Dator och surfplatta beläggs med tv-avgift

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hur funkar detta för mig som bor majoriteten av året utomlands? *Polen* =)? Har ju köpt dator och surfplatta i sverige i mitt namn...

Jag använder SVT-Play ibland =) Kolla svenska nyheter och årets julkaländer, men de e allt =)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Trodde först det var ett för tidigt aprilskämt men tydligen inte....
Och alltså, förutom några samer kanske, vem fan är intresserad av SVT Play?

Ganska många skulle jag vilja påstå. Där finns det ett ganska stort utbud av en hel del sevärdheter, SVT är mycket mer än bara Rapport och gudstjänst...

Jag betalar tv-licens men just sådana här tilltag gör att jag vill skippa det. Ska ringa dem och be om att få pausa mitt innehav på obestämd tid då jag "ska ut och resa"...

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Enligt den här artikeln låter det ju som att dom inte kommer att bry sig om att jaga folk med datorer och sånt. Fast det verkar som att alla med datorer egentligen har varit tvungna att betala ända sen TV4 började sända på nätet eftersom det inte ens behöver vara SVT:s sändningar man kan ta emot. Så fort man kan ta emot en tv-kanal, vilken som helst, så ska man betala. Det måste kännas bra att kunna ta betalt för andras produkter.

Det är inget nytt, det finns en lag sedan 2006 som säger att den som kan ta emot en hel tv-kanal via någon manick är skyldig att betala tv-avgift. Sedan TV 4 lade ut sina kanaler på webben, jag tror det var i höstas, så gäller den lagen, säger SVT:s vd Hamilton.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nu-ska-du-betala-tv-avgift-for-din-dator

Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag förstår fortfarande inte varför folk betalar.
Det är helt emot mina principer hela den där cirkusen. Alltså avstår jag.
Kan ju inte finnas någon frisk och fungerande människa som inte tycker det är vidrigt.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Tja, folk kanske inte vill uppfattas som småaktiga lagbrytare?

Det kanske du har rätt i. I Sverige överlag är ju folk fruktansvärt rädda att avvika från normen och det är mycket viktigt hur man uppfattas av andra.

Om jag tar mig själv som exempel, så bryr jag mig inte så mycket om hur andra uppfattar mig. I synnerhet inte människor som är förespråkare för denna licensen då jag ändå, med högsta sannolikhet, inte har något gemensamt med dessa.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Det kanske du har rätt i. I Sverige överlag är ju folk fruktansvärt rädda att avvika från normen och det är mycket viktigt hur man uppfattas av andra.

Om jag tar mig själv som exempel, så bryr jag mig inte så mycket om hur andra uppfattar mig. I synnerhet inte människor som är förespråkare för denna licensen då jag ändå, med högsta sannolikhet, inte har något gemensamt med dessa.

Man bryter mot lagen om man inte betalar, det borde räcka.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Vilka andra länder har du att jämföra med?
Själv har jag några stycken och jag skulle nog vilja påstå att vi i Sverige tar alldeles för lätt på de statliga avgifterna och att det är alldeles för lätt och alldagligt att bryta mot dem.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Vilka andra länder har du att jämföra med?
Själv har jag några stycken och jag skulle nog vilja påstå att vi i Sverige tar alldeles för lätt på de statliga avgifterna och att det är alldeles för lätt och alldagligt att bryta mot dem.

Tyskland, USA och Polen är de länder utanför norden jag tänker på. Dels av egna erfarenheter och dels av familj/släkt och vänners (boende i respektive land) upplevelser. Du observerade att det var folks rädsla för att "inte passa in/vara som alla andra" jag pratade om va?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det som egentligen stör mig med tv-licensen är att man inte kan välja bort SVT-kanalerna, och därmed licensen.

Man blir tvingad att betala för en tjänst som man inte använder.
Det är lite som att bli tvungen att köpa busskort även fast man aldrig åker buss.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Man bryter mot lagen om man inte betalar, det borde räcka.

En lag som jag tycker är hittepå och går emot sunt förnuft är ingen lag jag bryr mig om och sen får folk tycka och tänka vad dem vill.

Tycker du alltså att det är helt i sin ordning och mycket bra att man skall bli påtvingad en avgift för något man inte vill ha och aktivt väljer bort?

Själv är jag ett stort fan av valfrihet och betalar glatt för de tjänster jag väljer att skaffa mig.
Det enda rätta är att alla som VILL ha tillgång till deras utbud betalar för det.
Allt annat är fel.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tyskland, USA och Polen är de länder utanför norden jag tänker på. Dels av egna erfarenheter och dels av familj/släkt och vänners (boende i respektive land) upplevelser. Du observerade att det var folks rädsla för att "inte passa in/vara som alla andra" jag pratade om va?

I USA finns det knappt utan där är det reklamfinansierat vilket amerikanarna klagar rätt friskt på då deras program/sportsändningar avbryts för reklam klart mer än här.

Det jag menar är att här i Sverige så har vi inget direkt straff på det, i Irland t.ex. så får man ganska saftiga böter om man inte betalar (har jag fått erfara själv). Samma i england. Tyskland är jag osäker på men där finansierar avgiften betydligt mer än här så folket får ut mycket mer för pengarna än här.
Så för mig handlar det inte om att "passa in/vara som alla andra", utan snarare att här är det relativt säkert att strunta i avgiften och det som händer om man blir påkommen är att det blir en tillsägelse och sen får man räkning på kommande period... som sagt, i Irland t.ex, så är böterna högre än avgiften själv och man åker på att betala för hela året man blir påkommen för, betalar du inte blir det kronkalle direCkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Television_licence#Detection_of_evasion_of_television_licences

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16

Haha, ja jävlar. Att inte betala tv-licensen visar verkligen vilken rebell man är, att man inte är som alla andra:1pajas

Jag tror bara de försöker provocera fram att det läggs på skatten ärligt talat.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Haha, ja jävlar. Att inte betala tv-licensen visar verkligen vilken rebell man är, att man inte är som alla andra:1pajas

Jag tror bara de försöker provocera fram att det läggs på skatten ärligt talat.

Jo, man är en riktig outlaw om man inte betalar :rofl

Det kommer säkert att hamna på skatten framöver. Det kommer reta mig nåt överjävligt isf :(

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det kommer säkert att hamna på skatten framöver. Det kommer reta mig nåt överjävligt isf :(

Bättre om det hamnade på skatten, det skulle säkert innebära nerdragningar, kanske gå tillbaka till 2 kanaler istället för 5.
Som det är nu så höjs bara avgiften när de behöver köpa in ännu en tjeckisk lergubbsfilm..

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är detta ett realt problem? Vad handlar det om? 2-3 kronor om dagen för att slippa ha reklamavbrott 4-5 gånger i timmen? Jag tillbringar drygt 3-4 timmar om dagen i en bil och tacka gudarna för att radion har fastnat på P4:a (vilket är stundtals fruktansvärt) och inte på dessa förbannade reklamkanaler! Radio-reklam är värre än TV-reklam och jag skulle gladeligen se att licensen lades på skatten, men då måste den också bli lägre än idag. Min sambo står för licenskostnaden och hon använder SVT-play ganska mycket, jag lyssnar på radio.

Det som där emot retar gallfeber på mig är att SVT-play fungerar förbannat dåligt! Det laggar och hänger sig. Tar evigheter att buffra programmen ganska ofta också. Jag tror att SVT skulle kunna lösa detta problem ganska enkelt genom att faktiskt visa mer populärkultur. Satsa pengar på välgjorda serier, typ som Game of Thrones. Visa repriser på andra serier, The Wire, Sopranos och liknande. Visa samtliga Tarantino-filmer, James Cameron. Tänk efter lite för fan! Det ni gör nu fungerar uppenbarligen inte då så många är irriterade. Kanske är dags att ändra på sig då och anpassa sitt programsortiment till de generationer som inte tog körkort under Koreakriget...

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Är detta ett realt problem? Vad handlar det om? 2-3 kronor om dagen för att slippa ha reklamavbrott 4-5 gånger i timmen? Jag tillbringar drygt 3-4 timmar om dagen i en bil och tacka gudarna för att radion har fastnat på P4:a (vilket är stundtals fruktansvärt) och inte på dessa förbannade reklamkanaler! Radio-reklam är värre än TV-reklam och jag skulle gladeligen se att licensen lades på skatten, men då måste den också bli lägre än idag. Min sambo står för licenskostnaden och hon använder SVT-play ganska mycket, jag lyssnar på radio.

Det som där emot retar gallfeber på mig är att SVT-play fungerar förbannat dåligt! Det laggar och hänger sig. Tar evigheter att buffra programmen ganska ofta också. Jag tror att SVT skulle kunna lösa detta problem ganska enkelt genom att faktiskt visa mer populärkultur. Satsa pengar på välgjorda serier, typ som Game of Thrones. Visa repriser på andra serier, The Wire, Sopranos och liknande. Visa samtliga Tarantino-filmer, James Cameron. Tänk efter lite för fan! Det ni gör nu fungerar uppenbarligen inte då så många är irriterade. Kanske är dags att ändra på sig då och anpassa sitt programsortiment till de generationer som inte tog körkort under Koreakriget...

Vill man se film är det väll bara att hyra?
SVT för mig skulle bestått av 1 kanal. Nyheter 3 gånger om dagen, 2h samhällsdokumentär och 2h barnprogram. Vill man ha något annat finns det andra aktörer på marknaden. Särskilt nu med internet så finns ju hur mycket som helst att tillgå.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...