en sanning?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Ett intressant inlägg i debatten

Det är mer av tekniska skäl som betalningsskyldigheten har knutits till en viss apparat. Public service är till för lyssnare och tittare. Men public service är framför allt en samhällsfunktion. Vi ska, för samhällets och demokratins skull, se till att det finns oberoende journalistik och ett kulturutbud med kvalitet tillgängligt över hela landet.

Utifrån denna utgångspunkt är detta med mobiltelefoner skäligen ointressant. Det viktiga är hur det ordnas med en finansiering som inte hotar public service oberoende. Det är public service samhällsroll, inte den tekniska finansieringslösningen, som är det viktiga

http://www.dn.se/debatt/public-service-viktigare-an-brak-om-datortittande

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Skatt är knuten till det politiska läget som råder under innevarande budgetår, så skatt går bort om oberoende är viktigt.

Går att lösa om man vill.

Tex grundlagsändringar kräver 2 val.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Det har jag svårt att tro.
Inte om du tänker till lite, "populistiskaskattesänkarpartiet" kommer till makten och blir granskad av SR/SVT, kanske kritiskt.
Idè!: Minskade anslag nästa år = mindre resurser till att granska "PSSP"

Går att lösa om man vill.

Tex grundlagsändringar kräver 2 val.
Ja? och inget parti har suttit i två perioder?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Inte om du tänker till lite, "populistiskaskattesänkarpartiet" kommer till makten och blir granskad av SR/SVT, kanske kritiskt.

Ja? och inget parti har suttit i två perioder?

Vänd på det, sossarna ger dubbla anslag mot att ni inte granskar våra tobleroneköp.

Moderaterna ger mindre anslag vilket gör Janne Josefsson förbannad och alla blir granskade..

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt

Alltså är det ytterligare en orsak till att ha oberoende radio och tv. Förhoppningsvis förstår svenska folket det.

Dessutom har jag svårt att tro att populistiskaskattesänkarpartiet kommer att vara så stort, med eller utan dess allierade, att de kan rösta bort ps-skatten två gånger med ett val emellan, särskilt om dom inte tål att granskas. Detta är inte Ryssland.

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det som alltid får mig att knyta näven lite extra i fickan är att jag tolkar onekligen inte våran public service som politiskt ofärgad...

Maken till vänstervridet smäck får man leta efter...det räcker med en dag med P3 i lurarna för att bli apless på inkvoterade hiphopskåningar, militanta rödstrumpor och pladdrande hbt-tomtar...jeeesus.
Jag har inget emot endera, men när det står för vad, 80% av innehållet..?

/gringubbe

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...