Dator och surfplatta beläggs med tv-avgift

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om (när...) de ringer mig och frågar om jag har dator, surfplatta, TV eller smartphone kommer jag att svara "Jag har ingen utrustning avsedd för komsumtion av TV-program"
Envisas dem kommer jag att polisanmäla dem för beskyddarverksamhet eller hot. Polisanmälan lär ju inte göra någon skillnad, men jag kommer göra det.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Detta är ju så dumt så att det nästan inte finns. Själva avgiften är egentligen helt urbota korkad, att avgiftsbelägga ett stycke hårdvara för att den KAN användas för att ta emot televisionsutsändningar med. Spelar ingen roll om du har ett tv-abonnemang eller ens en antennsladd inkopplad, äger du en tv så ska du betala. Och allt detta grundar sig i att på stenåldern fanns det ingen video och inga tevespel, ägde du en tv så tittade du på utsändningarna och således skulle du betala avgift. Då var det relevant och logiskt att avgiftsbelägga hårdvaran, men det har det inte varit på länge. Och nu plötsligt kommer de och hävdar att datorer och surplattor också ska avgiftsbeläggas, bara för att man KAN titta på web-tv på dem!? Snacka om snikna jävla kappvändare alltså...:huvet Nu ingår jag förvisso i ett hushåll som betalar, så mig berör det inte för stunden. Men i framtiden?? Min plan var att helt enkelt skaffa en rejäl bildskärm utan tv-mottagare att koppla video, konsoller och dator till. Det hade funkat, jag hade sluppit betala licens för något jag inte använder och alla hade varit nöjda. Men neeeejdå, nu ska alla som över huvud taget har möjlighet att komma åt tvutsändningarna klämmas åt, ingen pardon, alla ska med! Jag vill inte titta på ert jävla skit, ska det vara svårt att fatta eller!?:mad: :fatta! Jag tänker verkligen inte betala någon teveavgift för en dator när de själva hävdat i alla år att det är själva teven som är avgiftsbelaggd och inte möjligheten at komma åt kanalerna, en dator är fan ingen teve! Om jag har en dator och vad jag isåfall har den till är min ensak, jag tittar då fan inte på web-tv på den hur som helst och jag tänker fan inte betala ett enda öre för den! Er är en verksamhet som jag INTE stödjer, jävla häxjakt!:mad:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Inte om du tänker till lite, "populistiskaskattesänkarpartiet" kommer till makten och blir granskad av SR/SVT, kanske kritiskt.
Idè!: Minskade anslag nästa år = mindre resurser till att granska "PSSP"

Ja? och inget parti har suttit i två perioder?

" Skyldigheten att betala TV-avgift och beloppens storlek bestäms av Sveriges riksdag"

Så ser det ut i dagsläget..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tror det behövs ett nytt "piratparti" som vill avskaffa tv-verket.

Bra idé, glöm inte göra det till ett enfrågeparti bara så att det får alla proteströster från folk som vill göra övriga partier medvetna om att de borde ta upp frågan...:D :dummer Det vinner ni nog valet på, sd går ju bra... :hihi

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Det här är så klart helt åt helvete och jag hoppas att så många som möjligt vägrar att betala. Det är rätt så sjukt egentligen när man funderar på vilka gravt överdrivna summor som det här spektaklet kostar. På wikipedia står det att det finns ca 4,5 miljoner hushåll i Sverige. Enligt Radiotjänst så betalar 9/10 hushåll tv-licensen som är ca 175 kr/månad. Troligtvis ljuger dom när dom säger 9/10 så vi räknar väl på 8/10 då.

4,5 * 0,8 * 175 = 630 miljoner kr/månad, eller 7,56 miljarder kr/år.

Det här ska vi alltså betala för Melodifestivalen och Språka på serbokratiska. Det är rätt så uppenbart att dom slösar rejält med pengarna. Dom har för många kanaler, för många program och troligtvis sitter det alldeles för mycket folk där med för höga löner som köper in sina kompisars smala kulturprogram för ockerpriser.

Lägg ner 98 av deras 100 nuvarande kanaler, sluta sända så mycket skräp som andra kanaler lika gärna kan visa, lägg ner grisorganisationen Radiotjänst och sänk avgiften till en rimlig nivå. Runt 10-20 kr/månad hade antagligen räckt gott och väl till att fylla den uppgift som Public Service är avsedd för.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ahhh.. gött. Min gamla stämpel från företagartiden är dags att damma av. "ej beställt" säger den.
Jag anser inte att "din gata", Melodifestivalen, hockey, fotboll, repriser på Åsa Nisse och annat man kan reklamfinansiera har med public service att göra. Vad kostar inte ett av de ?? St delar av Melodifestivalen att finansiera. Fy fan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ahhh.. gött. Min gamla stämpel från företagartiden är dags att damma av. "ej beställt" säger den.
Jag anser inte att "din gata", Melodifestivalen, hockey, fotboll, repriser på Åsa Nisse och annat man kan reklamfinansiera har med public service att göra. Vad kostar inte ett av de ?? St delar av Melodifestivalen att finansiera. Fy fan.

För att inte tala om propagandan man inte beställt. Jag vill t.ex. intebehöva sitta och käka knäckemacker i kallingar varenda jävla söndagkväll och se program från UR om genusprojekt på daghem i mellanstora svenska städer.

Per Unckel sade "när jag var ung" att staten kunde lika bra ge ut serietidningar som att SVT skulle sända Robinson. Det var på tiden då en moderat var en moderat, och inte en förklädd batikhäxa typ Birgitta Olsson.

Smagatusk

Guest
och jag tänker fan inte betala ett enda öre för den! Er är en verksamhet som jag INTE stödjer, jävla häxjakt!:mad:

Konstigt... Jag som fick för mig att du resonerade som så att man betalar utan att bråka.

Detta handlar i grund och botten inte om vem som gjort rätt eller fel rent juridiskt. Du vet ju redan att du begått ett lagbrott, du har kört för fort. Detta handlar inte om huruvida poliserna har rätt att bötfälla dig eller inte, det handlar om att du vill slippa betala böterna. Litet tips, är du inte beredd att ta böterna kan det ju vara en idé att hålla sig på rätt sida om hastighetsbegränsningen ;)

Litet tips... Vill du inte betala licensen, gör dig av med TV, surfplatta och dator.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Konstigt... Jag som fick för mig att du resonerade som så att man betalar utan att bråka.

Litet tips... Vill du inte betala licensen, gör dig av med TV, surfplatta och dator.

Nu var du ju nästan rolig, bravo ;) Kollade jag på teve så skulle jag betala, på samma sätt som jag betalar mina fortkörningsböter om jag kört för fort. Har jag däremot inte kört för fort så skulle jag verkligen inte betala några fortkörningsböter:fakta

Litet tips: Vill du inte ha böter så håll dig på rätt sida om hastighetsbegränsningen :)

Smagatusk

Guest
Nu var du ju nästan rolig, bravo ;) Kollade jag på teve så skulle jag betala, på samma sätt som jag betalar mina fortkörningsböter om jag kört för fort. Har jag däremot inte kört för fort så skulle jag verkligen inte betala några fortkörningsböter:fakta

Litet tips: Vill du inte ha böter så håll dig på rätt sida om hastighetsbegränsningen :)

Det var fortfarande så att jag inte hade koll på HUR fort jag körde, och jag fick inget som bevisade deras mätning och tingsrätten gick på min linje.

Så... :backontop

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hmm, kyrkoavgiften är väl en procent, kan det här verkligen vara en slump?:5sure

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det var fortfarande så att jag inte hade koll på HUR fort jag körde, och jag fick inget som bevisade deras mätning och tingsrätten gick på min linje.

Så... :backontop

Och jag säger bara att din föregående kommentar inte riktigt är relevant då det inte över huvud taget är detta det handlar om. Tv-avgiften funkar inte riktigt som någon annan avgift gör, den är en förebyggande avgift som du är skyldig att betala om du äger en apparat som kan brukas på en visst sätt. Det är ungefär som om du skulle behöva betala vägskatt för en avställd bil, eller som om du skulle få förebyggande fortkörningsböter för en bil som kan köra snabbare än 120. I resten av verkligheten betalar man för vad man gör sig skyldig till, du betalar skatt för en påställd bil som du brukar på våra vägar och du betalar böter om du med sagda bil kör för fort. Men så är det inte med tv-avgiften, ååhh nej. Och det är det jag tycker är fel. Det borde finnas ett sätt att "ställa av" sin tv så att man slipper betala avgift om man verkligen inte vill kolla på tv. Däri ligger min protest. Din var "Nänä, ni kan inte visa HUR mycket för fort jag körde och således ogillas fortkörningen!". Ungefär som om tv-avgiften stod i proportion till hur mycket du tittar på tv och jag skulle titta på tv men vägra betala tv-avgift med motiveringen att de inte kan veta hur mycket jag kollar och således kan de inte ta betalt i proportion till hur mycket jag nyttjar deras tjänster, och således ska jag slippa helt.

Men jag håller med om det där sista, åter till ämnet :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Och jag säger bara att din föregående kommentar inte riktigt är relevant då det inte över huvud taget är detta det handlar om. Tv-avgiften funkar inte riktigt som någon annan avgift gör, den är en förebyggande avgift som du är skyldig att betala om du äger en apparat som kan brukas på en visst sätt. Det är ungefär som om du skulle behöva betala vägskatt för en avställd bil, eller som om du skulle få förebyggande fortkörningsböter för en bil som kan köra snabbare än 120. I resten av verkligheten betalar man för vad man gör sig skyldig till, du betalar skatt för en påställd bil som du brukar på våra vägar och du betalar böter om du med sagda bil kör för fort. Men så är det inte med tv-avgiften, ååhh nej. Och det är det jag tycker är fel. Det borde finnas ett sätt att "ställa av" sin tv så att man slipper betala avgift om man verkligen inte vill kolla på tv. Däri ligger min protest. Din var "Nänä, ni kan inte visa HUR mycket för fort jag körde och således ogillas fortkörningen!". Ungefär som om tv-avgiften stod i proportion till hur mycket du tittar på tv och jag skulle titta på tv men vägra betala tv-avgift med motiveringen att de inte kan veta hur mycket jag kollar och således kan de inte ta betalt i proportion till hur mycket jag nyttjar deras tjänster, och således ska jag slippa helt.

Men jag håller med om det där sista, åter till ämnet :)

Sååå,

du

kom

hur

man

styckeindelar

till

.

.

.

sist.

Congrats

!

:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Sååå,

du

kom

hur

man

styckeindelar

till

.

.

.

sist.

Congrats

!

:tummenupp

Men var rolig du är då, jag orkar väl inte hålla på med sånt när jag sitter här på mobiltelefonen och gör mitt bästa för att över huvud taget lyckas stava... telefontangentbord och jag är inte kompisar. För övrigt ett konstruktivt inlägg som träffar ämnet mitt i prick (som vanligt) må jag säga :tungan

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men var rolig du är då, jag orkar väl inte hålla på med sånt när jag sitter här på mobiltelefonen och gör mitt bästa för att över huvud taget lyckas stava... telefontangentbord och jag är inte kompisar. För övrigt ett konstruktivt inlägg som träffar ämnet mitt i prick (som vanligt) må jag säga :tungan

Tack.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...